39
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

الروایة حسن التصانیف»۱ توثیق کرده است.

در برابر، چنین به نظر می‏رسد که دانشیان قم، چندان به محمّد بن عیسی روی خوش نشان نداده‏اند. بزرگ دانشی‏مرد قم، محمّد بن حسن بن ولید و شاگردش شیخ صدوق، منقولات او را از روایات کتاب نوادر الحکمة‏ی محمّد بن احمد بن یحیی بن عمران اشعری استثنا کرده‏اند. نجاشی این استثنا را چنین گزارش کرده است: «و كان محمّد بن الحسن بن الولید یستثنی من روایة محمّد بن أحمد بن یحیى ما رواه عن محمّد بن موسى الهمدانی أو... عن محمّد بن عیسى بن عبید بإسناد منقطع...».۲ شیخ طوسی نیز این استثنا را گزارش کرده و آن را به شیخ صدوق نسبت داده است: «و قالَ محمّد بن علی بن الحسین (ابن بابویه): إلّا ما كان فیه من تخلیط و هو (الذی یكون) طریقه محمّد بن موسى الهمدانی أو یرویه عن... عن محمّد بن عیسى بن عبید بإسناد منقطع یتفرّد به...»۳ و ظاهراً دیگر عالمان قم نیز این نظر را پذیرفته‏اند.۴

1.. رجال النجاشی: ش۸۹۶.

2.. همان: ش۹۳۹.

3.. الفهرست، طوسی: ش۶۲۳.

4.. ابن غضائری در شرح حال راویان استثنا شده، استثنا را به همۀ قمی‏ها نسبت می‏دهد: «محمّد بن موسی السمّان: تکلّم القمیّون فیه بالردّ فأکثروا، و استثنوا من کتاب نوادر الحکمة ما رواه» (رجال ابن الغضائری: ش۱۳۲)، «محمّد بن أحمد الجامورانی: ضعّفه القمیّون و استثنوا من کتاب نوادر الحکمة(( ما رواه» (همان: ش۱۴۵)، «یوسف بن السخت: ضعیف مرتفع القول، استثناه القمیّون من نوادر الحکمة» (همان: ش۱۵۷).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
38

الرحمن۱ و کتاب ابو بدر.۲

اکنون بنگریم که رجالیان و عالمان در باره او چه قضاوت‏هایی کرده‏اند.

عبیدی در نگاه رجال‏پژوهان

در میان دانشیان متقدّم شیعی، فضل بن شاذان نیشابوری، محمّد بن عیسی را می‏ستاید و او را در میان همگنانش بی‏همتا می‏داند.۳ کشّی، او را در شمارِ اهل علم عادل و ثقه می‏داند۴ و در لا به لای روایات کتاب او می‏توان مقام والای علمی و فضل عبیدی را برداشت کرد۵ و نجاشی او را با تعابیری چون «جلیل فی / من أصحابنا ثقة عین كثیر

1.. «أخبرنا محمّد بن علی أبو عبد اللّٰه بن شاذان القزوینی،قال: أخبرنا أحمد بن محمّد بن یحیى، قال: حدّثنا عبد اللّٰه بن جعفر قال: حدّثنا محمّد بن عیسى قال: حدّثنا یونس بجمیع كتبه» (رجال النجاشی: ش۱۲۰۸)، «و أخبرنا ابن أبی جید، عن محمّد بن الحسن، عن الصفّار، عن محمّد بن عیسى بن عبید، عن یونس؛ و قال محمّد بن علی بن الحسین: سمعت محمّد بن الحسن بن الولید رحمه الله یقول: كتب یونس التی هی بالروایات كَلّها صحیحة یعتمد علیها إلّا ما ینفرد به محمّد بن عیسى بن عبید و لم یروه غیره فإنّه لا یعتمد علیه و لا یفتى به» (الفهرست، طوسی: ش۸۱۳). «كتاب الزكاة لیونس، حدثنی به الحمیری، عن محمّد بن عیسى بن عبید، عن یونس» (رسالة فی آل أعین: ص۴۸).

2.. «رواه ابن الولید عن محمّد بن عیسى بن عبید، عن أبی بدر» (الفهرست، طوسی: ش۸۴۵).

3.. رجال النجاشی: ش۸۹۶. نجاشی این مطلب را از کشّی و او از محمّد بن قتیبه از فضل بن شاذان نقل کرده است.

4.. رجال الکشّی، ص۵۰۷ - ۵۰۸. کشّی پس از آوردن آرا و نظرات گوناگون در بارۀ محمّد بن سنان، روایت اهل علم عادل و ثقه‏ای چون فضل بن شاذان، پدرش، عبیدی و... از محمّد بن سنان را به مثابۀ قرینه‏ای بر حسن حال ابن سنان ذکر می‏کند.

5.. «جعفر بن معروف، قال: صرت إلى محمّد بن عیسى لأكتب عنه، فرأیته یتقلنس بالسوداء، فخرجت من عنده و لم أعد إلیه، ثمّ اشتدّت ندامتی لما تركت من الاستكثار منه لما رجعت و علمت أنّی قد غلطت» (همان: ش۱۰۲۲)، «سعد بن جناح الكشّی، قال: سمعت محمّد بن إبراهیم الورّاق السمرقندی یقول: خرجت إلى الحجّ فأردت أن أمرّ على رجل كان من أصحابنا معروف بالصدق و الصلاح و الورع و الخیر یقال له: بورق البوسنجانی - قریة من قرى هراة - و أزوره و اُحدث عهدی به، قال: فأتیته فجرى(( ذكر الفضل بن شاذان رحمه الله، فقال بورق: كان الفضل به بطن شدید العلّة و یختلف فی اللیلة مئة مرّة إلى مئة و خمسین مرّة، فقال له بورق: خرجت حاجّاً فأتیت محمّد بن عیسى العبیدی و رأیته شیخاً فاضلاً فی أنفه عوج و هو القنا، و معه عدّة رأیتهم مغتمّین محزونین، فقلت لهم: ما لكم؟ قالوا: إنّ أبا محمّد علیه السّلام قد حُبس، قال بورق: فحججت و رجعت ثم أتیت محمّد بن عیسى و وجدته قد انجلى عنه ما كنت رأیت به، فقلت: ما الخبر؟ قال: قد خُلّی عنه. قال بورق: فخرجت إلى سرّ من رأى و معی كتاب یوم و لیلة، فدخلت على أبی محمّد علیه السّلام و أریته ذلك الكتاب فقلت له: جعلت فداك! إن رأیت أن تنظر فیه، فلمّا نظر فیه و تصفّحه ورقة ورقة و قال: هذا صَحیحٌ یَنبَغی أن یُعمَلَ بِهِ، فقلت له: الفضل بن شاذان شدید العلّة و یقولون إنّها من دعوتك بموجدتك علیه لما ذكروا عنه أنه قال: إنّ وصیّ إبراهیم خیر من وصیّ محمّد صلی الله علیه و آله، و لم یقل جعلت فداك، هكذا كذبوا علیه. فقال: نَعَم، رَحِمَ اللّٰهُ الفَضل. قال بورق: فرجعت فوجدت الفضل قد توفّی فی الأیام التی قال أبو محمّد علیه السّلام رَحِمَ اللّٰهُ الفَضلَ!» (همان: ش۱۰۲۳).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1242
صفحه از 291
پرینت  ارسال به