کیستی «مؤلّفة قلوبهم» (توبه: آیه ۶۰)
۷۲.طریق۳۱، عَن یونُسَ، عَن رَجُلٍ جَمیعاً، عَن زُرارَةَ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: المؤلّفةُ قُلوبُهُم قَومٌ وَحَّدُوا اللّٰهَ وَ خَلَعوا عِبادَةَ مَن یُعبَدُ مِن دونِ اللّٰهِ وَ لَم تَدخُلِ المَعرِفَةُ قُلوبَهُم أَنَّ محمّداً رَسولُ اللّٰهِ، وَ كانَ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله یَتَأَلَّفُهُم وَ یُعَرِّفُهُم لِكَیما یَعرِفُوا وَ یُعَلِّمُهُم.۲
گونهشناسی و تخریج: بر پایه این روایت، «مؤلّفة قلوبهم» کسانی هستند که خدا را یگانه میدانند و از شرک دورند ولی از رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله بیخبرند. از ظاهر حدیث، انحصار این گروه در افراد پیشگفته بر نمیآید و گزارشهای تاریخی هم مؤیّد عدم انحصارند. روایت، از نوع «تفسیری - تبیینی» است و نقل مفصّلتر آن در تهذیب الأحکام۳ وجود دارد و با همین مضامین در تفسیر العیّاشی۴ و الکافی۵ نیز آمده است.
فزونی شمار «مؤلّفة قلوبهم» به دوران ائمّه (توبه: آیه ۶۰)
۷۳.طریق۳، عَن یونُسَ، عَن رَجُلٍ، عَن زُرارَةَ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: المؤلّفةُ قُلوبُهُم لَم یَكونُوا قَطُّ أَكثَرَ مِنهُمُ الیَومَ.۶
گونهشناسی و تخریج: چنان که شارحان حدیث۷ گفتهاند، روایت بر آن است تا نشان دهد که «مؤلّفة قلوبهم» منحصر به زمان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نبوده و در زمان ائمّه علیهم السّلام نیز وجود دارد (منافقان، شکداران یا انکار کنندگان وصیّت پیامبر صلی الله علیه و آله در باره ائمّه) و امامان
1.. این سند بر سندی دیگر بدین شرح عطف شده است: «محمّد بن یحیى، عن أحمد بن محمّد، عن علی بن الحكم، عن موسى بن بكر، عن زرارة، عن أبی جعفر علیه السّلام قال».
2.. الكافی: ج۲ ص۴۱۱.
3.. ر. ک: تهذیب الأحکام: ج۴ ص۴۹ (و ذكر علی بن إبراهیم بن هاشم فی كتاب التّفسیر تفصیل هذه الثّمانیة الأصناف فقال فسّرهم العالم علیه السّلام فقال...).
4.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۹۱.
5.. ر. ک: الكافی: ج۲ ص۴۱۱.
6.. همان: ج۲ ص۴۱۱. به توضیحی که در حدیث بالا گذشت، اخذ روایت از کتابهای یونس یا عبیدی محتمل است.
7.. ر. ک: شرح الکافی: ج۱۰ ص۱۱۰، مرآة العقول: ج۱۱ ص۲۲۴ - ۲۲۵.