شهرآشوب نیز وجود دارد.۱ نقلهای نزدیک به مضمون این روایت نیز متعدّداند.۲
سوره نساء
امکان بخشودگی گناهان کبیره (نساء: آیه ۴۸ و ۱۱۶)
۳۰.طریق ۳، عَن یونُسَ، عَنِ ابنِ بُكَیرٍ، عَن سُلَیمانَ بن خالِدٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ: (إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِوَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَاءُ) الكَبائِرَ فَما سِواها. قالَ: قُلتُ: دَخَلَتِ الكَبائِرُ فی الِاستِثناءِ؟ قالَ: نَعَم.۳
گونهشناسی و تخریج: آیه به صورت عام از غفران گناهان جز شرک، سخن میگوید که کبائر را هم شامل میشود و امام هم در برابر شبهه راوی در شمول یا عدم شمول نسبت به کبائر، بر شمول آن تأکید میکند. حدیث از نوع «تفسیری - تبیینی» است. این روایت با طریقی دیگر در تفسیر القمی۴ و با مضمونی مشابه و به صورت مرسل در تفسیر العیّاشی آمده است.۵
۳۱.طریق ۳، یونُسُ، عَن إِسحاقَ بن عَمّارٍ، قالَ: قُلتُ لِأبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام: الكَبائِرُ فیهَا استِثناءُ أَن یَغفِرَ لِمَن یَشاءُ؟ قالَ: نَعَم.۶
گونهشناسی و تخریج: این حدیث با روایت پیشین هممضمون است و از نوع «تفسیری - تبیینی» به شمار میرود. سایر توضیحات در حدیث پیشین آمد.
1.. ر. ک: المناقب، ابن شهرآشوب: ج۱ ص۲۴۵ (الصّادق علیه السّلام...).
2.. تفسیر العیاشی: ج۱ ص۲۱۳، معانی الأخبار: ص۳۶۹، الاختصاص: ص۱۴۲، الغیبة، نعمانی: ص۱۹۹.
3.. الكافی: ج۲ ص۲۸۴. سند، معلّق است و ابتدای آن «علیّ بن إبراهیم، عن محمّد بن عیسی»، یعنی همان سند کلینی به کتابهای یونس که با توجّه به نزدیکی عبیدی به یونس بعید نیست در کتابهای او هم آمده باشد.
4.. تفسیر القمّی: ج۱ ص۱۴۰ (حدَثنی أبی، عن ابن أبی عمیر، عن هشام، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام، قال...).
5.. ر. ک: تفسیر العیاشی: ج۱ ص۲۴۶.
6.. الكافی: ج۲ ص۲۸۴. همۀ مطالب سند روایت پیشین، در بارۀ این سند هم صادق است.