عبیدی از آن، امکان اخذ این روایات از کتابهای ابن ابی عمیر دور از ذهن نیست.
کتابهای صفوان بن یحیی کوفی
یک روایت (۰۸/۲ در صد مجموع روایات) میتواند بر گرفته از کتابهای مشهور صفوان بن یحیی باشد.۱ ملاک این استظهار هم صرفاً تکرار نقلهای عبیدی از صفوان در سند روایات و شهرت کتابهای صفوان در جامعه شیعه است، و گرنه طریق این روایت با طریق کتابهای صفوان در فهرستها مشابهت ندارد.
تحلیل تاریخی و جغرافیای اثر
چنان که در بخش گذشته دیدیم، آنچه محمّد بن عیسی گرد آورده، رهاورد بهره جستن از میراث تفسیر مدرسه عراق بوده است. او منابعی چون کتابهای یونس بن عبد الرحمن، نضر بن سوید و کتابهای ابن ابی عمیر را در بغداد دریافته و آنها را در ۳۴ نقل به کار بسته است و دیگر مآخذ او مانند کتابهای یونس بن یعقوب، ابو محمّد انصاری، اسماعیل بن جابر، بطائنی، ابن فضّال و صفوان بن یحیی ظاهراً در کوفه دریافت شدهاند. برایندِ اینها کتاب التفسیر عبیدی را تشکیل داده است که به وسیله دو راوی بغدادی (حسین بن احمد مالکی و احمد بن محمّد هاشمی نوفلی) به آثار تفسیری عالم بغدادی دیگر یعنی «ابو عبد اللّٰه محمّد بن عبّاس بن علی بن مروان بن ماهیار بزّاز (زنده به ۳۲۸ق) معروف به ابن جحّام» منتقل شده است.
بنا بر آنچه در مقدّمه بازیابی اثر آمد، شاهد مطمئنی بر نقل این اثر در دیگر بومها و مدارس حدیثی و تفسیری امامیّه وجود ندارد و در واقع این اثر در اقلیم بغداد به حیات خویش ادامه داده است. امروزه از آثار ابن جحّام نیز نسخهای وجود ندارد و دانستههای