گونهشناسی و تخریج: پذیرش هدایت الهی در روایت، شکر و ترک راه هدایت الهی، کفر دانسته شده است. در روایت «کفور» با «کافر» هممعنا گرفته شده و روایت «تفسیری - تبیینی» است. این روایت در کتابهای دیگر نیز دیده میشود.۱
سوره تکویر
پرسش از مودّت اهل بیت علیهم السّلام در قیامت (تکویر: آیه ۸ - ۹)
۱۵۱.طریق ۲۸۲، عَن مُحَمَّدِ بن سِنانٍ، عَن إِسماعیلَ بن جابِرٍ وَ عَبدِ الكَرِیمِ بن عَمرٍو، عَن عَبدِ الحَمِیدِ بن أبی الدَّیلَمِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام قالَ:... فَقالَ:(قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا ٱلْمَوَدَّةَ فِى ٱلْقُرْبَىٰ)۳، ثُمَّ قالَ: (وَ إِذَا ٱلْمَوْءُدَةُ سُئِلَتْ * بِأَىِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ)، یَقُولُ: أَسأَلُكُم عَنِ المَوَدَّةِ الَّتی أَنزَلتُ عَلَیكُم فَضلَها مَوَدَّةِ القُربَى بِأَیِّ ذَنبٍ قَتَلتُموهُم... .۴
گونهشناسی و تخریج: در پارهای قرائتها، آیه به صورت (وَ إِذَا ٱلْمَوْءُدَةُ سُئِلَتْ * بِأَىِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ)، آمده است.۵ در این صورت، تفسیر آمده در روایت بر پایه حذف مضاف (أهل المودّة) یا اسناد مجازی قتل به مودّت (مراد قتل اهل مودّت) یا مجاز لغوی در مفهوم قتل (تضییع مودّت اهل بیت) است.۶ علّامه مجلسی کوشیده است تا توجیهی فراخورِ قرائت مشهور از روایت نیز ارائه دهد، بدین سان که مراد از «مَوؤدة» نفس دفن شده در خاک باشد و این روایت اشاره دارد که ائمّه علیهم السّلام چون در راه خدا به شهادت رسیدهاند،
1.. ر. ک: المحاسن: ج۱ ص۲۷۶ (عنه، عن الحسن بن علیّ بن فضّال، عن عبد اللَّه بن بكیر، عن زرارة بن أعین، قال...)، تفسیر القمّی: ج۲ ص۳۹۸ (أخبرنا أحمد بن إدریس، قال: حدّثنا أحمد بن محمّد. عن ابن أبی عمیر، قال: سألت أبا جعفر علیه السّلام...).
2.. این طریق، در کنار دو سند دیگر آمده است: «محمّد بن یحیى العطّار، عن محمّد بن سنان...» و «محمّد بن الحسین بن أبی الخطّاب، عن محمّد بن سنان...».
3.. شورا: آیۀ ۲۳.
4.. الكافی: ج۱ ص۲۹۳ - ۲۹۶.
5.. مجمع البیان: ج۱۰ ص ۲۷۴.
6.. ر. ک: مرآة العقول: ج ۳ ص ۲۸۱.