253
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

رجمی اشاره شده که گفته‏اند تلاوتش نسخ شده و حکمش پا برجاست.۱

بخش شایان توجّهی از روایات تفسیری عبیدی (۱۱۲ روایت و ۷۰ در صد کلّ روایات) از گونه « تفسیری - تبیینی» است. در نگاهی کلان می‏توان این روایات را به روایات فقهی و غیر فقهی تقسیم کرد. ۳۶ روایت (۳۳ درصد روایات این گونه) در باره موضوعات فقهی مختلف است، مانند: «طهارت»(شیوه وضو و تیمّم بر اساس تحلیل آیه مربوط به آن / مائده: آیه ۶)، «صلاة» (مبطل بودن برگرداندن روی از قبله / بقره: آیه ۱۴۴،۲ اشارات قرآنی نمازهای پنجگانه / بقره: آیه ۲۳۸، وجوب قصر نماز مسافر / نساء: آیه ۱۰۱،۳ معنای موقوت بودن نماز / نساء: آیه ۱۰۳، سکوت به گاه قرائت امام جماعت / اعراف: آیه ۲۰۴،۴ قرائت با صدایی میانه در نماز / اسرا: آیه ۱۱۰)، «زکات» (اموال شخص منع کننده زکات، طوقی بر گردن او در روز قیامت / آل عمران: آیه ۱۸۰،۵ شرطیت یا عدم شرطیت امامی بودن در موارد مصرف زکات و صدقه / توبه: آیه ۶۰، مقدّم داشتن زکات فطره بر نماز عید / اعلی: آیه ۱۴ - ۱۵،۶ حدّ جزیه منوط به نظر امام / توبه: آیه ۲۹، «حج» (نبودِ حجّ تمتّع برای مکّیان و اهالی مناطق نزدیک به مکّه / بقره: آیه ۱۹۶،۷ تعیین ماه‏های حجّ / بقره: آیه ۱۹۷، مصداق تعجیل کننده در کوچ نخست / بقره: آیه ۲۰۳،۸ پرهیز از صید شرط اباحه رفتن در کوچ نخست / بقره: آیه ۲۰۳، عید قربان حجّ اکبر / توبه: آیه ۳،۹ مصداق چهار ماه حرام / توبه: آیه ۳۶، قیامت روز گرد

1.. ر. ک: ح‏ ۱۰۵. ۲. ر. ک: ح‏ ۴۷.

2.. ر. ک: ح‏ ۴. ۴. ر. ک: ح‏ ۱۵.

3.. ر. ک: ح‏ ۴۴. ۶. ر. ک: ح‏ ۴۵.

4.. ر. ک: ح‏ ۶۵. ۸. ر. ک: ح‏ ۹۱.

5.. ر. ک: ح‏ ۲۸. ۱۰. ر. ک: ح‏ ۷۲.

6.. ر. ک: ح‏ ۱۵۳. ۱۲. ر. ک: ح‏ ۷۰.

7.. ر. ک: ح‏ ۹. ۱۴. ر. ک: ح‏ ۱۰ - ۱۱.

8.. ر. ک: ح‏ ۱۲. ۱۶ر. ک: ح‏ ۱۳.

9.. ر. ک: ح‏ ۶۹. ۱۸. ر. ک: ح‏ ۷۱.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
252

گفتار دوم:

تحلیل روایات تفسیری

تحلیل گونه‏شناسانه و موضوعی روایات تفسیری

بر خلاف گزارش‏های بر جای مانده از کتاب التفسیر عبیدی، روایات تفسیری‏ای که او در سلسله سند آنها قرار دارد و بنا بر دلایلی که در بررسی طرق روایات عبیدی گذشت، نمی‏توان به یقین از وجود آنها در کتاب التفسیر دم زد، سرشت و ماهیتی همگن و یکنواخت ندارند و این گونه نیست که جایگاه، فضائل و ولایت اهل بیت یا مطاعن دشمنان و مخالفان در آنها محوریت داشته باشد. برای روشن‏تر شدن این مطلب روایات تفسیری وی را به لحاظ گونه و موضوع از نظر می‏گذرانیم.

از مجموع ۱۶۰ روایت تفسیری عبیدی، تنها دو روایت (یعنی ۲/۱ در صد روایات) معنا شناخت است و از معنای واژه‏های «وسط»۱ و «صمد» پرده بر می‏دارد. از این مجموع، نُه روایت (۶/۵ در صد روایات) از مقوله «آیه شناخت» است و در این میان، شش روایت از نزول آیات در باره امام علی علیه السّلام سخن می‏گوید.۲ سایر روایات جهتگیری واحدی ندارند. برای نمونه، یک روایت، آیات افک را به ماجرای تهمت برخی زنان پیامبر به ماریه قبطیه پیوند می‏زند.۳ روایت دیگر، سبب نزول آیات ۲۳ و ۲۴ سوره کهف را عدم استثنای پیامبر و حبس وحی می‏انگارد. در یک روایت نیز از کسانی سخن به میان آمده که (مَن يَعْبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ)۴ در باره آنان نازل شده است و در روایتی شگفت هم به آیه

1.. ر. ک: ح‏ ۲. ۲. ر. ک: ح‏ ۱۶۰.

2.. ر. ک: ح‏ ۲۷، ۵۲، ۱۲۸، ۱۴۸، ۱۵۲، ۱۵۸.

3.. ر. ک: ح‏ ۱۰۷. ۵. ر. ک: ح‏ ۹۲.

4.. ر. ک: ح‏ ۱۰۰.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1118
صفحه از 291
پرینت  ارسال به