157
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

دیدن آنها به ایمان پناه می‏برند؛ زیرا به منکران وجود خدا، توحید او یا رسولانش می‏نمایاند که حق و حقیقت چیست. الفاظ آیه چون «یوم» یا «بعض آیات ربّک» هم تعیّن و اختصاص به روز و آیات ویژه‏ای ندارند. بنا بر این، قابلیت صدق آن بر حوادث و رویدادهای ظهور چندان دور از ذهن نیست.۱ با این حال، این معنا از ظهور آیه بر نمی‏آید. به همین دلیل، این روایت از قبیل روایات «تأویلی» است. مضمون این حدیث در سایر کتاب‏های روایی نقل شده است.۲

سوره اعراف

کیستی اصحاب اعراف (اعراف: آیه ۴۶)

۶۰.طریق ۳۳، عَن یُونُسَ، عَن رَجُلٍ جَمیعاً، عَن زُرارَةَ، قالَ: قالَ لی أبو جَعفَرٍ علیه السّلام: ما تَقولُ فی أَصحابِ الأَعرافِ؟ فَقُلتُ: ما هُم إِلّا مُؤمِنُونَ أَو كافِرُونَ؛ إِن دَخلُوا الجَنَّةَ فَهُم مُؤمِنُونَ؛ وَ إِن دَخلُوا النّارَ فَهُم كافرُونَ. فَقالَ: وَ اللّٰهِ ما هُم بِمُؤمِنینَ وَ لا كافِرینَ، وَ لَو كانُوا مُؤمِنینَ دَخلُوا الجَنَّةَ كَما دَخَلَها المُؤمِنونَ، وَ لَو كانوا كافِرینَ لَدَخلُوا النّارَ كَما دَخَلَها الكافِرونَ، وَ لٰكِنَّهُم قَومٌ استَوَت حَسَناتُهُم وَ سَیِّئاتُهُم فَقَصُرَت بِهِمُ الأَعمالُ، وَ إِنَّهُم لَكَما قالَ اللَّهُ عز و جل.

۰.فَقُلتُ: أ مِن أَهلِ الجَنَّةِ هُم أَو مِن أَهلِ النّارِ؟ فَقالَ اترُكهُم حَیثُ تَرَكَهُمُ اللَّهُ. قُلتُ: أ فَتُرجِئُهُم؟ قالَ: نَعَم، أُرجِئُهُم كَما أَرجَأَهُمُ اللَّهُ؛ إِن شاءَ أَدخَلَهُمُ الجَنَّةَ بِرَحمَتِهِ، وَ إِن شاءَ ساقَهُم إِلى النّارِ بِذُنُوبِهِم وَ لَم یَظلِمهُم. فَقُلتُ: هَل یَدخُلُ الجَنَّةَ كافِرٌ؟ قالَ: لا. قُلتُ: هَل یَدخُلُ النّارَ إِلّا كافِرٌ؟ قالَ: فَقالَ، لا، إِلّا أَن یَشاءَ اللَّهُ. یا زُرارَةُ، إِنَّنِی أَقولُ «ما شاءَ اللَّهُ» وَ أَنتَ لا تَقولُ «ما شاءَ اللَّهُ»، امّا إِنَّكَ إِن كَبِرتَ رَجَعتَ وَ تَحَلَّلَت عَنكَ عُقَدُكَ.۴

1.. ر. ک: الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۱۰ ص۳۵۲ - ۳۵۴.

2.. الإمامة و التبصرة: ص۱۰۱ - ۱۰۲؛ كمال الدین و تمام النعمة: ج۱ ص۱۸ و ۳۰ و ج۲ ص۳۳۶.

3.. این طریق بر طریق دیگری (محمّد بن یحیى،‏ عن‏ أحمد بن محمّد، عن‏ ابن فضّال،‏ عن‏ ابن بكیر، عن‏ زرارة قال: قال لی أبو جعفر علیه السّلام‏) عطف شده است.

