135
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

امر به پیوند با امام و صبر پیشه کردن در برابر دشمنان (آل عمران: آیه ۲۰۰)

۲۹.طریق۱۶، عَن الحَسَنِ بن مَحبوبٍ، عَن یَعقُوبَ السَّرّاجِ، قالَ: قُلتُ لِأبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام: تَخلُو الأَرضُ مِن عالِمٍ مِنكُم حَیٍّ ظاهِرٍ تَفزَعُ إِلَیهِ النّاسُ فی حَلالِهِم وَ حَرامِهِم؟ فَقالَ: یا أَبا یُوسُفَ، لا، إِنَّ ذٰلِكَ لَبَیِّنٌ فی كِتابِ اللّٰهِ تَعالَى فَقالَ:‏ (يَا أَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا ٱصْبِرُوا وَصَابِرُوا) عَدُوَّكُم مِمَّن یُخالِفُكُم (وَ رابِطُوا) إِمامَكُم‏ (وَٱتَّقُوا ٱللَّهَ) فِیما یَأمُرُكُم وَ فَرَضَ عَلَیكُم.۲

گونه‏شناسی و تخریج: آیه سفارشی کلّی، همیشگی و همه‏زمانی به جماعت مؤمنان است که صبر پیشه کنند، دیگران را به صبر فرا خوانند، با یکدیگر ارتباط ایجاد کنند و تقوای الهی پیشه کنند. روایت از این بسترِ عام و همه‏زمانی برای اثبات وجود امام در تمام زمان‏ها بهره برده است، بدین سان که مفهوم ارتباط را که عام است به ارتباط و پیوند با امام گره زده و چنان که مجلسی می‏گوید، مرابطه با امام، فرع بر وجود اوست.۳ از دیگر سوی، این اوامر مربوط به تمام زمان‏ها هستند، پس مرابطه با امام باید در همه دوران‏ها باشد و وجود او هم بالطبع در تمام روزگاران مفروض است. افزون بر این، صبر پیشه کردن در آیه را هم به صبر در برابر مخالفان و دشمنان عقیدتی دانسته است. این روایت، لایه‏ای باطنی از آیه را نشان می‏دهد و می‏توان آن را در زمره روایات «تأویلی» آورد. این حدیث در تفسیر العیّاشی۴ با سندی مرسل ذکر شده و با اندکی تفاوت در المناقب، ابن

1.. عبیدی با مشارکت «احمد بن محمّد بن عیسی» از ابن محبوب نقل کرده است.

2.. بصائر الدرجات: ج۱ ص‏۴۸۷.

3.. ر. ک: بحار الأنوار: ج۲۳ ص۵۲.

4.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۱۲ (عن یعقوب السراج قال‏...).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
134

وَ الرَّسولِ مِن بَعدِ ما أَصابَهُمُ القَرحُ،‏ [وَ قَولُهُ]: (لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَٱتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ)‏ إِنَّما أُنزِلَت فی أَمِیرِ المُؤمِنینَ علیه السّلام.۱

گونه‏شناسی و تخریج: این حدیث از نزول آیه در باره امیر مؤمنان سخن می‏گوید که در روایات دیگر هم مورد تأکید است.۲ پس، از روایات «آیه شناخت» است. این روایت در تفسیر العیّاشی با سندی مرسل ذکر شده۳ و قسم اخیر آن در تفسیر فرات نیز آمده است.۴ همچنین روایاتی دیگر، مؤیّد نزول این آیه در مورد امیرمؤمنان علیه السّلام است.۵

اموال نپردازنده زکات، طوقی بر گردن او در روز قیامت (آل عمران: آیه ۱۸۰)

