است. حدیث از نوع «تفسیری - تبیینی» است. همین روایت در مصادر دیگر۱ و با وجود تغییراتی در متن، در تفسیر العیّاشی۲ نیز آمده است.
وادیای در جهنّم، جایگاه قاتلان (مائده: آیه ۳۲)
۴۷.طریق ۱۴ - ۱۵: رُوِیَ عَن حَنّانِ بنِ سَدیرٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسَاً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِى ٱلْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ ٱلنَّاسَ جَمِيعًا)، قالَ: هُوَ وادٍ فی جَهَنَّمَ لَو قَتَلَ النّاسَ جَمیعاً كانَ فیهِ، وَ لَو قَتَلَ نَفساً واحِدَةً كانَ فیهِ.۳
گونهشناسی و تخریج: آیه بیان میکند که آدمیان در حقیقتِ انسان بودن، متّحد و یکسان اند، از این رو اگر کسی یک فرد از افراد این حقیقت را به قتل رساند، گویی نوعِ انسان را از میان برده است.۴ حال در حدیث جلوهای دیگر از این حقیقت را بیان کرده و گفته است سنخ و نوع عذابِ قاتل، چه قاتل یک فرد و چه قاتل همه آدمیان، یکسان است. حدیث از نوع «تفسیری - تبیینی» است و در دیگر روایات نیز جهنّم به عنوان جایگاه قاتلان معرّفی شده است.۵
امام علیه السّلام تعیین کننده حکم محارب با توجّه به نوع جنایت (مائده: آیه ۳۳)
۴۸.طریق ۳، عَن یونُسَ، عَن یحیی الحَلَبِیِّ، عَن بُرَیدِ بن مُعاوِیَةَ، قالَ: سَأَلَ رَجُلٌ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل (إِنَّمَا جَزَاؤُا ٱلَّذِينَ يُحَارِبُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ)، قالَ: ذٰلِكَ إِلى الإِمامِ
1.. الكافی: ج۳ ص۳۰ (علی بن إبراهیم، عن أبیه و محمّد بن إسماعیل، عن الفضل بن شاذان جمیعا، عن حمّاد بن عیسى، عن حریز، عن زرارة، قال...)، الاستبصار: ج۱ ص۶۲ (به نقل از الکافی)، علل الشرائع: ج۱ ص۲۷۹ (أبی رحمه الله قال: حدّثنا سعد بن عبد اللَّه، عن یعقوب بن یزید، عن حمّاد، عن حریز، عن زرارة: قال...)، تهذیب الأحکام: ج۱ ص۶۱ (ما أخبرنا به الشّیخ أیده اللّٰه تعالى، عن أبی القاسم جعفر بن محمّد، عن محمّد بن یعقوب، عن علیّ بن إبراهیم، عن أبیه و محمّد بن إسماعیل، عن الفضل بن شاذان جمیعاً، عن حمّاد بن عیسى، عن حریز، عن زرارة: قال...).
2.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۹۹ (عن زرارة: قال...).
3.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۴ ص۹۴.
4.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۵ ص۳۱۶ - ۳۱۷.
5.. الكافی: ج۷ ص۲۷۱، معانی الأخبار: ص۳۷۹، ثواب الأعمال: ص۲۷۷.