167
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

عَلَيْهَا وَٱلْمُؤَلَّفَةِ قُلوبُهُم وَفِى ٱلرِّقَابِ وَٱلْغَٰرِمِينَ وَفِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ ٱللَّهِ)‏، أ كُلُّ هٰؤُلاءِ یُعطَى وَ إِن كانَ لا یَعرِفُ؟ فَقالَ: إِنَّ الإِمامَ یُعطی هٰؤُلاءِ جَمیعاً لِأَنَّهُم یُقِرّونَ لَهُ بِالطّاعَةِ.

۰.قالَ زُرارَةُ: قُلتُ: فَإِن كانُوا لا یَعرِفُونَ؟ فَقالَ: یا زُرارَةُ، لَو كانَ یُعطی مَن یَعرِفُ دونَ مَن لا یَعرِفُ لَم یوجَد لَها مَوضِعٌ،‏ وَ إِنَّما یُعطی مَن لا یَعرِفُ‏ لِیَرغَبَ فی الدّینِ فَیَثبُتَ عَلَیهِ، فَأَمّا الیَومَ فَلا تُعطِها أَنتَ وَ أَصحابُكَ إِلّا مَن‏ یَعرِفُ، فَمَن وَجَدتَ مِن هٰؤُلاءِ المُسلِمِینَ عارِفاً فَأَعطِهِ دُونَ النّاسِ. ثُمَّ قالَ: سَهمُ‏ المؤلّفةِ قُلوبُهُم‏ وَ سَهمُ‏ الرِّقابِ‏ عامٌّ وَ الباقِی خاصٌّ.

۰.قالَ: قُلتُ: فَإِن لَم یُوجَدوا؟ قالَ: لا تَكُونُ فَریضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ عز و جل وَ لا یُوجَدُ لَها أَهلٌ. قالَ: قُلتُ: فَإِن لَم تَسَعهُمُ الصَّدقاتُ؟ قالَ: فَقالَ: إِنَّ اللّٰهَ عز و جل فَرَضَ لِلفُقَراءِ فی مالِ الأَغنِیاءِ ما یَسَعُهُم، وَ لَو عَلِمَ أَنَّ ذٰلِكَ لا یَسَعُهُم لَزادَهُم، إِنَّهُم لَم یُؤتَوا مِن قِبَلِ فَرِیضَةِ اللّٰهِ عز و جل، وَ لٰكِن أُتُوا مِن مَنعِ مَن مَنَعَهُم حَقَّهُم لا مِمّا فَرَضَ اللَّهُ لَهُم، وَ لَو أَنَّ النّاسَ أَدَّوا حُقوقَهُم لَكانُوا عائشِینَ بِخَیرٍ.۱

گونه‏شناسی و تخریج: در این حدیث، شرطیت امامی بودن در افرادی که بدانها صدقه داده می‏شود، به لحاظ استیلا و حکومت امام یا عدم استیلای او تفاوت نهاده شده است. آن گونه که در حدیث آمده است، به روزگار تسلّط امام بر جامعه، همه به طاعت او گردن می‏نهند و از همین رو امام، سهم‏های مختلف صدقه را به امامی و مخالف می‏دهد؛ امّا در دوران بر کنار ماندن معصوم از قدرت، شیعیان، جز سهم مربوط به بندگان و «مؤلّفة قلوبهم» که بر عمومیّت خویش باقی است، باید سایر سهم‏ها را به همکیشان خویش بدهند. بر این اساس، حدیث از نوع «تفسیری - تبیینی» است. این روایت در مصادر دیگر نیز آمده است.۲

1.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲ ص۴ - ۶.

