243
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

از این شمار، سه روایت۱ از گونه «آیه شناخت» است که ۲/۶ در صد مجموعه را در بر می‏گیرد. این سه روایت هم‏داستان، آیات ۱۹ سوره زخرف، ۲۹ سوره محمّد و ۲۹ تا ۳۶ سوره مطفّفین را به دسیسه‏ها و عملکردهای منافقان و دشمنان در برابر علی علیه السّلام در دوران پیامبر صلی الله علیه و آله پیوند می‏زند.

چهارده روایت - یعنی حدود ۲۷ در صد کل -۲ هم از این مجموعه نیز در شمار روایات «تفسیری - تبیینی» قرار می‏گیرد؛ امّا شاه‏بیتِ این تفاسیر و تبیین‏ها، باز مبحث اهل بیت، ولایت و شئون آن است، مانند تفسیر «دابة الأرض۳، «وجه اللّٰه» و «الذین اُوتوا العلم»۴ به امام علی علیه السّلام، تفسیر «فطرة اللّٰه» به ولایت۵، معرّفی اهل بیت به عنوان شافعان مأذون از سوی خداوند در آیات قرآنی،۶ معرّفی تسبیحات حضرت زهرا علیها السّلام به عنوان حدّ «ذکر کثیر»، تفسیر «عذاب ادنی» به دابة الأرض،۷ این که امر به رعایت تقوای الهی در پی آیه (مَا ءَاتَاكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ)، امر به پرهیز از ظلم به آل محمّد صلی الله علیه و آله است و تقیّه را مفهوم «ادفع بالتی هی أحسن» دانستن.۸

۲۴ روایت از مجموع ۴۸ روایت یاد شده - یعنی ۵۰ در صد آنها - از مقوله «جری و تطبیق» و معرّفی مصداق‏های نوپدید است که در عصر نزول معهود و شناخته نبوده‏اند.۹ محور پاره‏ای از این تطبیق‏ها امام علی علیه السّلام است. معرّفی ایشان به عنوان «سبیل اللّٰه»۱۰، «الذین آمنوا»۱۱ و «نفس مطمئنه» از این جمله ‏اند. گاه هم امام علی علیه السّلام در کنار

1.. ر. ک: ح ۲۴، ۲۹، ۴۱.

2.. ر. ک: ح ۸ - ۱۱، ۱۳ - ۱۴، ۱۶، ۲۲، ۲۷ - ۲۹، ۳۴، ۳۶، ۳۹، ۴۳.

3.. ر. ک: ح ۸ - ۹. ۴. ر. ک: ح ۱۱.

4.. ر. ک: ح ۲۹. ۶. ر. ک: ح ۱۳.

5..

6.. ر. ک: ح ۲۷ - ۲۸، ۳۹، ۴۳. ۸. ر. ک: ح ۱۶.

7.. ر. ک: ح ۱۴. ۱۰. ر. ک: ح‏ ۳۴.

8.. ر. ک: ح‏ ۲۲.

9.. ر. ک: ح‏ ۱ - ۷، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۱۷ - ۱۹، ۲۱ - ۲۲، ۲۵ - ۲۶، ۳۲، ۳۷، ۴۲، ۴۴ - ۴۷.

10.. ر. ک: ح‏ ۱۸.

11.. روایت ۴۲. ۱۵. ر. ک: ح‏ ۴۵.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
242

گفتار اوّل:

تحلیل کتاب التفسیر

تحلیل گونه‏شناسانه و موضوعی کتاب التفسیر

آن گونه که در فصل بازیابی اثر دیدیم، آنچه از کتاب التفسیر محمّد بن عیسی بن عبید بر جای مانده، منقولاتی از ابن ماهیار است. آثار قرآنی و تفسیری او همچون «كتاب تأویل ما نزل فی النبی و آله علیهم السّلام»، «كتاب تأویل ما نزل فی شیعتهم»، «كتاب تأویل ما نزل فی أعدائهم»، «كتاب التفسیر الكبیر»، «كتاب الناسخ و المنسوخ»، «كتاب قراءة أمیر المؤمنین علیه السّلام»، «كتاب قراءة أهل البیت علیهم السّلام»۱ یا «كتاب ما نزل من القرآن فی أهل البیت علیهم السّلام»۲ اکنون در اختیار ما نیستند و تنها گزارش‏هایی پراکنده در دل کتاب‏های پسین از آنها یافت می‏شود. از عناوین کتاب‏های او و درون‏مایه روایاتش چنین بر می‏آید که دغدغه او پیوند دادن نصّ وحی با مسئله ولایت و اهل بیت علیهم السّلام است. گزارش‏هایی که به یقین می‏توان آنها را از کتاب التفسیر عبیدی دانست نیز از خلال چنین زاویه نگاهی به ما رسیده و رنگ و بویی به فراخور آن یافته‏اند. به دیگر سخن، محور همه این روایات، نزدیک ساختن افق معنایی آیات به ائمّه اهل بیت علیهم السّلام یا دشمنان ایشان و مسائل در پیوند با ولایت الهی یا ولایت شیطانی است.

برای روشن شدن بیشتر ابعاد مدّعا، بحث را به مصداق‏ها و نمونه‏ها می‏کشانیم. واکاوی‏های رخ بسته در فصل‏های پیشین، ۴۸ روایت از کتاب التفسیر عبیدی را فراچنگِ ما می‏آورد.

1.. ر. ک: الفهرست، طوسی: ش۶۵۳.

2.. ر. ک: رجال النجاشی: ش۱۰۳۰.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1366
صفحه از 291
پرینت  ارسال به