۲۸.طریق ۱۰ - ۱۲، عَن حَمّادِ بنِ عیسی، قالَ: رَوى حَرِیزٌ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام أَنَّهُ قالَ: ما مِن ذی مالٍ - ذَهَبٍ أَو فِضَّةٍ - یَمنَعُ زَكاةَ مالِهِ إِلّا حَبَسَهُ اللَّهُ عز و جل یَومَ القِیامَةِ بِقاعٍ قَرقَرٍ، وَ سَلَّطَ عَلَیهِ شُجاعاً أَقرَعَ یُریدُهُ وَ هُوَ یَحِیدُ عَنهُ،‏ فَإِذا رَأَى أَنَّهُ لا یَتَخَلَّصُ مِنهُ أَمكَنَهُ مِن یَدِهِ فَقَضِمَها كَما یُقضَمُ الفُجلُ‏ ثُمَّ یَصِیرُ طَوقاً فی عُنُقِهِ، وَ ذٰلِكَ قَولُ اللّٰهِ عز و جل‏: (سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ ٱلْقِيَامَةِ). وَ ما مِن ذی مالٍ - إِبِلٍ أَو بَقَرٍ أَو غَنَمٍ - یَمنَعُ زَكاةَ مالِهِ إِلّا حَبَسَهُ اللَّهُ یَومَ القِیامَةِ بِقاعٍ قَرقَرٍ، یَطَؤُهُ كُلُّ ذاتِ ظِلفٍ بِظِلفِها وَ یَنهَشُهُ كُلُّ ذاتِ نابٍ بِنابِها. وَ ما مِن ذِی مالٍ - نَخلٍ أَو كَرمٍ أَو زَرعٍ - یَمنَعُ زَكاتَهُ إِلّا طَوَّقَهُ اللَّهُ تَعالَى رَیعَةَ أَرضِهِ إِلى سَبعِ أَرَضینَ إِلى یَومِ القِیامَةِ.۶

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، بخل عامّ در آیه را به بخل در زکات تخصیص زده و چگونگی برخورد با نپردازنده آن را در روز قیامت را شرح داده است. بنا بر این، روایت از گونه «تفسیری - تبیینی» است. این حدیث در مصادر دیگر و از طرق دیگر نیز نقل شده است.۷

1.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۱۷۳.

2.. تفسیر فرات: ص۹۹، تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۰۶.

3.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۰۶ (عن سالم بن أبی مریم قال‏...).

4.. ر. ک: تفسیر فرات: ج۱ ص۹۹ ([و بالإسناد المتقدّم آنفا عن ابن عبّاس‏] و قوله‏...).

5.. برای نمونه، ر. ک: شواهد التنزیل: ج۱ ص۱۷۲ و المناقب، ابن شهرآشوب: ج۱ ص۱۹۴.

6.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲ ص۹ - ۱۰.

7.. ر. ک: معانی الأخبار: ص۳۳۵ (حدّثنا أبی رحمه الله، قال: حدّثنا علیّ بن إبراهیم بن هاشم، عن أبیه،(( عن محمّد بن خالد البرقیّ، عن خلف بن حمّاد، عن حریز، قال: قال أبو عبد اللَّه علیه السّلام...)، الكافی: ج۳ ص۵۰۵ (علیّ بن إبراهیم، عن أبیه، عن محمّد بن خالد، عن خلف بن حمّاد، عن‏ حریز قال: قال أبو عبد اللَّه علیه السّلام...)، ثواب الأعمال: ص۲۳۵ (أبی رحمه الله قال: حدّثنی سعد بن عبد اللَّه عن أحمد بن أبی عبد اللَّه، عن أبیه، عن خلف بن حمّاد، عن حریز قال: قال أبو عبد اللَّه علیه السّلام...)، المحاسن: ج۱ ص۸۷ (عنه، عن أبیه البرقیّ، عن خلف بن حمّاد، عن حریز قال: قال أبو عبد اللَّه علیه السّلام...)، تفسیر القمّی: ج۲ ص۹۳ (و حدّثنی أبی، عن خالد عن حمّاد، عن حریز عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام...) (با تفاوت در نقل).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1152
صفحه از 291
پرینت  ارسال به