العُیونِ، أَنتَ قَد تُدرِكُ بِوَهمِكَ السِّندَ وَ الهِندَ وَ البُلدانَ الَّتی لَم تَدخُلها، وَ لا تُدرِكُها بِبَصَرِكَ، وَ أَوهامُ القُلُوبِ لا تُدرِكُهُ فَكَیفَ أَبصارُ العُیُونِ!۱
گونهشناسی و تخریج: مانند حدیث پیشین، از گونه «جری و تطبیق» است. این حدیث در مصادر دیگر نیز آمده است.۲
۵۶.طریق ۳۱، عَن داوُدَ بن القاسِمِ أبی هاشِمٍ الجَعفَرِیِّ، قالَ: قُلتُ لِأبی جَعفَرِ بن الرِّضا علیه السّلام: (لَا تُدْرِكُهُ ٱلْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ ٱلْأَبْصَارَ)؟ فَقالَ: یا أَبا هاشِمٍ، أَوهامُ القُلوبِ أَدَقُّ مِن أَبصارِ العُیونِ، أَنتَ قَد تُدرِكُ بِوَهمِكَ السِّندَ وَ الهِندَ وَ البُلدانَ الَّتی لَم تَدخُلها، وَ لا تُدرِكُها بِبَصَرِكَ، فَأَوهامُ القُلُوبِ لا تُدرِكُهُ فَكَیفَ أَبصارُ العُیون!۳
گونهشناسی و تخریج: مانند حدیث پیشین، از گونه «جری و تطبیق» است و تخریج آن پیش از این آمد.
ظالم واسطه انتقام از ظالم (انعام: آیه ۱۲۹)
۵۷.طریق۲۴، عَن إِبراهِیمَ بنِ عَبدِ الحَمیدِ، عَن عَلِیِّ بن أبی حَمزَةَ، عَن أبی بَصیرٍ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: قالَ: ما انتَصَرَ اللَّهُ مِن ظالِمٍ إِلّا بِظالِمٍ، وَ ذٰلِكَ قَولُهُ عز و جل: (وَكَذَٰلِكَ نُوَلِّى بَعْضَ ٱلظَّالِمِينَ بَعْضَاً).۴
گونهشناسی و تخریج: چنان که برخی مفسّران گفتهاند، سیاق آیه نشان میدهد که ولایت برخی ظالمان بر برخی دگر، از باب مجازات ظلمهای پیشین آنان است.۵ روایت نیز به یکی از مصداقهای این ولایت و مجازات - که انتقام از ظالم به واسطه ظالم دیگر است - اشاره