163
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

داد و ساکت بود. برخی، از ظاهر روایت چنین برداشت کرده‏اند که حکم آیه منحصر به مورد نماز جماعت است نه موارد دیگر،۱ امّا برخی دیگر حکم آیه را عام و به هنگام مطلق قرائت قرآن دانسته‏اند که در این صورت، روایت بیان یکی از موارد این حکم کلّی است.۲ به هر روی روایت از گونه «تفسیری - تبیینی» است. بخشی از این روایت با سندی مرسل در تفسیر العیّاشی آمده است.۳

سوره انفال

علی علیه السّلام و اهل بیت علیهم السّلام، مصداق ذو القربی (انفال: آیه ۴۱)

۶۵.طریق۲۸۴، عَن مُحَمَّدِ بن سِنانٍ، عَن إِسماعِیلَ بن جابِرٍ وَ عَبدِ الكَریمِ بن عَمرٍو، عَن عَبدِ الحَمِیدِ بن أبی الدَّیلَمِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ:....فَلَم یَزَل یُلقی فَضلَ أَهلِ بَیتِهِ بِالكَلامِ، وَ یُبَیِّنُ لَهُم بِالقُرآنِ: (إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجْسَ أَهْلَ ٱلْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا)، وَ قالَ عَزَّ ذِكرُهُ: (وَٱعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَسولِ وَلِذِى ٱلْقُرْبَىٰ)‏، ثُمَّ قالَ:‏ (وَ ءَاتِ ذَا ٱلْقُرْبَىٰ حَقَّهُ)‏، فَكانَ عَلِیٌّ علیه السّلام وَ كانَ حَقُّهُ الوَصِیَّةَ الَّتِی جُعِلَت لَهُ، وَ الِاسمَ الأَكبَرَ، وَ مِیراثَ العِلمِ، وَ آثارَ عِلمِ النُّبُوَّةِ... .۵

گونه‏شناسی و تخریج: این حدیث، مراد از «ذو القربی» را مشخّص می‏کند و از نوع «تفسیری - تبیینی» است. مضمون این روایت، در روایات فراوانی دیده می‏شود.۶

1.. برای نمونه، ر. ک: لوامع صاحبقرانی: ج۴ ص۴۴۳.

2.. برای نمونه، ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۸ ص۳۲۲، الفرقان فی تفسیر القرآن: ج۱۲ ص۱۰۴ - ۱۱۰.

3.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۴۴ (عن زرارة قال أبو جعفر علیه السّلام...). در این نقل، تنها عبارت (وَإِذَا قُرِئَ ٱلْقُرْءَانُ) فی الفَریضَةِ خلَفَ الإمامِ (فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ) وجود دارد.

4.. این طریق در کنار دو سند دیگر آمده است: «محمّد بن یحیى العطّار، عن محمّد بن سنان...» و «محمّد بن الحسین بن أبی الخطّاب، عن محمّد بن سنان...»

5.. الكافی: ج۱ ص۲۹۳ - ۲۹۶.

6.. برای نمونه، ر. ک: کتاب سلیم بن قیس: ج۲ ص۷۳۲، الکافی: ج۱ ص۴۱۴ و ۵۳۹؛ تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۶۱، تفسیر فرات: ص۱۵۴.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
162

گونه‏شناسی و تخریج: چنان که از نقل‏های دیگر حدیث بر می‏آید،۱ شبهه این بوده است که «آیا گرفتن میثاق حقیقتاً و در عالم ذرّ رخ داده است و آدمیان با جلال و جبروت پروردگار رو به رو شده و اقرار به ربوبیتش کرده‏اند یا این که مراد آیه، دیدن آیات و نشانه‏های دلالت کننده بر ربوبیت است؟».۲ امام علیه السّلام ضمن تأکید بر حقیقی بودن این رویارویی، نشانه صدق آن را معرفت فطری انسان نسبت به خالق و رازق خود در این دنیا دانسته‏اند و در عین حال تذکّر داده‏اند که اصل شناخت در درون آدمی نهادینه شده ولی آن رویارویی را با تفاصیلش از یاد برده‏اند. با این توضیحات، روایت در صدد روشن‏داشتِ معنای آیه و از نوع «تفسیری - تبیینی» است. این روایت در سایر مصادر نیز آمده است.۳

سکوت به گاه قرائت امام جماعت (اعراف: آیه ۲۰۴)

۶۴.طریق۱۰، عَن حَمّادِ بنِ عیسی، عَن حَریزِ بنِ عَبدِ اللّٰهِ، عن زُرارَةَ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: وَ إِن كُنتَ خَلفَ إِمامٍ فَلا تَقرَأَنَّ شَیئاً فی الأَوَّلَتَینِ وَ أَنصِت لِقِراءَتِهِ وَ لا تَقرَأَنَّ شَیئاً فی الأَخِیرَتَینِ؛ فَإِنَّ اللّٰهَ عز و جل یَقُولُ لِلمُؤمِنینَ: (وَإِذَا قُرِئَ ٱلْقُرْءَانُ) یَعنِی فی الفَرِیضَةِ خَلفَ الإِمامِ‏ (فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ) فالأَخیرَتانِ تَبَعاً لِلأَوَّلَتَینِ‏.۴

گونه‏شناسی و تخریج: بر پایه این روایت باید به هنگام قرائت امام جماعت، گوش فرا

1.. ر. ک: تفسیر القمّی: ج۱ ص۲۴۸ «عن ابن مسكان عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام (وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِى‏ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ) قلت معاینة كان هذا قال: نعم‏...».

2.. علامه طباطبایی رحمه الله این نکته را تذکر داده‏اند. (ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۸ ص۳۲۵).

3.. ر. ک: المحاسن: ج۱ ص۲۴۱ (عنه عن الحسن بن علی بن فضّال، عن ابن بكیر، عن زرارة: قال: سألت أبا عبد اللَّه علیه السّلام...)؛ تفسیر القمّی: ج۱ ص۲۴۸ (و حدّثنی أبی، عن ابن أبی عمیر، عن ابن مسكان، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام...)، تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۴۰ (عن زرارة، عن أبی جعفر علیه السّلام قال‏...)، مختصر بصائر الدرجات: ج۱ ص۴۰۰ (و من كتاب أبی جعفر محمّد بن علی الشّلمغانی بإسناده إلى أبی هاشم، قال: كنت عند أبی محمّد علیه السّلام یعنی العسكری‏...)، کشف الغمّة: ج۲ ص۴۱۹ (و قال أبو هاشم‏...) (این نقل، مفصّل‏تر از روایت بالاست).

4.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۱ ص۳۹۲.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1113
صفحه از 291
پرینت  ارسال به