247
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

تحلیل منابع کتاب التفسیر و میزان اثر پذیری از آثار پیشین

کتاب‏های یونس بن عبد الرحمان بغدادی

حلقه مشترک سندها در ۳۱ روایت (۵۸/۶۴ در صد کلّ روایات) یونس بن عبد الرحمن است.۱ پیوند استوار و ناگسستنی محمّد بن عیسی از یونس و سنّت فکری او هم مشهور و معروف است، افزون بر این که او را از راویان اصلی آثار یونس نیز دانسته‏اند.۲

کتاب یونس بن یعقوب بجلی کوفی

در هفت نقل از کتاب التفسیر (۵۸/۱۴ در صد مجموع نقل‏ها) یونس بن یعقوب، حلقه مشترک است۳ و احتمالاً بر گرفته از نگاشته او باشد. عبیدی از راویان کتاب یونس بن یعقوب در طرق فهرست‏ها نیست.۴

کتاب ابو محمّد عبد اللّٰه بن ابراهیم بن حمّاد انصاری۵

دو روایت (۱۶/۴ در صد کلّ روایات) بر گرفته از این مصدر است.۶ عبیدی از شاگردانِ

1.. ر. ک: ح‏ ۱ - ۱۱، ۱۴ - ۱۶، ۱۸، ۱۹ - ۲۰، ۲۲ - ۲۵، ۲۸، ۳۱ - ۳۲، ۳۵ - ۳۶، ۳۸ - ۴۲، ۴۸.

2.. ر. ک: رجال النجاشی: ش۱۰۲۸(أخبرنا محمّد بن علی أبو عبد اللّٰه بن شاذان القزوینی، قال: أخبرنا أحمد بن محمّد بن یحیى، قال: حدّثنا عبد اللّٰه بن جعفر، قال: حدّثنا محمّد بن عیسى، قال: حدّثنا یونس بجمیع كتبه)، الفهرست، طوسی: ش۸۱۳(و أخبرنا ابن أبی جید، عن محمّد بن الحسن، عن الصفّار، عن محمّد بن عیسى بن عبید، عن یونس‏).

3.. ر. ک: ح ۲۱، ۳۰، ۴۳ - ۴۷ (ابن جحام، عن الحسین بن أحمد المالکی، عن محمّد بن عیسی بن عبید، عن یونس بن یعقوب....).

4.. نجاشی کتاب او را «کتاب الحجّ» می‏خواند (ر. ک: رجال النجاشی: ش۱۲۰۷) و شیخ طوسی عنوان کلّی کتاب را به کار برده است (ر. ک: الفهرست، طوسی: ش۸۱۴) ولی روایات یونس بن یعقوب، منحصر به روایات فقهی نیست.

5.. به گفتۀ ابن غضائری او ساکن قم شده است (ر. ک: رجال ابن غضائری: ش۹۲). سیاهۀ اساتیدِ نوعاً کوفی او نشان می‏دهد که وی روزگاری را در کوفه و عراق به سر برده است و احتمالاً استفادۀ عبیدی از او هم در این دوران بوده است.

6.. ر. ک: ح‏ ۲۹ و ۳۳ (ابن جحام، عن احمد بن محمّد النوفلی، عن محمّد بن عیسی بن عبید، عن أبی محمّد الأنصاری....).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
246

شدن ظنّ ابلیس در رخدادهای پس از وفات پیامبر.۱ در این میان، «جنگ جمل» اهمّیتی فراوان یافته، به گونه‏ای که «فاحشة مبیّنة» در آیه (يَٰنِسَاءَ ٱلنَّبِىِّ مَن يَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ يُضَٰعَفْ لَهَا ٱلْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ) بر جنگ با امیر مؤمنان علیه السّلام در جمل و مصداق انتقام الهی در (فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُم مُّنتَقِمُونَ۲ جنگ جمل دانسته شده است.

از ۴۹ روایتی که تا کنون بارها از آن یاد کرده‏ایم، هشت روایت (۱۶ در صد) «تأویلی» است و از لایه‏های پنهان و باطنی آیات الهی پرده بر می‏دارد. تأویل «سور» و «باب» در (نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ ٱلرَّحْمَةُ وَ ظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ ٱلْعَذَابُ) به پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السّلام، «ثقلان» در (سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَ ٱلثَّقَلَانِ)۳ به قرآن و اهل بیت، ‏«مساجد» در (وَ أَنَّ ٱلْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ ٱللَّهِ أَحَدًا)۴ به اوصیای الهی و نازل دانستن همه سوره الرحمن در باره اهل بیت۵ از این جمله‏ اند. روایتی از این دسته، این سخن کافر به روز رستاخیز را ـ (يَالَيْتَنِى كُنتُ تُرَابَاً) آرزوی علوی بودن (ترابی = پیرو ابو تراب علیه السّلام) دانسته است.۶ در حدیثی دیگر، نیکی (حسنة) و بدی (سیئة) که قاعدتاً از مقوله فعل و عمل به شمار می‏روند، در قالبِ افرادی انسانی به تصویر کشیده می‏شوند و به «ائمّه» و «بنی امیّه» تأویل می‏شوند.

روی هم رفته، بیشتر حجم روایات یاد شده را روایات جری و تطبیق و تأویلی تشکیل می‏دهند که بر محور تطبیق و تأویل آیات بر ائمّه علیهم السّلام و دوستداران ایشان یا دشمنان ائمّه و حزبشان سازمان یافته است. در سایر روایات هم هر چند مصداق‏های نوپدید یا معانی باطنی آیات مورد نظر نیست، امّا باز هم نقطه ثقل بر مقوله اهل بیت قرار دارد.

1.. ر. ک: ح‏ ۱۷. ۲. احزاب، آیۀ ۳۰.

2.. زخرف، آیۀ ۴۱. ۴. ر. ک: ح‏ ۳۳.

3.. الرحمن: آیۀ ۳۱. ۶. ر. ک: ح‏ ۳۱.

4.. جن: آیۀ ۱۸. ۸. ر. ک: ح‏ ۳۸.

5.. ر. ک: ح‏ ۳۰. ۱۰. نبأ: آیۀ ۴۰.

6.. ر. ک: ح‏ ۴۰. ۱۲. ر. ک: ح‏ ۲۳.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1182
صفحه از 291
پرینت  ارسال به