عَن عَبدِ الحَمِیدِ بن أبی الدَّیلَمِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ:... وَ قالَ جَلَّ ذِكرُهُ: (فَسْأَلُوا أَهْلَ ٱلذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)، قالَ: الكِتابُ هُوَ الذِّكرُ، وَ أَهلُهُ آلُ مُحَمَّدٍ علیه السّلام؛ أَمَرَ اللَّهُ عز و جل بِسُؤالِهِم وَ لَم یُؤمَروا بِسُؤالِ الجُهّالِ، وَ سَمَّى اللَّهُ عز و جل القُرآنَ ذِكراً فَقالَ تَبارَكَ وَ تَعالَى (وَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ ٱلذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ)، وَ قالَ عز و جل: (وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَّكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْأَلُونَ).۱
گونهشناسی و تخریج: مانند حدیث پیشین، از نوع «جری و تطبیق» است. مضمون این روایت، در روایات فراوانی یافت میشود.۲
مراد از ذکرِ، نزد پیامبر اسلام و پیامبران پیشین (انبیا: آیه ۲۴)
۹۹.طریق ۹، عَن إِسماعیلَ بن سَهلٍ عَن إِبراهیمَ بنِ عَبدِ الحَمِیدِ، عَن زُرارَةَ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام؛ فی قَولِهِ: (هَٰذَا ذِكْرُ مَن مَّعِىَ وَ ذِكْرُ مَن قَبْلِى)، فَقالَ:(ذِكْرُ مَن مَّعِىَ)، ما هُوَ كائِنٌ وَ (وَ ذِكْرُ مَن قَبْلِى) ما قَد كانَ.۳
گونهشناسی و تخریج: روایت، «ذکر من معی و ذکر من قبلی» را یادکردِ آثار، رخدادها و نشانهایی میداند که در حال و گذشته پدید آمدهاند و همگی همداستان بر ربوبیّت اللّٰه دلالت دارند و در کنار آنها اثر و نشانهای از خدایی دیگر به چشم نمیخورد. روایت با بیان یکی از احتمالهای «ذکر» در آیه از گونه «تفسیری - تبیینی» به شمار میرود.
سوره حج
شک کنندگان در محمّد صلی الله علیه و آله پرستندگان ناتمام خداوند و عافیتطلبی آنها (حج: آیه ۱۱)
۱۰۰.طریق ۳، عَن یونُسَ عَن رَجُلٍ، عَن زُرارَةَ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل (وَ مِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَعْبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ)، قالَ: هُم قَومٌ وَحَّدُوا اللّٰهَ وَ خَلَعوا عِبادَةَ مَن یُعبَدُ