داد و ساکت بود. برخی، از ظاهر روایت چنین برداشت کردهاند که حکم آیه منحصر به مورد نماز جماعت است نه موارد دیگر،۱ امّا برخی دیگر حکم آیه را عام و به هنگام مطلق قرائت قرآن دانستهاند که در این صورت، روایت بیان یکی از موارد این حکم کلّی است.۲ به هر روی روایت از گونه «تفسیری - تبیینی» است. بخشی از این روایت با سندی مرسل در تفسیر العیّاشی آمده است.۳
سوره انفال
علی علیه السّلام و اهل بیت علیهم السّلام، مصداق ذو القربی (انفال: آیه ۴۱)
۶۵.طریق۲۸۴، عَن مُحَمَّدِ بن سِنانٍ، عَن إِسماعِیلَ بن جابِرٍ وَ عَبدِ الكَریمِ بن عَمرٍو، عَن عَبدِ الحَمِیدِ بن أبی الدَّیلَمِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ:....فَلَم یَزَل یُلقی فَضلَ أَهلِ بَیتِهِ بِالكَلامِ، وَ یُبَیِّنُ لَهُم بِالقُرآنِ: (إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجْسَ أَهْلَ ٱلْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا)، وَ قالَ عَزَّ ذِكرُهُ: (وَٱعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَسولِ وَلِذِى ٱلْقُرْبَىٰ)، ثُمَّ قالَ: (وَ ءَاتِ ذَا ٱلْقُرْبَىٰ حَقَّهُ)، فَكانَ عَلِیٌّ علیه السّلام وَ كانَ حَقُّهُ الوَصِیَّةَ الَّتِی جُعِلَت لَهُ، وَ الِاسمَ الأَكبَرَ، وَ مِیراثَ العِلمِ، وَ آثارَ عِلمِ النُّبُوَّةِ... .۵
گونهشناسی و تخریج: این حدیث، مراد از «ذو القربی» را مشخّص میکند و از نوع «تفسیری - تبیینی» است. مضمون این روایت، در روایات فراوانی دیده میشود.۶
1.. برای نمونه، ر. ک: لوامع صاحبقرانی: ج۴ ص۴۴۳.
2.. برای نمونه، ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۸ ص۳۲۲، الفرقان فی تفسیر القرآن: ج۱۲ ص۱۰۴ - ۱۱۰.
3.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۴۴ (عن زرارة قال أبو جعفر علیه السّلام...). در این نقل، تنها عبارت (وَإِذَا قُرِئَ ٱلْقُرْءَانُ) فی الفَریضَةِ خلَفَ الإمامِ (فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ) وجود دارد.
4.. این طریق در کنار دو سند دیگر آمده است: «محمّد بن یحیى العطّار، عن محمّد بن سنان...» و «محمّد بن الحسین بن أبی الخطّاب، عن محمّد بن سنان...»
5.. الكافی: ج۱ ص۲۹۳ - ۲۹۶.
6.. برای نمونه، ر. ک: کتاب سلیم بن قیس: ج۲ ص۷۳۲، الکافی: ج۱ ص۴۱۴ و ۵۳۹؛ تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۶۱، تفسیر فرات: ص۱۵۴.