29
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

موسی بن عیسی همدانی و محمّد بن نصیر کشّی، در شمار شاگردان او دیده می‏شوند. از این رو می‏توان گفت که قمیان در گزارش میراث روایی او نقشی به‏سزا دارند و اهالی خراسان بزرگ در این زمینه در رتبه بعدی‏اند.

طبقه

بررسی طبقه اساتید عبیدی، نشان می‏دهد که بیشتر آنان از راویان طبقه ششم هستند که ولادت آنها در پیرامون سال‏های ۱۴۰ تا ۱۶۰ق و وفاتشان میان سال‏های ۲۱۰ تا ۲۳۰ق بوده است. شاگردان او نیز غالباً از طبقه هشتم هستند که حدوداً به سال‏های ۲۳۰ تا ۲۵۰ق به دنیا آمده‏اند و میان سال‏های ۳۰۰ تا ۳۱۰ق از دنیا رفته‏اند.۱ بنا بر این، او خود از راویان طبقه هفتم است که در پیرامون سال‏های ۱۸۵ تا ۲۰۰ق به دنیا آمده و در سال‏های ۲۶۰ تا ۲۷۰ق چشم از دنیا فرو بسته‏ است.

جایگاه اجتماعی و رویکرد سیاسی

عبیدی در دوران خلفای مقتدر عبّاسی چون مأمون، معتصم و متوکّل می‏زیسته است و چنان که گفتیم، نیای او در کارهای حکومتی عبّاسیان مناصبی کلیدی داشته‏اند. از این که او نیز در دستگاه حاکم مقامی داشته، خبری در دست نیست، هر چند که بر پایه گزارش، او به سبک نزدیکان به جریان عبّاسی، کلاهی سیاه بر سر می‏نهاده و چنین شمایلی، برخی پیروان ائمّه علیهم السّلام را از او می‏رمانده است.۲ با این حال، مجموعه روایات و آثار او کاملاً خطّ متمایز فکری او از قدرت حاکم را نشان می‏دهد. او صاحب کتاب الإمامة است۳ و احادیثی پرشمار در کتاب‏هایی چون بصائر الدرجات یا کتاب الکافی

1.. در تعیین طبقۀ راویان، از کتاب‏های ترتیب الأسانید و تجرید الأسانید آیة اللّٰه العظمی بروجردی بهره برده‏ایم. برای آشنایی با شیوۀ طبقه‏بندی ایشان، ر. ک: ترتیب أسانید کتاب الکافی: ص۱۱۱ - ۱۱۳.

2.. «جعفر بن معروف قال: صرت إلى محمّد بن عیسى لأكتب عنه، فرأیته یتقلنس بالسوداء فخرجت من عنده و لم أعد إلیه ثمّ اشتدّت ندامتی لما تركت من الاستكثار منه لما رجعت و علمت أنّی قد غلطت» (رجال الکشّی: ش۱۰۲۲).

3.. ر.ک: رجال النجاشی: ش۸۹۶.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
28

است. دیگر اساتید مهم او، عبارت اند از: ابراهیم بن عبد الحمید اسدی کوفی، احمد بن محمّد بن ابی نصر بزنطی کوفی (م۲۲۱ق)، حسن بن علی بن فضّال کوفی (م۲۲۴ق)، حسن بن علی بن یقطین بغدادی، حسن بن علی وشّاء کوفی، حسن بن محبوب سرّاد کوفی (م۲۲۴ق)، حمّاد بن عیسی جهنی (کوفی الأصل و ساکن بصره) (م۲۰۸ یا ۲۰۹ق)، حنّان بن سدیر صیرفی کوفی، زکریّا بن محمّد مؤمن، سعدان بن مسلم کوفی، سلیمان بن حفص مروزی، صفوان بن یحیی بجلی کوفی (م۲۱۰ق)، عبد الرحمن بن ابی نجران کوفی، عبد اللّٰه بن ابراهیم بن حمّاد انصاری (ساکن قم)، عبد اللّٰه بن جبله کنانی کوفی (م۲۱۹ق)، عبد اللّٰه بن مغیره کوفی، عثمان بن عیسی کلابی کوفی، علی بن بلال بغدادی، علی بن حکم انباری، علی بن مهزیار اهوازی، قاسم بن یحیی بن حسن بن راشد، محمّد بن ابی عمیر بغدادی (م۲۱۷ق)، محمّد بن سلیمان دیلمی، محمّد بن سنان زاهری کوفی (م۲۲۰ق)، محمّد بن عرفه، محمّد بن فضیل صیرفی کوفی، منصور بن حازم، نضر بن سوید کوفی (به بغداد رفته) و یاسین ضریر بصری. مشاهده می‏شود که مهم‏ترین اساتید عبیدی، بغدادی یا کوفی ‏اند و او در حقیقت، دانش‏آموخته مدرسه حدیثی بغداد و کوفه است.

شاگردان

علی بن ابراهیم بن هاشم قمی (زنده در ۳۰۷ق)، سعد بن عبد اللّٰه اشعری قمی (م۳۰۱ یا ۲۹۹ق)، عبد اللّٰه بن جعفر حمیری قمی، محمّد بن احمد بن یحیی اشعری قمی، محمّد بن حسن صفّار قمی (م۲۹۰ق)، احمد بن محمّد بن خالد برقی (م۲۷۴ یا ۲۸۰ق)، احمد بن محمّد بن عیسی اشعری قمی، و محمّد بن علی بن محبوب قمی، بیشترین روایات را از او دارند و دیگرانی چون: ابراهیم بن اسحاق احمری نهاوندی، ابراهیم بن نصیر کشّی، جبرئیل بن احمد فاریایی، حسن بن علی هاشمی دینوری، حمدویه بن نصیر کشّی، سهل بن زیاد آدمی رازی، علی بن حسن بن علی بن فضّال کوفی، محمّد بن جعفر رزّاز کوفی(۲۳۶ - ۳۱۶ق)، محمّد بن مسعود عیّاشی سمرقندی، محمّد بن

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1103
صفحه از 291
پرینت  ارسال به