169
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

همچون پیامبر خدا در باره آنان عمل می‏کنند. همچنین به باور آنان، این حدیث می‏تواند تعریض و ردّی بر این باور سنّیان باشد که با وجود عزّت اسلام و فزونی شمار مسلمانان، حکم آیه ساقط می‏گردد. حدیث در صدد بیان جریان داشتن آیه پس از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و عدم سقوط آن است و از نوع «تفسیری - تبیینی» به شمار می‏رود. نقل مفصّل‏تر این روایت در الکافی آمده است.۱

ائمّه علیهم السّلام شاهدان اعمال بندگان (توبه: آیه ۹۵)

۷۴.طریق۴۴۲، عَن ابنِ أبی عُمَیرٍ، عَنِ ابنِ أُذَینَةَ، قالَ: كُنتُ عِندَ أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، فَقُلتُ لَهُ: جُعِلتُ فِداكَ، أَخبِرنی عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (وَ قُلِ ٱعْمَلُوا فَسَيَرَى ٱللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ ٱلْمُؤْمِنُونَ)، قالَ: إِیانا عَنَى.۳

گونه‏شناسی و تخریج: این حدیث به صورت ضمنی، «مؤمنون» در آیه (وَ قُلِ ٱعْمَلُوا فَسَيَرَى ٱللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ ٱلْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ ٱلْغَيْبِ وَ ٱلشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ)، را ائمّه می‏داند و چنان که مفسّران گفته‏اند، این مشاهده، مشاهده اعمال ظاهری یا اثر اعمال افراد نیست؛ چرا که چنین مشاهده‏ای، مختص به افراد خاصّی نیست، چنان که مشاهده همه اعمال آشکار و نهان از طریق عادی برای پیامبر و امام نیز میسور نیست. با این بیان، مراد از «مؤمنان» هم نباید تمام مؤمنان باشد؛ بلکه گروهی برگزیده از ایشان مقصودند.۴ پس از آن که تلویحاً «مؤمنون» ائمّه علیهم السّلام دانسته شد، راه آگاهی آنان از اعمال بندگان تبیین گشته است. بنا بر این، روایت را می‏توان از گونه «تفسیری - تبیینی» دانست. عین این روایت در بصائر الدرجات آمده است۵ و در

1.. ر. ک: الكافی: ج۲ ص۴۱۲ (عدّة من أصحابنا، عن سهل بن زیاد، عن علی بن حسّان، عن موسى بن بكر، عن رجل، قال: قال أبو جعفر علیه السّلام...).

2.. محمّد بن عیسی با مشارکت «محمّد بن الحسین و یعقوب بن یزید و عبد اللَّه بن الصّلت و العبّاس بن معروف و منصور و أیوب و القاسم و محمّد بن خالد و دیگران» از ابن ابی عمیر نقل می‏کند.

3.. الأمالی، طوسی، ص۴۰۹.

4.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۹ ص۳۷۸ - ۳۸۰، الفرقان فی تفسیر القرآن: ج۱۳ ص۲۹۸.

5.. ر. ک: بصائر الدرجات: ج۱ ص۴۲۷ (حدّثنا محمّد بن الحسین و یعقوب بن یزید، عن ابن أبی عمیر، عن ابن أذینة، عن برید العجلی، قال‏...).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
168

کیستی «مؤلّفة قلوبهم» (توبه: آیه ۶۰)

۷۲.طریق۳۱، عَن یونُسَ، عَن رَجُلٍ جَمیعاً، عَن زُرارَةَ، عَن‏ أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: المؤلّفةُ قُلوبُهُم قَومٌ وَحَّدُوا اللّٰهَ وَ خَلَعوا عِبادَةَ مَن یُعبَدُ مِن دونِ اللّٰهِ وَ لَم تَدخُلِ المَعرِفَةُ قُلوبَهُم أَنَّ محمّداً رَسولُ اللّٰهِ، وَ كانَ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله یَتَأَلَّفُهُم وَ یُعَرِّفُهُم لِكَیما یَعرِفُوا وَ یُعَلِّمُهُم.۲

گونه‏شناسی و تخریج: بر پایه این روایت، «مؤلّفة قلوبهم» کسانی هستند که خدا را یگانه می‏دانند و از شرک دورند ولی از رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله بی‏خبرند. از ظاهر حدیث، انحصار این گروه در افراد پیش‏گفته بر نمی‏آید و گزارش‏های تاریخی هم مؤیّد عدم انحصارند. روایت، از نوع «تفسیری - تبیینی» است و نقل مفصّل‏تر آن در تهذیب الأحکام۳ وجود دارد و با همین مضامین در تفسیر العیّاشی۴ و الکافی۵ نیز آمده است.

فزونی شمار «مؤلّفة قلوبهم» به دوران ائمّه (توبه: آیه ۶۰)

۷۳.طریق۳، عَن یونُسَ، عَن رَجُلٍ، عَن زُرارَةَ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: المؤلّفةُ قُلوبُهُم لَم یَكونُوا قَطُّ أَكثَرَ مِنهُمُ الیَومَ.۶

گونه‏شناسی و تخریج: چنان که شارحان حدیث۷ گفته‏اند، روایت بر آن است تا نشان دهد که «مؤلّفة قلوبهم» منحصر به زمان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نبوده و در زمان ائمّه علیهم السّلام نیز وجود دارد (منافقان، شک‏داران یا انکار کنندگان وصیّت پیامبر صلی الله علیه و آله در باره ائمّه) و امامان

1.. این سند بر سندی دیگر بدین شرح عطف شده است: «محمّد بن یحیى، عن أحمد بن محمّد، عن علی بن الحكم، عن موسى بن بكر، عن زرارة، عن أبی جعفر علیه السّلام قال».

2.. الكافی: ج۲ ص‏۴۱۱.

3.. ر. ک: تهذیب الأحکام: ج۴ ص۴۹ (و ذكر علی بن إبراهیم بن هاشم فی كتاب التّفسیر تفصیل هذه الثّمانیة الأصناف فقال فسّرهم العالم علیه السّلام فقال‏...).

4.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۹۱.

5.. ر. ک: الكافی: ج۲ ص۴۱۱.

6.. همان: ج۲ ص۴۱۱. به توضیحی که در حدیث بالا گذشت، اخذ روایت از کتاب‏های یونس یا عبیدی محتمل است.

7.. ر. ک: شرح الکافی: ج۱۰ ص۱۱۰، مرآة العقول: ج۱۱ ص۲۲۴ - ۲۲۵.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1096
صفحه از 291
پرینت  ارسال به