2.. تفسیر العیّاشی: ج ۲ ص ۹۰ تا عبارت «... و أمَّا الیَومَ فَلا تُعطِها أنتَ و أصحابُكَ إلّا مَن یَعرِفُ‏» و با سند «عن زرارة، عن أبی عبد اللّٰه، قال‏...)، الكافی: ج۳ ص۴۹۶ (علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن حمّاد بن عیسى، عن حریز، عن زرارة و محمّد بن مسلم‏...)، تهذیب الأحکام: ج۴ ص۴۹ (به نقل از الکافی).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
166

گونه‏شناسی و تخریج: حدیث به استناد آیه، حدّ جزیه را نامعیّن خوانده است، تا از این طریق، ذلّت و تنگنای آمده در آیه حاصل آید و این محمل و ره‏گذری باشد برای در آمدن اینان به دین اسلام. به دیگر سخن، درون‏مایه حدیث می‏گوید اگر حدّ جزیه معیّن باشد، اینان آن را فراهم می‏آورند و دیگر وصف «صاغر» بودن برای آنان محقّق نمی‏گردد. بدین ترتیب، حدیث از نوع «تفسیری - تبیینی» است. این روایت علاوه بر آن که در تفسیر القمی۱ و تفسیر العیّاشی۲ نقل شده، به صورت مفصّل‏تر در الکافی، تهذیب الأحکام و الاستبصار نیز وجود دارد.۳

مصداق چهار ماه حرام (توبه: آیه ۳۶)

۷۰.طریق ۱۰، عَن حَمّادِ بن عیسی، عَن حَریزِ بنِ عَبدِ اللّٰهِ، عَن زُرارَة، قالَ ابو جَعفَرٍ علیه السّلام‏ ما خَلَقَ اللَّهُ عز و جل فی الأَرضِ بُقعَةً أَحَبَّ إِلَیهِ مِنَ الكَعبَةِ وَ لا أَكرَمَ عَلَیهِ مِنها، وَ لَها حَرَّمَ اللَّهُ عز و جل الأَشهُرَ الحُرُمَ الأَربَعَةَ فی كِتابِهِ‏ یَومَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأَرضَ؛‏ ثَلاثَةٌ مِنها مُتَوالِیَةٌ لِلحَجِّ، وَ شَهرٌ مُفرَدٌ لِلعُمرَةِ رَجَبٌ‏.۴

گونه‏شناسی و تخریج: حدیث از نوع «تفسیری - تبیینی» است؛ زیرا چهار ماه حرام ذکر شده در آیه را روشن ساخته است. این روایت با اندکی تفاوت در تفسیر العیّاشی۵ ذکر شده و مضمون اصلی آن در روایتی در الکافی موجود است.۶

شرطیت یا عدم شرطیت امامی بودن در موارد مصرف صدقه (توبه: آیه ۶۰)

۷۱.طریق ۱۰، عَن حَمّادِ بن عیسی. رَوى حَرِیزٌ، عَن زُرارَةَ وَ مُحَمَّدِ بن مُسلِمٍ‏ أَنَّهُما قالا لِأبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام: أ رَأَیتَ قَولَ اللّٰهِ عز و جل‏: (إِنَّمَا ٱلصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَٱلْمَسَاكِينِ وَٱلْعَٰمِلِينَ

1.. ر. ک: تفسیر القمّی: ج۱ ص۲۸۸ (حدّثنا محمّد بن عمیر و قال: حدّثنی إبراهیم بن مهزیار، عن أخیه علی بن مهزیار، عن إسماعیل بن سهل، عن حمّاد بن عیسى، عن حریز، عن زرارة، قال‏...).

2.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۸۵ (عن زرارة، عن أبی عبد اللّٰه علیه السّلام، قال‏...).

3.. ر. ک: الكافی: ج۳ ص۵۶۶ (علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن حمّاد بن عیسى، عن حریز، عن زرارة قال‏...)، تهذیب الأحکام: ج۴ ص۱۱۷، الاستبصار فیما اختلف من الأخبار: ج۲ ص۵۳ (هر دو به نقل از الکافی).

4.. ر. ک: کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲ ص۴۵۷.

5.. ر. ک:‏ تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۸۸ (عن زرارة، عن أبی جعفر علیه السّلام، قال‏...).

6.. ر. ک: الكافی: ج۴ ص۲۳۹ - ۲۴۰.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1011
صفحه از 291
پرینت  ارسال به