قرائت با صدایی میانه در نماز (اسرا: آیه ۱۱۰)
۹۱.طریق ۳، عَن یونُسَ بن عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن سِنانٍ، قالَ: قُلتُ لِأبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام: عَلى الإِمامِ أَن یُسمِعَ مَن خَلفَهُ وَ إِن كَثُرُوا؟ فَقالَ: لِیَقرَأ قِراءَةً وَسَطاً، یَقُولُ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعالَى: (وَ لَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَ لَا تُخَافِتْ بِهَا).۱
گونهشناسی و تخریج: امام علیه السّلام با بهرهجویی از آیه، چنین برداشت کرده که امام جماعت باید با صدایی نه بلند و نه آهسته قرائت کند. در واقع، یکی از مصداقهای «صلاة»، (نماز جماعت) و حکمی از احکام آن ذکر شده است و روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است. عیّاشی این روایت را از دو طریق و با سندی مرسل از عبد اللّٰه بن سنان۲ و مفضّل۳ نقل کرده است، چنان که متن آن در دعائم الإسلام نیز دیده میشود.۴
سوره کهف
سبب نزول آیه (کهف: آیه ۲۳ - ۲۴)
۹۲.طریق ۱۰، رَوى حَمّادُ بن عِیسَى، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن مَیمُونٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ: لِلعَبدِ أَن یَستَثنِیَ ما بَینَهُ وَ بَینَ أَربَعینَ یَوماً إِذا نَسِیَ، إِنَّ رَسولَ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله أَتاهُ ناسٌ مِنَ الیَهُودِ فَسَأَلُوهُ عَن أَشیاءَ، فَقالَ لَهُم تَعالَوا غَداً أُحَدِّثكُم، وَ لَم یَستَثنِ، فاحتَبَسَ جَبرَئیلُ علیه السّلام عَنهُ أَربَعینَ یَوماً، ثُمَّ أَتاهُ فَقالَ:(وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَىْءٍ إِنِّى فَاعِلٌ ذَٰلِكَ غَدًا * إِلَّا أَن يَشَاءَ ٱللَّهُ وَٱذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ).۵
گونهشناسی و تخریج: روایت، سبب نزول آیه را بیان میکند و از نوع «آیه شناخت» است. بخشی از این روایت در تهذیب الأحکام آمده است.۶
1.. الكافی: ج۳ ص۳۱۷.
2.. تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۳۱۸ (عن عبد اللّٰه بن سنان، قال: سألت أبا عبد اللّٰه علیه السّلام...).
3.. همان: ج۲ ص۳۱۸ (عن المفضّل، قال...).
4.. ر. ک: دعائم الإسلام: ج۱ ص۱۶۱ (و عن جعفر بن محمّد صلی الله علیه و آله...).
5.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۳ ص۳۶۲ - ۳۶۳.
6.. تهذیب الأحکام: ج۸ ص۲۸۱ (عنه، عن حمّاد بن عیسى، عن عبد اللَّه بن میمون، قال ...). این نقل، تنها شامل این قسمت روایت است: «... سمعت أبا عبد اللَّه علیه السّلام یقول: للعبد أن یستثنی ما بینه و بین أربعین یوماً إذا نسی».