191
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

عَن عَبدِ الحَمِیدِ بن أبی الدَّیلَمِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ:... وَ قالَ جَلَّ ذِكرُهُ:‏ (فَسْأَلُوا أَهْلَ ٱلذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)،‏ قالَ: الكِتابُ هُوَ الذِّكرُ، وَ أَهلُهُ آلُ مُحَمَّدٍ علیه السّلام؛ أَمَرَ اللَّهُ عز و جل بِسُؤالِهِم وَ لَم یُؤمَروا بِسُؤالِ الجُهّالِ، وَ سَمَّى اللَّهُ عز و جل القُرآنَ ذِكراً فَقالَ تَبارَكَ وَ تَعالَى (وَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ ٱلذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ)‏، وَ قالَ عز و جل: (وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَّكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْأَلُونَ).۱

گونه‏شناسی و تخریج: مانند حدیث پیشین، از نوع «جری و تطبیق» است. مضمون این روایت، در روایات فراوانی یافت می‏شود.۲

مراد از ذکرِ، نزد پیامبر اسلام و پیامبران پیشین (انبیا: آیه ۲۴)

۹۹.طریق ۹، عَن إِسماعیلَ بن سَهلٍ عَن إِبراهیمَ‏ بنِ عَبدِ الحَمِیدِ، عَن زُرارَةَ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِهِ: (هَٰذَا ذِكْرُ مَن مَّعِىَ وَ ذِكْرُ مَن قَبْلِى)‏، فَقالَ:‏(ذِكْرُ مَن مَّعِىَ)، ما هُوَ كائِنٌ‏ وَ (وَ ذِكْرُ مَن قَبْلِى)‏ ما قَد كانَ.۳

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، «ذکر من معی و ذکر من قبلی» را یادکردِ آثار، رخدادها و نشان‏هایی می‏داند که در حال و گذشته پدید آمده‏اند و همگی هم‏داستان بر ربوبیّت اللّٰه دلالت دارند و در کنار آنها اثر و نشانه‏ای از خدایی دیگر به چشم نمی‏خورد. روایت با بیان یکی از احتمال‏های «ذکر» در آیه از گونه «تفسیری - تبیینی» به شمار می‏رود.

سوره حج

شک کنندگان در محمّد صلی الله علیه و آله پرستندگان ناتمام خداوند و عافیت‏طلبی آنها (حج: آیه ۱۱)

۱۰۰.طریق ۳، عَن یونُسَ عَن رَجُلٍ، عَن زُرارَةَ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل (وَ مِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَعْبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ)‏، قالَ: هُم قَومٌ وَحَّدُوا اللّٰهَ وَ خَلَعوا عِبادَةَ مَن یُعبَدُ

1.. الكافی: ج۱ ص۲۹۳ - ۲۹۶.

2.. کتاب سلیم بن قیس: ج۲ ص۶۱۶ و ۶۲۶؛ المحاسن: ج۱ ص۲۶۸، الکافی: ج۱ ص۱۸۷ - ۱۸۹ و ۲۷۶، تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۶۰، تفسیر فرات: ص۱۰۸، تفسیر القمّی: ج۱ ص۱۱۵ و ۱۴۱.

3.. بصائر الدرجات: ج۱ ص۱۲۹ - ۱۳۰.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
190

مضمون این حدیث، در روایات بسیاری نمود دارد.۱

سوره انبیا

اهل بیت علیهم السّلام مصداق اهل ذکر (انبیا: آیه ۷)

۹۷.طریق۹، عَن مُحَمَّدِ بن سِنانٍ، عَن إِسماعِیلَ بنِ جابِرٍ وَ عَبدِ الكَرِیمِ، عَن عَبدِ الحَمِیدِ بن أبی الدَّیلَمِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏ فی قَولِ اللّٰهِ تَعالَى:‏ (فَسْأَلُوا أَهْلَ ٱلذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)‏، قالَ: كِتابُ اللّٰهِ الذِّكرُ، وَ أَهلُهُ آلُ مُحَمَّدٍ الَّذینَ أَمَرَ اللَّهُ بِسُؤالِهِم وَ لَم یُؤمَروا بِسُؤالِ الجُهّالِ، وَ سَمَّى اللَّهُ القُرآنَ ذِكراً فَقالَ‏: (وَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ ٱلذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ).‏۲

گونه‏شناسی و تخریج: مراد از «ذکر»، کتاب‏های آسمانی و مراد از «اهل ذکر»، اهل کتاب است؛۳ امّا با تنقیح مناط می‏توان گفت اهل ذکر، هر عالم و مطّلع، و ذکر همه کتاب‏های آسمانی می‏تواند باشد. در چنین فضایی می‏توان قرآن را ذکر و ائمّه علیهم السّلام را به عنوان عالمان و مطّلعان از آن، اهل ذکر دانست. این روایت، از نوع «جری و تطبیق» است. این روایت ذیل روایتی طولانی در الکافی به چشم می‏خورد۴ که در زیر به همراه روایات دیگر خواهد آمد.

۹۸.طریق ۲۸۵، عَن مُحَمَّدِ بن سِنانٍ عَن، إِسماعیلَ بنِ جابِرٍ وَ عَبدِ الكَرِیمِ بن عَمرٍو،

1.. برای نمونه، ر. ک: المحاسن: ج۱ ص۱۴۲، تفسیر فرات: ص۲۵۷ - ۲۵۸، الكافی: ج۱ ص۳۹۲ – ۳۹۳، فضائل الشیعة: ص۲۷، تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۱۰ و ۳۱۷.

2.. بصائر الدرجات: ج۱ ص۴۱ - ۴۲.

3.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۴ ص۲۵۴.

4.. ر. ک: الکافی: ج۱ ص۲۹۳ (محمّد بن الحسین و غیره، عن سهل، عن محمّد بن عیسى و محمّد بن یحیى و محمّد بن الحسین جمیعا، عن محمّد بن سنان، عن إسماعیل بن جابر و عبد الكریم بن عمرو، عن عبد الحمید بن أبی الدّیلم، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام، قال‏...).

5.. این طریق، در کنار دو سند دیگر آمده است: «محمّد بن یحیى العطّار، عن محمّد بن سنان...» و«محمّد بن الحسین بن أبی الخطّاب، عن محمّد بن سنان...».

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1009
صفحه از 291
پرینت  ارسال به