143
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

۳۹. طریق۶، عَن حَمّادٍ، عَن حَرِیزٍ، عَن جَمیلِ بن دَرّاجٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِهِ تَعالَى:‏ (وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا)، قالَ: التَّسلیمُ فی الأَمرِ.۱

گونه‏شناسی و تخریج: در این حدیث، نیز «تسلیم» در همه گستره‏ها و امور دانسته شده و در شمار روایات «تفسیری - تبیینی» است و همچون روایت پیشین، دارای طرقی متعدّد است.

جهنّم، جزای قاتلِ عامد (نساء: آیه ۹۳)

۴۰.طریق۱۰: رَوَى حَمّادُ بن عِیسى، عَن أبی السَّفاتِجِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏: (وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ)‏، قالَ: إِن جازاهُ‏.۲

گونه‏شناسی و تخریج: بر اساس آیه، کسی که به عمد مؤمنی را بکشد، مستحقّ دوزخ است؛ امّا روایت، این را در صورتی می‏داند که قاتل، مورد عفو خداوند یا شفاعت شافعان قرار نگیرد.۳ بدین سان، روایت تبیین می‏کند که جواب شرط در آیه به لحاظ استحقاق خود شخص و بدون در نظر گرفتن موجبات بخشایش است. پس روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است. نقل‏های مشابه این روایت در تهذیب الأحکام۴ و معانی الأخبار۵ وجود دارد.

1.. همان: ج۱ ص۵۲۲. با قرائنی که در حدیث پیش آمد، ممکن است از کتاب‏های عبیدی گرفته شده باشد.

2.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۴ ص۹۸. طریق صدوق به حمّاد چنین است: «أبی رضی الله عنه، عن عبد اللّٰه بن جعفر الحمیری، عن محمّد بن عیسى بن عبید، عن حمّاد بن عیسى». این طریق، طریقی پرتکرار است و حمیری راوی آثار عبیدی در آن قرار دارد (ر. ک: رجال النجاشی: ش۸۹۶). پس احتمال اخذ از کتاب عبیدی ممتنع نیست.

3.. ر. ک: روضة المتّقین: ج۱۰ ص۲۸۸ - ۲۸۹.

4.. ر. ک:‏ تهذیب الأحکام: ج۱۰ ص۱۶۵ (الحسین بن سعید، عن حمّاد بن عیسى، عن أبی السّفاتج، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام...).

5.. ر. ک: معانی الأخبار: ص۳۸۰ (و بهذا الإسناد، عن الحسین بن سعید، عن حمّاد بن عیسى، عن أبی السّفاتج، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام...).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
142

شرطیت تسلیم برای ایمان و حدود و ثغور آن (نساء: آیه ۶۵)

۳۷.طریق۶، عَن أبی أحمدَ وَ جَمالٍ،۱ عَن سَعیدِ بن غَزوانَ، قالَ: سَمِعتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام یَقولُ‏: وَ اللّٰهِ، لَو آمَنوا بِاللّٰهِ وَحدَهُ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ ثُمَّ لَم یُسَلِّمُوا؛ لَكانُوا بِذٰلِكَ مُشرِكِینَ، ثُمَّ تَلا هٰذِهِ الآیَةَ: (فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِى‏أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا).۲

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، مفهوم بر آمده از آیه را به بیانی دیگر آورده و عدم تسلیم را مساوی با شرک دانسته است. حدیث از نوع «تفسیری - تبیینی» است. مضامین مشابه این روایت در سایر کتاب‏ها نیز وجود دارد.۳

۳۸.طریق ۶، عَن الحَسَنِ، عَن جَعفَرِ بن زُهَیرٍ، عَن عَمرِو بن حُمرانَ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏: سأل [سُئِلَ‏] أبو عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام عَن قَولِهِ‏ (وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا)، ‏قالَ: هُوَ التَّسلیمُ فی الأُمورِ.۴

گونه‏شناسی و تخریج: در آیه به «تسلیم» به گونه مطلق اشاره شده؛ ولی امام با قید «فی الأمور» آن را تسلیم در همه امور و شئون دانسته‏اند. حدیث هم از گونه «تفسیری - تبیینی» است و این روایت با طرقی دیگر و با تفاوت‏هایی در نقل، در همان بصائر الدرجات ذکر شده است.۵

1.. در مختصر بصائر الدرجات (ج ۱ ص ۲۲۲) سند اینگونه آمده است: «یعقوب بن یزید و محمّد بن عیسى بن عبید، عن [محمّد بن أبی عمیر و حمّاد بن عیسى]، عن سعید بن غزوان‏، قال: سمعت أبا عبد اللَّه علیه السّلام یقول» بر این اساس، مراد از «ابو احمد» در سند بصائر الدرجات محمّد بن ابی عمیر است که کنیه او در منابع رجالی «ابو احمد» ذکر شده است ر. ک: (رجال النجاشی: ش۸۸۷، الفهرست، طوسی: ش۶۱۸) و احتمالاً «جمال» هم که عنوانی نامأنوس و نامتعارف است، تصحیف از «حمّاد [بن عیسی] است.

2.. بصائر الدرجات: ج۱ ص۵۲۱، مختصر بصائر الدرجات: ص۲۲۲ (در این جا محمّد بن عیسی بر یعقوب بن یزید عطف شده است).

3.. برای نمونه، ر. ک: المحاسن: ج۱ ص۲۷۱، الكافی: ج۱ ص۳۹۰ و ج۲ ۳۹۸، تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۵۵، بصائر الدرجات: ج۱ ص۵۲۰.

4.. بصائر الدرجات: ج۱ ص۵۲۱ - ۵۲۲. سند، طریق دیگر هم دارد: «حدّثنا محمّد بنُ الحُسَینِ، عَنِ ابنِ أَبی عُمَیرٍ، عَنِ ابنِ أُذَینَةَ، عَن أَبی بَصِیرٍ، قالَ...».

5.. همان: ج۱ ص۵۲۰ (و عن الحسین، عن صفوان بن یحیى، عن الكاهلیّ، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام...) (در این نقل، تنها قسمت پایانی روایت: «و یسلّموا تسلیما قال هو التّسلیم فی الأمور» آمده است) و ص۵۲۱ (حدّثنا(( محمّد بن الحسین، عن ابن أبی عمیر، عن ابن أذینة، عن أبی بَصیر قال...) و ص۵۲۲ (حدّثنا العبّاس بن معروف، عن حمّاد بن عیسى، عن ربعیّ، عن الفضیل، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام...)؛ همان: ج۱ ص۵۲۲ (حدّثنا محمّد بن عیسى، عن حمّاد، عن حریز، عن جمیل بن درّاج، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام...).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1164
صفحه از 291
پرینت  ارسال به