209
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

حَتَّى تَقُولَ قَولاً عَدلاً.۱

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، قول سدید و استوار را که سخنی مطابق واقع، دور از لغو و مانع در برابر امواج باطل است،۲ به سخن عادلانه بر گردانده که می‏تواند به مفاهیم گفته شده باز گردد. چنان که صلاح اعمال را هم به قبولی آنان تفسیر کرده که تفسیر به لازم معناست. پس این روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است.

سوره فاطر

دعا رحمت گشوده و بی مانع خدا (فاطر: آیه ۲)

۱۲۴.طریق۷، عَن زِیادٍ العَبدِیِّ،۳ عَن حمّاد بن عُثمانَ،۴ رَفَعَهُ إِلى أبی عَبدِ اللّٰهِ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ تَبارَكَ وَ تَعالَى:‏ (مَا يَفْتَحِ ٱللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا)، قالَ: الدُّعاءُ.۵

گونه‏شناسی و تخریج: حدیث، یکی از مصداق‏های رحمت عام و گسترده خدا را بیان کرده و از نوع «تفسیری - تبیینی» است.

یکی بودن قول و فعل عالِم (فاطر: آیه ۲۸)

۱۲۵.طریق ۳، عَن یونُسَ، عَن حمّادِ بنِ عُثمانَ، عَنِ الحارِثِ بن المُغِیرَةِ النَّصرِیِّ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل (إِنَّمَا يَخْشَى ٱللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ ٱلْعُلَمَٰؤُا)، قالَ: یَعنی بِالعُلَماءِ مَن صَدَّقَ فِعلُهُ قَولَهُ، وَ مَن لَم یُصَدِّق فِعلُهُ قَولَهُ فَلَیسَ بِعالِمٍ.۶

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، ویژگی عالمانی را که در آیه یاد شده‏اند، بیان می‏کند و از نوع «تفسیری - تبیینی» است.

1.. الكافی: ج۸ ص۱۰۷.

2.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۶ ص۳۴۷، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۲۴ ص۲۱۳.

3.. «القندی» صحیح است.

4.. روایت زیاد بن مروان قندی از حمّاد بن عثمان معهود نیست و شاید در سند، آنها بر یکدیگر عطف شده باشند.

5.. فلاح السائل: ص۲۸،‏بحار الأنوار: ج‏۹۰ ص۲۹۹.

6.. الكافی: ج۱ ص۳۶.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
208

۱۲۲. طریق ۳ و ۲۷، عَن یونُسَ، عَنِ ابنِ مُسكانَ، عَن أبی بَصِیرٍ، قالَ: سَأَلتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام... قالَ: فَلَو سَكَتَ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله فَلَم یُبَیِّن مَن أَهلُ بَیتِهِ لادَّعاها آلُ فُلانٍ وَ آلُ فُلانٍ، وَ لٰكِنَّ اللّٰهَ عز و جل أَنزَلَهُ فی كِتابِهِ تَصدیقاً لِنَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله: (إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجْسَ أَهْلَ ٱلْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا)، فَكانَ عَلِیٌّ وَ الحَسَنُ وَ الحسینُ وَ فاطِمَةُ علیهم السّلام فَأَدخَلَهُم رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله تَحتَ الكِساءِ فی بَیتِ أُمِّ سَلَمَةَ، ثُمَّ قالَ: اللَّهُمَّ إِنَّ لِكُلِّ نَبِیٍّ أَهلاً وَ ثَقَلاً، وَ هٰؤُلاءِ أَهلُ بَیتی وَ ثَقَلی. فَقالَت أُمُّ سَلَمَةَ: أ لَستُ مِن أَهلِكَ؟ فَقالَ: إِنَّكِ إِلى خَیرٍ، وَ لٰكِن هٰؤُلاءِ أَهلی وَ ثَقَلی.

۰.فَلَمّا قُبِضَ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله كانَ عَلِیٌّ علیه السّلام أَولَى النّاسِ بِالنّاسِ؛ لِكَثرَةِ ما بَلَّغَ فیهِ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله وَ إِقامَتِهِ لِلنّاسِ وَ أَخذِهِ بِیَدِهِ. فَلَمّا مَضى عَلِیٌّ لَم یَكُن یَستَطیعُ عَلِیٌّ علیه السّلام وَ لَم یَكُن لِیَفعَلَ أَن یُدخِلَ مُحَمَّدَ بنَ عَلِیٍّ وَ لا العبّاس بنَ عَلِیٍّ وَ لا واحِداً مِن وُلدِهِ؛ إِذاً لَقالَ الحَسَنُ وَ الحسین علیهما السّلام: إِنَّ اللّٰهَ تَبارَكَ وَ تَعالى أَنزَلَ فینا كَما أَنزَلَ فیكَ، فَأَمَرَ بِطاعَتِنا كَما أَمَرَ بِطاعَتِكَ، وَ بَلَّغَ فینا رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله كَما بَلَّغَ فیكَ، وَ أَذهَبَ عَنّا الرِّجسَ كَما أَذهَبَهُ عَنكَ ... .۱

گونه‏شناسی و تخریج: این روایت چنان که گذشت، چندین محور دارد که از جمله آنها تبیین صریح مصداق «اهل بیت» و جانشینان پیامبر صلی الله علیه و آله توسط او در موارد متعدّد مانند: زمان پس از نزول آیه تطهیر و تعیین آل کسا به عنوان مصداق آن است. بر این اساس می‏توان روایت را نسبت به آیه تطهیر از نوع «تفسیری - تبیینی» دانست. عیّاشی۲ و فرات کوفی۳ این روایت را با تغییراتی در تفاسیر خود گزارش کرده‏اند.

سخن عادلانه، مصداق قول سدید و مایه قبول اعمال (احزاب: آیه ۷۰ - ۷۱)

۱۲۳.طریق۳، عَن یونُسَ،‏ قالَ: قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام لِعَبّادِ بن كَثیرٍ البَصرِیِّ الصّوفِیِّ: وَیحَكَ یا عَبّادُ! غَرَّكَ أَن عَفَّ بَطنُكَ وَ فَرجُكَ! إِنَّ اللّٰهَ عز و جل یَقُولُ فی كِتابِهِ‏ (يَا أَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا ٱتَّقُوا ٱللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِيدًا * يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَٰلَكُمْ)، اعلَم أَنَّهُ لا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنكَ شَیئاً

1.. الكافی: ج۱ ص۲۸۶ - ۲۸۸.

2.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۴۹ (و فی روایة أبی بصیر عنه، قال‏...).

3.. ر. ک: تفسیر فرات: ج۱ ص۱۱۰ (فرات، قال: حدّثنی علیّ بن محمّد بن عمر الزّهریّ معنعنا، عن أبی جعفر علیه السّلام...).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 977
صفحه از 291
پرینت  ارسال به