165
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

عید قربان، حجّ اکبر (توبه: آیه ۳)

۶۸.طریق ۷ النَّضرِ بن سُوَیدٍ، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن سِنانٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏ الحَجُّ الأَكبَرُ یَومُ الأَضحَى.۱

گونه‏شناسی و تخریج: حدیث، حجّ اکبر را «عید قربان» می‏داند و از نوع «تفسیری - تبیینی» است. این روایت از طرق دیگر۲ و با مضمون مشابه نقل شده است.۳

حدّ جزیه منوط به نظر امام (توبه: آیه ۲۹)

۶۹.طریق ۱۰، عَن حمّادِ بن عیسی، قالَ رَوَى حَرِیزٌ عَن زُرارَةَ، قالَ: قُلتُ لِأبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام ما حَدُّ الجِزیَةِ عَلى أَهلِ الكِتابِ، وَ هَل عَلَیهِم فی ذٰلِكَ شَی‏ءٌ مُوَظَّفٌ لا یَنبَغی أَن یَجوزَ إِلى غَیرِهِ؟ فَقالَ: ذٰلِكَ إِلى الإِمامِ یَأخُذُ مِن كُلِّ إِنسانٍ مِنهُم ما شاءَ عَلى قَدرِ مالِهِ وَ ما یُطِیقُ، إِنَّما هُم قَومٌ فَدَوا أَنفُسَهُم أَن لا یُستَعبَدُوا أَو یُقتَلُوا، فالجِزیَةُ یُؤخَذُ مِنهُم عَلى قَدرِ ما یُطیقُونَ‏؛ لَهُ أَن یَأخُذَهُم بِهِ حَتَّى یُسلِمُوا؛ فَإِنَّ اللّٰهَ عز و جل قالَ:‏ (حَتَّىٰ يُعْطُوا ٱلْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَٰغِرُونَ)، وَ هُوَ لا یَكتَرِثُ بِما یُؤخَذُ مِنهُ حَتّى یَجِدَ ذُلّاً لِما أُخِذَ مِنهُ فَیَألَمَ لِذٰلِكَ فَیُسلِمَ.۴

1.. معانی الأخبار: ص۲۹۵. صدوق این حدیث را ابتدا با سند «أبی رحمه الله، قال: حدّثنا علی بن إبراهیم بن هاشم، عن أبیه، عن عبد اللَّه بن المغیرة، عن عبد اللَّه بن سنان، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام، قال» می‏آورد و در پی آن، سندی را که عبیدی در آن قرار دارد، ذکر می‏کند.

2.. ر. ک: معانی الأخبار: ص۲۹۶ (أبی رحمه الله، قال: حدّثنا عبد اللَّه بن جعفر الحمیری، عن إبراهیم بن مهزیار، عن أخیه علی، عن الحسین، عن حمّاد بن عیسى، عن شعیب، عن أبی بصیر و النّضر، عن ابن سنان، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام، قال‏...).

3.. برای نمونه، ر. ک: تفسیر فرات: ص۱۶۰ - ۱۶۱، تفسیر العیاشی: ج۲ ص۷۴ - ۷۶، الكافی: ج۴ ص۲۹۰، کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲ ص۴۸۸.

4.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲ ص۵۰ - ۵۱. طریق روایت، چنین است: «أبی رضی الله عنه و محمّد بن الحسن رضی الله عنه و محمّد بن موسی بن المتوکّل، عن عبد اللّٰه بن جعفر الحمیری، عن محمّد بن عیسى بن عبید، عن حمّاد بن عیسى...». این، طریقی است که بسیار از آن برای روایت از حریز بن عبد اللّٰه از زراره بهره برده است. این طریق با طرق فهرست‏ها به کتاب‏های حریز بسیار شباهت دارد (ر. ک: الفهرست: ش۲۴۹) از دیگر سو، صدوق خود کتاب حریز را از منابع خویش معرّفی کرده است (کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۱ ص۳). در عین حال با توجّه به این که حمیری از روات کتاب‏های عبیدی است (ر. ک:‏ رجال النجاشی: ش۸۹۶)، امکان رهیافت حدیث به کتاب‏های عبیدی نیز منتفی نیست.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
164

مصداق قوّت فراهم آمده در برابر دشمن (انفال: آیه ۶۰)

۶۶.طریق۴۵‏، عَمَّن ذَكَرَهُ عن أبی عَبدِ اللهِ علیه السّلام‏؛ فی قَول اللهِ: (وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا ٱسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ) قالَ: سَیفٌ و تُرسٌ‏.۱

گونه‏شناسی و تخریج: در این روایت، مهم‏ترین مصداق‏های ادواتی که باید در رویارویی با دشمن فراهم آورده شوند - یعنی شمشیر و زره - بیان شده است؛ مصداق‏هایی که در عصر نزول نیز از مصداق‏های معهود و شناخته شده بوده‏اند. پس این روایت، از نوع «تفسیری - تبیینی» است.

سوره توبه

مهلت چهارماهه به مشرکان (توبه: آیه ۲)

۶۷.طریق ۱۰، عَن حَمّادِ بنِ عیسیَ عَن حَریزِ بنِ عَبدِ اللّٰهُ، عَن زُرارَةَ، قالَ أبو جَعفَرٍ علیه السّلام‏؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (فَسِيحُوا فِى ٱلْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ)، قالَ: عِشرینَ مِن ذِی الحِجَّةِ وَ المُحَرَّمَ وَ صَفَرَ وَ شَهرَ رَبِیعٍ الأَوَّلِ وَ عَشَرَةَ أَیامٍ مِن شَهرِ رَبِیعٍ الآخِرِ وَ لا یُحسَبُ فی الأَربَعَةِ الأَشهُرِ عَشَرَةُ أَیامٍ مِن اوّل ذِی الحِجَّةِ.۲

گونه‏شناسی و تخریج: حدیث در صدد تبیین بازه زمانی چهار ماهه‏ای است که در آن خدا به مشرکان مهلت داده است تا دست از بت‏‏پرستی بردارند یا خویش را برای پیکار آماده سازند. با توجّه به این که ابلاغ مهلت در روز عید قربان بوده، چهار ماه، همانی می‏شود که در حدیث آمده است. بر این اساس، روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است. عیّاشی بخشی از این روایت را در تفسیر خود آورده است.۳ همچنین در ضمن حدیثی مفصّل‏تر، در تفسیر القمی نیز وجود دارد.۴ مضمون آن در منابع دیگر نیز یافت می‏شود.۵

1.. تفسیر العیاشی: ج۲ ص۶۶.

2.. ر. ک: کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲ ص۴۵۷ - ۴۵۸.

3.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۷۵ (عن زرارة و حمران و محمّد بن مسلم، عن أبی جعفر و أبی عبد اللّٰه علیهما السّلام...). این نقل تا عبارت «و عشر من شهر ربیع الآخر» آمده است.

4.. ر. ک: تفسیر القمّی: ج۱ ص۲۸۱ (قال حدّثنی أبی، عن محمّد بن الفضیل، عن أبی الصّبّاح الكنانی، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام، قال‏...).

5.. برای نمونه، ر. ک: الكافی: ج۴ ص۲۹۰، معانی الأخبار: ص۲۹۶.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1114
صفحه از 291
پرینت  ارسال به