183
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

گونه‏شناسی و تخریج: این روایت نیز به صورت ضمنی روح را از ملائکه متمایز می‏کند و در باره کارکرد آن در اوصیای الهی سخن می‏گوید. بنا بر این، روایت همچون روایت پیشین، از نوع «تفسیری - تبیینی» است. این روایت با طرقی دیگر نیز آمده است.۱

قرآن، مایه روشن‏داشتِ همه چیز (نحل: آیه ۸۹)

۸۷.طریق ۶، عَن أبی عَبدِ اللّٰهِ المُؤمِنِ، عَن عَبدِ الأَعلى مَولى آلِ سامٍ، قالَ: سَمِعتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام یَقُولُ:‏ وَ اللّٰهِ، إِنّی لَأَعلَمُ كِتابَ اللّٰهِ مِن أَوَّلِهِ إِلى آخِرِهِ كَأَنَّهُ فی كَفّی،‏ فیهِ خَبَرُ السَّماءِ وَ خَبَرُ الأَرضِ وَ خَبَرُ ما كانَ وَ خَبَرُ ما هُوَ كائِنٌ، قالَ اللَّهُ عز و جل فِیهِ: (تِبْيَٰنًا لِّكُلِّ شَىْ‏ءٍ).۲

گونه‏شناسی و تخریج: روایت از عمومیت «کلّ شیء» و این که قرآن مایه روشن‏داشت و تبیان آن است، این گونه برداشت کرده که در قرآن، خبر آسمان، زمین، گذشته و آینده وجود دارد و چون امام به چنین کتابی علم دارد، قاعدتاً علم به آن موارد هم خواهد داشت. چنان که دیده می‏شود، در روایت، به «کلّ شیء» توجّه شده است و از این رو روایت می‏تواند از گونه «تفسیری - تبیینی» باشد. چنان که برخی عالمان گفته‏اند، ظاهراً بنا بر روایاتی از این دست، تبیان بودن قرآن از طرقی غیر از دلالت‏های لفظی متعارف و معهود است.۳ این روایت در سایر منابع نیز وجود دارد.۴

1.. ر. ک: همان: ج۱ ص‏۴۶۴ (روى بعض أصحابنا، عن موسى بن عمر، عن علیّ بن أسباط هذا الحدیث بهذا الإسناد بعینه)، مختصر بصائر الدرجات: ص۵۱ (حدّثنا محمّد بن عیسى بن عبید و محمّد بن الحسین و موسى بن عمر بن یزید الصّیقل، عن علیّ بن أسباط، عن علیّ بن أبی حمزة، عن أبی بصیر، عن أبی جعفر علیه السّلام، قال‏...».

2.. بصائر الدرجات: ج۱ ص۱۹۴.

3.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۲ ص۳۲۵.

4.. ر. ک: الكافی: ج۱ ص۲۲۹ (محمّد بن یحیى، عن محمّد بن الحسین، عن محمّد بن عیسى، عنأبی عبد اللَّه المؤمن، عن عبد الأعلى مولى آل سام، قال: سمعت أبا عبد اللَّه علیه السّلام یقول»، تفسیرالعیّاشی: ج۲ ص۲۶۶ (عن یونس، عن عدّة من أصحابنا، قالوا: قال أبو عبد اللّٰه علیه السّلام...)، تأویل الآیات الظاهرة: ج۱ ص۲۴۳ (و روى أیضا عن محمّد بن الحسین بإسناده عن رجاله،‏ عن محمّد بن عیسى، عن أبی عبد اللَّه المؤمن، عن عبد الأعلى، قال سمعت أبا عبد اللَّه علیه السّلام یقول‏...»، بصائر الدرجات: ج۱ ص۱۹۴ (حدّثنا محمّد بن عیسى، عن أبی عبد اللَّه المؤمن، عن عبد الأعلى مولى آل سام، قال: سمعت(( أبا عبد اللَّه علیه السّلام یقول‏...) و با تفاوت‏هایی در بصائر الدرجات: ج۱ ص۱۹۷ (حدّثنا محمّد بن عبد الجبّار، عن الحسن بن علیّ بن فضّال، عن حمّاد بن عثمان، عن عبد الأعلى بن أعین، قال: سمعت أبا عبد اللَّه علیه السّلام یقول‏...) و الکافی: ج۱ ص۶۱ (محمّد بن یحیى، عن محمّد بن عبد الجبّار، عن ابن فضّال، عن حمّاد بن عثمان، عن عبد الأعلى بن أعین، قال: سمعت أبا عبد اللَّه علیه السّلام یقول‏...).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
182

