45
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

مردمان، پراکنده باشد و راوی‏ای ثقه از او اخبار یا مطالبی را نقل کند که دیگران نقل نکرده باشند، در این حال، وثوق نوعی به چنین اخباری حاصل نمی‏گردد و ادلّه حجّیت خبر ثقه شامل آنها نمی‏شود.۱ برخی نیز دلیل استثنای ابن ولید را امری اجتهادی و نامعلوم دانسته‏اند که به وثاقت عبیدی خدشه‏ای وارد نمی‏سازد.۲

با این همه، وقتی به سخنان متقدّمان می‏نگریم، در می‏یابیم که آنان از سخنان ابن ولید، تنقیص در شخصیت روایی و وثاقت راوی را در می‏یافته‏اند. واکنش‏های نجاشی به استثناهای ابن ولید از نوادر الحکمة و کتاب‏های یونس، «قالَ أبو العبّاس بن نوح: و قد أصاب شیخنا أبو جعفر محمّد بن الحسن بن الولید فی ذلك كلّه و تبعه أبو جعفر بن بابویه رحمه الله على ذلك إلّا فی محمّد بن عیسى بن عبید فلا أدری ما رایه فیه لأنّه كان على ظاهر العدالة و الثقة»۳، «رأیت أصحابنا ینكرون هذا القول و یقولون: من مثل أبی جعفر محمّد بن عیسى»۴ معنایی جز این ندارند که ابن ولید، عبیدی را ثقه نمی‏دانسته است و نجاشی، ابن نوح و بغدادیان به دفع و ردّ آن پرداخته‏اند. شیخ طوسی نیز با تكیه بر همین استثنا یا استفاده از آن به عنوان مؤید و شاهد، برخی راویان را تضعیف كرده است. نمونه‏هایی از شیوه برخورد او با روایت استثنا شدگان، گویای این مطلب است. او ذیل برخی احادیث، عبارات زیر را می‏آورد:

فهذا خبر ضعیف و راویه السیاری، و قالَ: أبو جعفر بن بابویه رحمه الله فی فهرسته حین ذكر كتاب النوادر استثنى منه ما رواه السیاری و قالَ: لا أعمل به و لا أفتی به لضعفه.۵

و أمّا الخبر الأوّل فراویه أبو سعید الآدمی و هو ضعیف جدّاً عند نقّاد الأخبار، و قد استثناه أبو جعفر بن بابویه فی رجال نوادر الحكمة.۶

شیوه بهره‏گیری شیخ از استثنای مورد بحث در كتاب‏های رجالی‏اش نیز گویای برداشت ضعف راویان از آن است. در كتاب الرجال در باره حسن بن حسین لؤلؤیی

1.. همان: ج۱ ص۴۷۶ - ۴۷۷.

2.. الرسائل الرجالیّه، شفتی: ص۶۵۳، معجم رجال الحدیث: ج۱۸ ص۱۲۳.

3.. رجال النجاشی: ش۹۳۹.

4.. همان: ش۸۹۶.

5.. الاستبصار: ج۱ ص ۲۳۷.

6.. همان: ج‏۳ ص ۲۶۱.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
44

اوست.۱ محدّث نوری معتقد است که محمّد بن عیسی به هنگام نقل از یونس، کم سن و سال نبوده؛ چرا که یونس پس از امام رضا علیه السّلام چند سالی در قید حیات بوده است و از دیگر سوی، عبیدی را از اصحاب امام رضا علیه السّلام شمرده‏اند و در حدیثی نیز آمده۲ که او از سوی امام رضا علیه السّلام مأمور شده تا به همراه موسی بن عبید و یونس بن عبد الرحمن از طرف امام حج بگزارد و اموری را به انجام رساند. نوری بر آن است که لازمه «یونسی» خواندن محمّد بن عیسی، آن است که مدّت زمانی با یونس ملازمت و معاشرت داشته باشد و این با صغر سنّ عبیدی سازگار نیست.۳

دانشی‏مرد دیگر، چنین احتمال داده که مراد این است که روایت عبیدی پذیرفته و مقبول نیست، گرچه خود او ثقه است؛ زیرا پذیرش روایت راوی افزون بر وثاقت، شواهد و قرائن دیگری نیز می‏طلبد و اعمّ از وثاقت است.۴ برخی هم چنین احتمال داده‏اند که محمّد بن عیسی به دلیل رابطه نزدیک و تنگاتنگ با یونس، به برخی از نگاشته‏های او دست یافته که تصحیح و تدوین نهایی نیافته بودند و از همین رو یونس آنها را برای شاگردانش نقل نکرده بود و تنها عبیدی آنها را روایت کرده است،۵ چنان که محتمل است دلیل استثنا، عدم وثوق نوعی به متفرّدات او از یونس باشد، با این توضیح که اگر روایات یکی از راویان، معروف و میان

1.. ر.ک: خاتمه مستدرک الوسائل: ج۲۲ ص۱۴۴. محدّث نوری، این اشکال بر مجلسی را از سیّد صدر الدین عاملی نقل کرده است و خود هم آن را تأیید می‏کند.

2.. تهذیب الأحکام: ج۸ ص۴۰ «محمّد بن أحمد بن یحیى عن محمّد بن عیسى الیقطینی، قال: بعث إلیّ أبو الحسنِ الرّضا علیه السّلام رزم‏ ثِیابٍ وَ غِلماناً وَ حَجَّةً لی وَ حَجَّةً لِأَخی موسَى بنِ عُبَیدٍ وَ حَجَّةً لِیونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمَنِ، فَأَمَرَنا أَن نَحُجَّ عَنهُ، فَكانَت بَینَنا مِئَةُ دِینارٍ أَثلاثاً فیما بَینَنا. فَلَمّا أَرَدتُ أَن اُعَبِّیَ الثِّیابَ رَأَیتُ فی أَضعافِ الثِّیابِ طِیناً، فَقُلتُ لِلرَّسُولِ: ما هٰذا؟ فَقالَ لَیسَ یُوَجِّهُ بِمَتاعٍ إِلّا جَعَلَ فِیهِ طِیناً مِن قَبرِ الحُسَینِ علیه السّلام، ثُمَّ قالَ الرَّسُولُ: قال أَبُو الحَسَنِ علیه السّلام هُوَ أَمانٌ بِإِذنِ اللَّهِ. وَ أَمَرَنا بِالمالِ بِاُمُورٍ مِن صِلَةِ أَهلِ بَیتِهِ وَ قَومٍ مَحاوِیجَ لا یُؤبَهُ لَهُم، وَ أَمَرَ بِدَفعِ ثَلاثِمِئَةِ دینارٍ إِلى رُحمَ امرَأَةٍ كانَت لَهُ وَ أَمَرنی أَن أُطَلِّقَها عَنهُ وَ أُمَتِّعَها بِهذا المالِ، وَ أَمَرَنی أَن اُشهِدَ عَلَىٰ طَلاقِها صَفوانَ بنَ یَحیَى وَ آخَرَ - نَسِیَ مُحَمّدُ بنُ عِیسَى اسمَهُ - ».

3.. ر. ک: خاتمة مستدرک الوسائل: ج۲۲ ص۱۴۸ - ۱۴۹. پیش از این، در بارۀ مفهوم صحیح «یونسی» سخن گفتیم و بر پایۀ آن، استدلال محدّث نوری صحیح نیست.

4.. ر. ک: استقصاء الاعتبار فی شرح الإستبصار: ج۱ ص۸۷ به بعد.

5.. ر. ک: قبسات من علم الرجال: ج۱ ص۴۷۶.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1346
صفحه از 291
پرینت  ارسال به