بخشودگی آن (نساء: ۴۸ و ۱۱۶)۱ از دیگر موضوعهای مرتبط با بحث ایمان است که در شش روایت از روایات این دسته، بر پایه آیات قرآنی بدانها پرداخته شده است. معنای حنیف بودن (آل عمران: آیه ۶۷) و تبیین و توضیح در باره (وَ مِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَعْبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ)۲، از دیگر مباحث این دسته است.
روایات عبیدی در کنار موضوعات کلان پیشین، به برخی موضوعات قرآنی پراکنده، در گسترهای محدود پرداختهاند. یک روایت در باره چگونگی سجود خورشید (حج: آیه ۱۸)،۳ یک روایت در باره چیستی توبه نصوح (تحریم: آیه ۸)، یک روایت در باره دعا (فاطر: آیه ۲)۴ و یک روایت در باره نشانه عالِم از این جملهاند.
۳۶ روایت از روایات تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید، در گونه «جری و تطبیق» قرار میگیرند و ۵۰/۲۲ در صد مجموع روایات تفسیری او را تشکیل میدهد. بخش مهمّی از این روایات، آیات قرآن را به موضوعات مختلف در پیوند اهل بیت و ولایت پیوند میزند. معرّفی ائمّه علیهم السّلام به عنوان «مصداق امت وسط و شهید» (بقره: آیه ۱۴۳)، صاحب امر موصی له (بقره: آیه ۱۸۰)،۵ متوسّمان (حجر: آیه ۷۵)، من عنده علم الکتاب (رعد: آیه ۴۳)۶ و اهل ذکر (انبیاء: آیه ۷) و این که تعیین مصداق امام، امری تعیین شده در کتاب الهی است (احزاب: آیه ۶)۷ دوازده روایتی است که مستقیماً به امامان و شئون مختلف آنان مربوط میشود. بخشی از این روایات (پنج روایت) به پذیرش ولایت ائمّه مربوط میشود و از مصداق بودن معرفت امام برای حکمت (بقره: آیه
1.. ر. ک: ح ۳۰ - ۳۱. ۲. ر. ک: ح ۲۴.
2.. حج: آیۀ ۱۱. ۴. ر. ک: ح ۱۰۰.
3.. ر. ک: ح ۱۰۲ - ۱۰۳. ۶. ر. ک: ح ۱۴۶.
4.. ر. ک: ح ۱۲۴. ۸. ر. ک: ح ۲ - ۳.
5.. ر. ک: ح ۵. ۱۰. ر. ک: ح ۸۳.
6.. ر. ک: ح ۸۱. ۱۲. ر. ک: ح ۹۷ - ۹۸.
7.. ر. ک: ح ۱۱۵ - ۱۲۰.