145
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

الکافی۱ و معانی الأخبار۲ گزارش شده است.

۴۲.طریق ۳، عَن یونُسَ، عَنِ ابنِ مُسكانَ، عَن أبی بَصِیرٍ، قالَ: قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏: مَن عَرَفَ اختِلافَ النّاسِ فَلَیسَ بِمُستَضعَفٍ.۳

گونه‏شناسی و تخریج: از این حدیث، چنین دانسته می‏شود که اگر کسی وجود تفاوت و اختلاف در دین را بداند، مستضعف نیست و در عدم انتخاب دین حق، معذور نیست. به مفهوم مخالف، اگر کسی از اصل اختلاف در دین آگاه نباشد یا وجود اختلاف به گوش او رسیده است ولی قدرت درک و فهم این اختلاف را نداشته باشد،۴ مستضعف است. این حدیث نیز یکی دیگر از مصداق‏های مستضعف را بیان می‏کند و از مقوله روایات «تفسیری - تبیینی» است. عیّاشی این روایت را به صورت مرسل از ابو بصیر نقل کرده است۵ و تعدّد طرق آن در کتاب‏های دیگر دیده می‏شود.۶

۴۳.طریق ۳۸، عَن یونُسَ بن عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَنِ ابنِ مُسكانَ، عَن أبی بَصیرٍ، قالَ: قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏: مَن عَرَفَ اختِلافَ النّاسِ فَلَیسَ بِمُستَضعَفٍ.۷

گونه‏شناسی و تخریج: با توضیحی که در حدیث پیشین آمد، حدیث از نوع «تفسیری - تبیینی» است. نقل‏ها و طرق دیگر روایت، در حدیث پیشین ذکر گردید.

1.. ر. ک: الكافی: ج۲ ص۴۰۴ (عدّة من أصحابنا، عن سهل بن زیاد، عن ابن محبوب، عن ابن رئاب، عن زرارة قال‏... با اندکی تفاوت در نقل).

2.. ر. ک: معانی الأخبار: ص۲۰۱ (حدّثنا محمّد بن الحسن بن أحمد بن الولید رضی الله عنه قال: حدّثنا الحسین بن الحسن بن أبان، عن الحسین بن سعید، عن النّضر بن سوید و فضّالة بن أیُوب جمیعا عن موسى بن بكر، عن زرارة، عن أبی جعفر علیه السّلام قال‏...).

3.. الكافی: ج۲ ص۴۰۵.

4.. الوافی: ج۲ ص۲۲۲، مرآة العقول: ج۱۱ ص۲۱۲.

5.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۶۸ (عن أبی بصیر، عن أبی عبد اللّٰه علیه السّلام قال‏...).

6.. المحاسن: ج۱ ص۲۷۷ و الكافی: ج۲ ص۴۰۶ (علیّ بن إبراهیم، عن أبیه، عن ابن أبی عمیر، عن أبی المغراء، عن أبی بصیر، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام قال‏...)، معانی الأخبار: ص۲۰۱ (حدّثنا المظفّر بن جعفر العلویّ رضی الله عنه قال: حدّثنا جعفر بن محمّد بن مسعود، عن أبیه، عن حمدویه، قال: حدّثنا محمّد بن عیسى، عن یونس بن عبد الرّحمن، عن ابن مسكان، عن أبی بصیر، قال: قال أبو عبد اللَّه علیه السّلام...).

7.. معانی الأخبار: ص۲۰۱.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
144

مصداق مستضعف (نساء: آیه ۹۷ - ۹۹)

۴۱.طریق ۳، عَن یونُسَ، عَن بَعضِ أَصحابِهِ، عَن زُرارَةَ، قالَ: سَأَلتُ أَبا جَعفَرٍ علیه السّلام عَنِ المُستَضعَفِ، فَقالَ: هُوَ الَّذی لا یَهتَدی حیلَةً إِلى الكُفرِ فَیَكفُرَ، وَ لا یَهتَدی سَبِیلاً إِلى الإِیمانِ؛ لا یَستَطیعُ أَن یُؤمِنَ وَ لا یَستَطیعُ أَن یَكفُرَ، فَهُمُ الصِّبیانُ وَ مَن كانَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ عَلى مِثلِ عُقُولِ الصِّبیانِ مَرفوعٌ عَنهُمُ القَلَمُ.۱

گونه‏شناسی و تخریج: چنان که از روایات شأن نزول بر می‏آید،۲ کسانی از مکّه به مدینه مهاجرت نکردند و در اثر فشار مشرکان، قادر به اظهار اسلام و انجام شرایع نشدند و با تهدید مشرکان در صفوف ایشان در جنگ بدر با مسلمانان جنگیدند و برخی از آنان هم کشته شدند. خداوند در این آیه بیان می‏کند که عذر ایشان مبنی بر استضعاف، پس از مرگ پذیرفته نمی‏شود؛ زیرا اینان توان مهاجرت داشته‏اند و آن گاه مستضعفان را استثنا می‏کند و مفهوم استضعاف را روشن می‏کند. از منظر این آیات، مستضعف، کسی است که چاره‏ای ندارد و راهی نمی‏یابد. این آیه هر چند در پی سببی خاص نازل شده، امّا بنا بر قاعده «العبرة بعموم اللفظ لا بخصوص السبب» عمومیت دارد و انواع و اقسام استضعاف را می‏تواند در بر بگیرد. این روایت به یکی از انواع استضعاف، یعنی ناتوانی در گزینش کفر و دین اشاره دارد و در پی آن، یکی از وجوه و ادلّه استضعاف را به همراه نمونه‏های آن بیان می‏کند. این وجه، ضعف عقل است و بنا بر آن، کودکان یا زنان و مردانی که عقلی چون کودک دارند، در دایره شمول مستضعف قرار می‏گیرند. این روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است. همچنین با سندی مرسل در تفسیر العیّاشی۳ و با سند کامل در تفسیر القمی،۴

1.. الكافی: ج۲ ص۴۰۴. طریقی که در آن عبیدی وجود دارد، از طرق پربسامد کلینی به یونس است و با در نظرداشت سایر روایات الکافی در این باب، به نظر می‏رسد همگی مأخوذ از کتاب‏های یونس باشند و با توجّه به ارتباط وثیق عبیدی و یونس، امکان راه یافتن حدیث به کتاب‏های عبیدی بعید نیست.

2.. ر. ک: تفسیر نمونه: ج۴ ص۸۳.

3.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۶۹ (عن زرارة، عن أبی جعفر علیه السّلام قال‏...).

4.. ر. ک: تفسیر القمّی: ج۱ ص۱۴۹ (حدّثنی أبی، عن یحیى بن یحیى، [عن أبی عمران، عن یونس، عن حمّاد، عن ابن طیار، عن أبی جعفر علیه السّلام‏،] عن ابن أبی عمیر عن یونس، عن حمّاد بن الظّبیان، عن أبی جعفر علیه السّلام قال‏...).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1354
صفحه از 291
پرینت  ارسال به