کرده است. البتّه در این روایت، حصری وجود دارد که با ظاهر آیه سازگار نیست و شاید به دلیل شک یا انکار مخاطب یا از اثرات نقل به معنا باشد. روایت بالا از نوع «تفسیری - تبیینی» است و عیّاشی آن را با سند مرسل از ابو بصیر نقل کرده است۱ و با طریقی دیگر در ثواب الأعمال نیز یافت میشود که در حدیث پسین گزارش خواهد شد.
۵۸.طریق ۱۴، عَن إِبراهِیمَ بنِ عَبدِ الحَمِیدِ، عَن عَلِیِّ بن أبی حَمزَةَ، عَن أبی بَصِیرٍ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: ما انتَصَرَ اللَّهُ مِن ظالِمٍ إِلّا بِظالِمٍ، وَ ذٰلِكَ قَولُ اللّٰهِ تَعالَى: (وَكَذَٰلِكَ نُوَلِّى بَعْضَ ٱلظَّالِمِينَ بَعْضَاً).۲
گونهشناسی و تخریج: روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است. عین این روایت را در حدیث بالا از الکافی (حدیث بالا)۳ و تفسیر العیّاشی۴ دیدیم.
روز ظهور قائم، روز آمدن آیات الهی (انعام: آیه ۱۵۸)
۵۹.طریق ۴۲، عَن یونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن عَلِیِّ بن أبی حَمزَةَ، عَن أبی بَصِیرٍ، قالَ: قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بن مُحَمَّدٍ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (يَوْمَ يَأْتِى بَعْضُ آٰيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَٰنُهَا لَمْ تَكُنْ ءَامَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِى إِيمَٰنِهَا خَيْرًا)، یَعنی خُرُوجَ القائِمِ المُنتَظَرِ مِنّا، ثُمَّ قالَ علیه السّلام: یا أَبا بَصیرٍ طُوبى لِشیعَةِ قائِمِنا، المُنتَظِرینَ لِظُهورِهِ فی غَیبَتِهِ، وَ المُطیعینَ لَهُ فی ظُهُورِهِ، أُولٰئِكَ أَولِیاءُ اللّٰهِ الَّذینَ لا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنونَ.۵
گونهشناسی و تخریج: ظاهر آیه و سیاقی که در آن به کار رفته، در باره روز قیامت است؛۶ ولی روایت، آن را روز خروج امام مهدی؟عج؟ دانسته است. این مطلب را میتوان چنین موجّه کرد که درونمایه آیه، حاکی از ظهور نشانههایی است که مردم با
1.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۳۷۶ (عن أبی بصیر، عن أبی جعفر علیه السّلام قال...).
2.. ر. ک: ثواب الأعمال: ص۲۷۴.
3.. ر. ک: الكافی: ج۲ ص۳۳۴ (عنه، عَن محمّد بن عیسى، عن إبراهیم بن عبد الحمید، عن علیّ بن أبی حمزة، عن أبی بصیر، عن أبی جعفر علیه السّلام، قال: قال...).
4.. تفسیر العیّاشی: ج ۱، ص۳۷۶ (عن أبی بصیر، عن أبی جعفر علیه السّلام قال...).
5.. كمال الدین و تمام النعمة: ج۲ ص۳۵۷.
6.. برای نمونه، ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن، تفسیر نمونه، ... ذیل آیه.