مصداق قوّت فراهم آمده در برابر دشمن (انفال: آیه ۶۰)
۶۶.طریق۴۵، عَمَّن ذَكَرَهُ عن أبی عَبدِ اللهِ علیه السّلام؛ فی قَول اللهِ: (وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا ٱسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ) قالَ: سَیفٌ و تُرسٌ.۱
گونهشناسی و تخریج: در این روایت، مهمترین مصداقهای ادواتی که باید در رویارویی با دشمن فراهم آورده شوند - یعنی شمشیر و زره - بیان شده است؛ مصداقهایی که در عصر نزول نیز از مصداقهای معهود و شناخته شده بودهاند. پس این روایت، از نوع «تفسیری - تبیینی» است.
سوره توبه
مهلت چهارماهه به مشرکان (توبه: آیه ۲)
۶۷.طریق ۱۰، عَن حَمّادِ بنِ عیسیَ عَن حَریزِ بنِ عَبدِ اللّٰهُ، عَن زُرارَةَ، قالَ أبو جَعفَرٍ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (فَسِيحُوا فِى ٱلْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ)، قالَ: عِشرینَ مِن ذِی الحِجَّةِ وَ المُحَرَّمَ وَ صَفَرَ وَ شَهرَ رَبِیعٍ الأَوَّلِ وَ عَشَرَةَ أَیامٍ مِن شَهرِ رَبِیعٍ الآخِرِ وَ لا یُحسَبُ فی الأَربَعَةِ الأَشهُرِ عَشَرَةُ أَیامٍ مِن اوّل ذِی الحِجَّةِ.۲
گونهشناسی و تخریج: حدیث در صدد تبیین بازه زمانی چهار ماههای است که در آن خدا به مشرکان مهلت داده است تا دست از بتپرستی بردارند یا خویش را برای پیکار آماده سازند. با توجّه به این که ابلاغ مهلت در روز عید قربان بوده، چهار ماه، همانی میشود که در حدیث آمده است. بر این اساس، روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است. عیّاشی بخشی از این روایت را در تفسیر خود آورده است.۳ همچنین در ضمن حدیثی مفصّلتر، در تفسیر القمی نیز وجود دارد.۴ مضمون آن در منابع دیگر نیز یافت میشود.۵
1.. تفسیر العیاشی: ج۲ ص۶۶.
2.. ر. ک: کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲ ص۴۵۷ - ۴۵۸.
3.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۷۵ (عن زرارة و حمران و محمّد بن مسلم، عن أبی جعفر و أبی عبد اللّٰه علیهما السّلام...). این نقل تا عبارت «و عشر من شهر ربیع الآخر» آمده است.
4.. ر. ک: تفسیر القمّی: ج۱ ص۲۸۱ (قال حدّثنی أبی، عن محمّد بن الفضیل، عن أبی الصّبّاح الكنانی، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام، قال...).
5.. برای نمونه، ر. ک: الكافی: ج۴ ص۲۹۰، معانی الأخبار: ص۲۹۶.