گفتار اوّل:
طرق نقلِ آثار محمّد بن عیسی بن عبید
از میان فهرستنگاران متقدّم شیعی، شیخ طوسی، محمّد بن عیسی بن عبید را افزون بر نگارنده کتابهایی چون: کتاب الوصایا، کتاب التجمّل و المروّة و كتاب الأمل و الرجاء، صاحب «کتاب التفسیر» دانسته است۱ و با طریق «أخبرنا جماعة عن التلّعكبری، عن ابن همّام، عن محمّد بن عیسى»۲ از آن روایت میکند. بدین سان، راوی اصلی کتاب «ابن همّام» است؛ امّا چنین مینماید که در این سند، افتادگی وجود دارد؛ زیرا شیخ در بخشی از الأمالی خویش، روایاتی را از مجموعه احادیث استاد خویش، حسین بن عبید اللّٰه غضائری، از تلّعکبری، از ابن همّام، از عبیدی نقل میکند که در آنها ابن همّام با واسطه «حسین بن احمد مالکی» از عبیدی نقل میکند:
۰.«أخبرَنا الحسین بن عُبَید اللّٰه، قالَ: أخبرَنا أبو محمّد، قالَ: حدّثنا ابنُ هَمَام، قال: حدّثنا الحسینُ بن أحمدَ المَالكی، قال: حدّثنا محمّد بن عیسى بن عُبَید بن یَقطین، قال: حدّثنا أبو أیوب یحیى بن زَكریا، قال: حدّثنا داود بن كثیر بن أبی خالِدٍ الرقّیّ، قال: حدّثنا أبو عبد اللّٰه علیه السّلام، قال: قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله: قالَ اللّٰهُ عز و جل: لَو لا أَنّی أَستَحیی مِن عَبدِیَ المُومِنِ ما تَرَكتُ عَلَیهِ خِرقَةً یَتَوارىٰ بِها، وَ إِذا أَكمَلتُ لَهُ الإِیمانَ ابتَلَیتُهُ بِضَعفٍ فی قُوَّتِهِ وَ قِلَّةٍ فی رِزقِهِ، فَإِن هُوَ جَزِعَ أَعَدتُ عَلَیهِ، وَ إِن صَبَرَ باهَیتُ بِهِ مَلائِكَتی. أَلا وَ قَد جَعَلتُ عَلِیاً عَلَماً لِلنّاسِ، فَمَن تَبِعَهُ كَانَ هادِیاً، وَ مَن تَرَكَهُ كَانَ ضَالّاً، لا یُحِبُّهُ إِلّا مُؤمِنٌ وَ لا یُبغِضُهُ إِلّا مُنافِقٌ».۳