قالَ: أَتى رَجُلٌ عَلِیَّ بنَ أبی طالِبٍ علیه السّلام یَسأَلُهُ عَنِ الرُوحِ: أ لَیسَ هُوَ جَبرَئیلَ؟ فَقالَ لَهُ عَلِیٌّ علیه السّلام: جَبرَئِیلُ مِنَ المَلائِكَةِ وَ الرُّوحُ غَیرُ جَبرَئِیلَ، وَ كَرَّرَ ذٰلِكَ عَلى الرَّجُلِ، فَقالَ لَهُ: لَقَد قُلتَ عَظِیماً مِنَ القَولِ، ما أَحَدٌ یَزعُمُ أَنَّ الرّوح غَیرُ جَبرَئیلَ! فَقالَ لَهُ عَلِیٌّ علیه السّلام: إِنَّكَ ضالٌّ تَروی عَن أَهلِ الضَّلالِ، یَقُولُ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعالَى لِنَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله‏: (أَتَىٰ أَمْرُ ٱللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ * يُنَزِّلُ ٱلْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ)، وَ الرُّوحُ غَیرُ المَلائِكَة.۱

گونه‏شناسی و تخریج: ظاهر آیه تمایز میان ملائکه و روح است. روایت با استفاده از همین نکته، روح را حقیقتی متمایز از ملائکه و از جمله جبرئیل دانسته است. پس روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است. گفتنی است که مفسّران در باره مراد از «روح» در این آیه اختلاف کرده‏اند و آن را کلمه حیات القا شده از سوی خدا بر اشیا، نبوّت، روح رسالت قرآنی، روح وحی و... دانسته‏اند.۲ این حدیث در الکافی نیز آمده۳ و در قالب نقلی مفصّل‏تر در الغارات گزارش شده است.۴

۸۶.طریق۶، عَن عُبَیدِ بن أَسباطٍ، عَن عَلِیِّ بن أبی حَمزَةَ، عَن أبی بَصِیرٍ عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏:‏ (يُنَزِّلُ ٱلْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ)، فَقالَ: جَبرَئیلُ الَّذی نَزَلَ عَلى الأَنبِیاءِ، وَ الرّوحُ تَكونُ مَعَهُم وَ مَعَ الأَوصِیاءِ لا تُفارِقُهُم؛ تُفَقِّهُهُم‏ وَ تُسَدِّدُهُم مِن عِندِ اللّٰهِ وَ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله، وَ بِهِما عُبِدَ اللَّهُ وَ استَعبَدَهُ الخَلقُ، وَ عَلى هٰذا الجِنُّ وَ الإِنسُ وَ المَلائِكَةُ، وَ لَم یَعبُدِ اللّٰهَ مَلَكٌ وَ لا نَبِی وَ لا إِنسانٌ وَ لا جانٌّ إِلّا بِشَهادَةِ أَن لا إِلَهَ‏ إِلّا اللَّهُ وَ أَنَّ محمّداً رَسولُ اللّٰهِ، وَ ما خَلَقَ اللَّهُ خَلقاً إِلّا لِلعِبادَةِ.۵

1.. بصائر الدرجات: ج۱ ص۴۶۴، مختصر بصائر الدرجات: ص۵۱.

2.. برای نمونه، ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۱ ص۲۰۷ - ۲۰۸، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۱۶ ص۲۷۲ به بعد، تفسیر نمونه: ج۲۰ ص۵۴ به بعد.

3.. الکافی: ج۱ ص۲۷۴ (محمّد بن یحیى، عن محمّد بن الحسین، عن علیّ بن أسباط، عن الحسین بن أبی العلاء، عن سعد الإسكاف، قال‏...».

4.. الغارات: ج۱ ص۱۰۷ (و عن الأصبغ بن نباتة...).

5.. بصائر الدرجات: ج۱ ص۴۶۳ - ۴۶۴.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1212
صفحه از 291
پرینت  ارسال به