4.. الكافی: ج۲ ص۴۰۸. این طریق بر طریق دیگری (محمّد بن یحیى،‏ عن‏ أحمد بن محمّد، عن‏ ابن فضّال،‏ عن‏ ابن بكیر، عن‏ زرارة قال: قال لی‏ أبو جعفر علیه السّلام‏» عطف شده است. این حدیث در حقیقت،(( بخشی از روایتی طولانی و سؤالات زراره در موضوعات مختلف است که کلینی با سند «علیّ بن إبراهیم عن محمّد بن عیسى عن یونس عن رجل عن زرارة عن أبی جعفر علیه السّلام قال‏...» نقل کرده است (الكافی: ج۲ ص۴۰۲).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
156

کرده است. البتّه در این روایت، حصری وجود دارد که با ظاهر آیه سازگار نیست و شاید به دلیل شک یا انکار مخاطب یا از اثرات نقل به معنا باشد. روایت بالا از نوع «تفسیری - تبیینی» است و عیّاشی آن را با سند مرسل از ابو بصیر نقل کرده است۱ و با طریقی دیگر در ثواب الأعمال نیز یافت می‏شود که در حدیث پسین گزارش خواهد شد.

۵۸.طریق ۱۴، عَن إِبراهِیمَ بنِ عَبدِ الحَمِیدِ، عَن عَلِیِّ بن أبی حَمزَةَ، عَن أبی بَصِیرٍ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: ما انتَصَرَ اللَّهُ مِن ظالِمٍ إِلّا بِظالِمٍ، وَ ذٰلِكَ قَولُ اللّٰهِ تَعالَى: (وَكَذَٰلِكَ نُوَلِّى بَعْضَ ٱلظَّالِمِينَ بَعْضَاً).۲

گونه‏شناسی و تخریج: روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است. عین این روایت را در حدیث بالا از الکافی (حدیث بالا)۳ و تفسیر العیّاشی۴ دیدیم.

روز ظهور قائم، روز آمدن آیات الهی (انعام: آیه ۱۵۸)

۵۹.طریق ۴۲، عَن یونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن عَلِیِّ بن أبی حَمزَةَ، عَن أبی بَصِیرٍ، قالَ: قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بن مُحَمَّدٍ علیه السّلام‏؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏: (يَوْمَ يَأْتِى بَعْضُ آٰيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَٰنُهَا لَمْ تَكُنْ ءَامَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِى إِيمَٰنِهَا خَيْرًا)، یَعنی خُرُوجَ القائِمِ المُنتَظَرِ مِنّا، ثُمَّ قالَ علیه السّلام: یا أَبا بَصیرٍ طُوبى لِشیعَةِ قائِمِنا، المُنتَظِرینَ لِظُهورِهِ فی غَیبَتِهِ، وَ المُطیعینَ لَهُ فی ظُهُورِهِ، أُولٰئِكَ أَولِیاءُ اللّٰهِ الَّذینَ‏ لا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنونَ.‏۵

گونه‏شناسی و تخریج: ظاهر آیه و سیاقی که در آن به کار رفته، در باره روز قیامت است؛۶ ولی روایت، آن را روز خروج امام مهدی؟عج؟ دانسته است. این مطلب را می‏توان چنین موجّه کرد که درون‏مایه آیه، حاکی از ظهور نشانه‏هایی است که مردم با

1.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۳۷۶ (عن أبی بصیر، عن أبی جعفر علیه السّلام قال‏...).

2.. ر. ک: ثواب الأعمال: ص۲۷۴.

3.. ر. ک: الكافی: ج۲ ص۳۳۴ (عنه، عَن محمّد بن عیسى، عن إبراهیم بن عبد الحمید، عن علیّ بن أبی حمزة، عن أبی بصیر، عن أبی جعفر علیه السّلام، قال: قال‏...).

4.. تفسیر العیّاشی: ج ۱، ص۳۷۶ (عن أبی بصیر، عن أبی جعفر علیه السّلام قال‏...).

5.. كمال الدین و تمام النعمة: ج۲ ص۳۵۷.

6.. برای نمونه، ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن، تفسیر نمونه، ... ذیل آیه.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1157
صفحه از 291
پرینت  ارسال به