185
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

بَیتِهِ بِالكَلامِ وَ یُبَیِّنُ لَهُم بِالقُرآنِ: (إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجْسَ أَهْلَ ٱلْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا)، وَ قالَ عَزَّ ذِكرُهُ: (وَٱعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَسولِ وَلِذِى ٱلْقُرْبَىٰ)،‏ ثُمَّ قالَ:‏ (وَ ءَاتِ ذَا ٱلْقُرْبَىٰ حَقَّهُ)‏، فَكانَ عَلِیٌّ علیه السّلام وَ كانَ حَقُّهُ الوَصِیَّةَ الَّتی جُعِلَت لَهُ وَ الِاسمَ الأَكبَرَ وَ میراثَ العِلمِ وَ آثارَ عِلمِ النُّبُوَّةِ....۱

گونه‏شناسی و تخریج: مورد نزول آیه در باره اعطای حقوق مالی به خویشان و نزدیکان است. روایت با استفاده از اطلاق موجود در آیه، بارزترین مصداق خویشان پیامبر صلی الله علیه و آله، یعنی علی علیه السّلام را مصداق «ذی القربی» دانسته و حقّ عام را به حقّ وصایت و مواریث امامت تسرّی داده و از نوع «تفسیری - تبیینی» است.

روح، مخلوقی جز جبرئیل و میکائیل (اسرا: آیه ۸۵)

۹۰.طریق ۳، عَن یونُسَ، عَنِ ابنِ مُسكانَ، عَن أبی بَصِیرٍ، قالَ: سَأَلتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (يَسْأَلُونَكَ عَنِ ٱلرُّوحِ قُلِ ٱلرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى)، قالَ: خَلقٌ أَعظَمُ مِن جَبرَئِیلَ وَ میكائیلَ كانَ مَعَ رَسولِ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله، وَ هُوَ مَعَ الأَئِمَّةِ، وَ هُوَ مِنَ المَلَكُوتِ.۲

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، روح را پدیده‏ای غیر از فرشتگان بزرگ الهی می‏داند و در باره مراد از «روح» توضیح می‏دهد و از نوع «تفسیری - تبیینی» است. این روایت در تفسیر القمی۳ و الاستبصار۴ و با اندک تغییراتی در کتاب‏های دیگر نیز نقل شده است.۵

1.. الكافی: ج۱ ص۲۹۳ - ۲۹۶.

2.. همان: ج۱ ص۲۷۳.

3.. تفسیر القمّی: ج۲ ص۲۷۹ (قال الصّادق علیه السّلام...).

4.. الاستبصار: ج۱ ص۴۶۲ (حدّثنا إبراهیم بن هاشم، عن یحیى بن أبی عمران، عن یونس، عن ابن مسكان، عن أبی بصیر، قال‏...).

5.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۳۱۷ (عن أبی بصیر قال‏...)، الکافی: ج۱ ص۲۷۳ (حدّثنا یعقوب بن یزید، عن محمّد بن أبی عمیر، عن هشام بن سالم، قال‏...)، بصائر الدرجات: ج۱ ص۴۶۰ (حدّثنا یعقوب بن یزید، عن ابن أبی عمیر، عن هشام بن سالم، قال: سمعت أبا عبد اللَّه علیه السّلام یقول‏...)، و ص۴۶۱ (حدّثنا أحمد بن محمّد، عن الحسین بن سعید، عن أبی أیُوب الخزّاز، قال: سمعت أبا عبد اللَّه علیه السّلام یقول‏...) و همان: ج۱ ص۴۶۲ (حدّثنا أحمد بن محمّد، عن الحسین بن سعید، عن حمّاد بن عیسى، عن إبراهیم بن عمر الیمانیّ، عن الحسین بن أبی العلاء، عن أبی بصیر، قال: سمعته یقول‏...).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
184

سفارش پیامبر خدا به غم نخوردن به خاطر واکنش قوم در برابر اعلان فضل اهل بیت (نحل: آیه ۱۲۷)

۸۸.طریق ۲۸۱، عَن محَمَّدِ بن سِنانٍ، عَن إِسماعِیلَ بن جابِرٍ وَ عَبدِ الكَرِیمِ بن عَمرٍو، عَن عَبدِ الحَمیدِ بن أبی الدَّیلَمِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ:... فَلَم تَزَلِ الوَصِیَّةُ فی عالِمٍ بَعدَ عالِمٍ حَتَّى دَفَعوها إِلى مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله فَلَمّا بَعَثَ اللَّهُ عز و جل محمّداً صلی الله علیه و آله أَسلَمَ لَهُ العَقِبُ مِنَ المُستَحفِظینَ وَ كَذَّبَهُ بَنو إِسرائِیلَ، وَ دَعا إِلى اللّٰهِ عز و جل وَ جاهَدَ فی سَبِیلِهِ، ثُمَّ أَنزَلَ اللَّهُ جَلَّ ذِكرُهُ عَلَیهِ أَن أَعلِن فَضلَ وَصِیِّكَ، فَقالَ: رَبِّ إِنَّ العَرَبَ قَومٌ جُفاةٌ لَم یَكُن فیهِم كِتابٌ وَ لَم یُبعَث إِلَیهِم نَبِیٌّ، وَ لا یَعرِفُونَ فَضلَ نُبُوّاتِ الأَنبِیاءِ علیه السّلام وَ لا شَرَفَهُم، وَ لا یُؤمِنُونَ بی إِن أَنا أَخبَرتُهُم بِفَضلِ أَهلِ بَیتی، فَقالَ اللَّهُ جَلَّ ذِكرُهُ: (وَ لَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ ‏...).۲

گونه‏شناسی و تخریج: آیه در باره ‏اندوه و حزن پیامبر خدا از مخالفان و مشرکان است و روایت آن را به‏اندوه پیامبر صلی الله علیه و آله بر تسلیم نگشتن قوم در برابر فضل اهل بیت علیهم السّلام تسرّی داده و از نوع «جری و تطبیق» است.

سوره اسرا

علی علیه السّلام مصداق ذو القربی و وصایت حقّ او (اسراء: آیه ۲۶)

۸۹.طریق ۲۸۳، عَن مُحَمَّدِ بن سِنانٍ، عَن إِسماعِیلَ بن جابِرٍ وَ عَبدِ الكَرِیمِ بن عَمرٍو، عَن عَبدِ الحَمِیدِ بن أبی الدَّیلَمِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ:... فَلَم یَزَل یُلقی فَضلَ أَهلِ

1.. این طریق، در کنار دو سند دیگر آمده است: «محمّد بن یحیى العطّار، عن محمّد بن سنان...» «محمّد بن الحسین بن أبی الخطّاب، عن محمّد بن سنان...».

2.. الكافی: ج۱ ص۲۹۳ - ۲۹۶.

3.. این طریق، در کنار دو سند دیگر آمده است: «محمّد بن یحیى العطّار، عن محمّد بن سنان...» و «محمّد بن الحسین بن أبی الخطّاب، عن محمّد بن سنان...».

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1108
صفحه از 291
پرینت  ارسال به