از این شمار، سه روایت۱ از گونه «آیه شناخت» است که ۲/۶ در صد مجموعه را در بر میگیرد. این سه روایت همداستان، آیات ۱۹ سوره زخرف، ۲۹ سوره محمّد و ۲۹ تا ۳۶ سوره مطفّفین را به دسیسهها و عملکردهای منافقان و دشمنان در برابر علی علیه السّلام در دوران پیامبر صلی الله علیه و آله پیوند میزند.
چهارده روایت - یعنی حدود ۲۷ در صد کل -۲ هم از این مجموعه نیز در شمار روایات «تفسیری - تبیینی» قرار میگیرد؛ امّا شاهبیتِ این تفاسیر و تبیینها، باز مبحث اهل بیت، ولایت و شئون آن است، مانند تفسیر «دابة الأرض۳، «وجه اللّٰه» و «الذین اُوتوا العلم»۴ به امام علی علیه السّلام، تفسیر «فطرة اللّٰه» به ولایت۵، معرّفی اهل بیت به عنوان شافعان مأذون از سوی خداوند در آیات قرآنی،۶ معرّفی تسبیحات حضرت زهرا علیها السّلام به عنوان حدّ «ذکر کثیر»، تفسیر «عذاب ادنی» به دابة الأرض،۷ این که امر به رعایت تقوای الهی در پی آیه (مَا ءَاتَاكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ)، امر به پرهیز از ظلم به آل محمّد صلی الله علیه و آله است و تقیّه را مفهوم «ادفع بالتی هی أحسن» دانستن.۸
۲۴ روایت از مجموع ۴۸ روایت یاد شده - یعنی ۵۰ در صد آنها - از مقوله «جری و تطبیق» و معرّفی مصداقهای نوپدید است که در عصر نزول معهود و شناخته نبودهاند.۹ محور پارهای از این تطبیقها امام علی علیه السّلام است. معرّفی ایشان به عنوان «سبیل اللّٰه»۱۰، «الذین آمنوا»۱۱ و «نفس مطمئنه» از این جمله اند. گاه هم امام علی علیه السّلام در کنار
1.. ر. ک: ح ۲۴، ۲۹، ۴۱.
2.. ر. ک: ح ۸ - ۱۱، ۱۳ - ۱۴، ۱۶، ۲۲، ۲۷ - ۲۹، ۳۴، ۳۶، ۳۹، ۴۳.
3.. ر. ک: ح ۸ - ۹. ۴. ر. ک: ح ۱۱.
4.. ر. ک: ح ۲۹. ۶. ر. ک: ح ۱۳.
5..
6.. ر. ک: ح ۲۷ - ۲۸، ۳۹، ۴۳. ۸. ر. ک: ح ۱۶.
7.. ر. ک: ح ۱۴. ۱۰. ر. ک: ح ۳۴.
8.. ر. ک: ح ۲۲.
9.. ر. ک: ح ۱ - ۷، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۱۷ - ۱۹، ۲۱ - ۲۲، ۲۵ - ۲۶، ۳۲، ۳۷، ۴۲، ۴۴ - ۴۷.
10.. ر. ک: ح ۱۸.
11.. روایت ۴۲. ۱۵. ر. ک: ح ۴۵.