133
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

هم‏زمان با انجام فعل، آن را در آدمی پدید می‏آورد؟ چنان که از گزارش اشعری بر می‏آید، به امامیّه در این زمینه دیدگاه‏هایی منسوب است که در میان آنها دیدگاه‏های هشام بن حکم و زرارة بن اعین اهمّیت بیشتری دارند. هشام بن حکم بر آن بود که استطاعت، گرد آمدن پنج چیز با هم است: تندرستی، رهایی از شرایط محیط، زمان، ابزار انجام فعل و سببی که انگیزه رخداد فعل می‏شود. برخی از این امور، پیش از فعل و برخی در زمان فعل پدید می‏آیند و وقتی فعل به ضرورت، رخ می‏دهد که خدا سبب آن را پدید آورد. در برابر، زراره معتقد بود که استطاعت قبل از فعل و همان تن‏درستی است و هر انسان سالمی مستطیع است.۱ با چنین باوری، طبیعی است که زراره مستطیع بودن برای حج را تنها تن‏درستی و سلامت جسم بداند و اتّهام او به قدریگری - چنان که در روایت بالا دیده می‏شود -، چندان شگفت نخواهد بود؛ چون با باور به استطاعت قبل الفعل، طبیعتاً چون معتزله قائل به اختیار می‏شود. در چنین فضایی که باورهایی چنین در جامعه شیعه رواج داشته، امام علیه السّلام برای مقابله با این اندیشه کژ، نه لزوماً تقابل با زراره و صحّه نهادن بر انتساب این عقیده به او، استطاعت را داشتن تن‏درستی و مال دانسته‏ و در نقلی کامل‏تر از دیدگاه ایشان، اذن خداوند نیز شرط دانسته شده است.۲ در هر صورت، روایت بالا از نوع «تفسیری - تبیینی» است و در روایات متعدّدی، دو مؤلّفه صحّت جسم و توانایی مالی به عنوان ملاک‏های استطاعت معرّفی شده‏اند.۳

نزول آیه در باره امام علی علیه السّلام (آل عمران: آیه ۱۷۳)

۲۷.طریق ۳۴، عَن یونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن عَبدِ الرَّحمٰنِ بن سالِمٍ الأَشَلِّ، عَن سالِمِ بن أبی مَریَمَ، قالَ: قالَ لی أبو عَبدِ اللّٰهِ:‏ إِنَّ رَسولَ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله بَعَثَ عَلِیاً فی عَشَرَةٍ استَجابُوا لِلهِ

1.. ر. ک: مقالات الإسلامیّین و اختلاف المصلّین: ص۴۲ - ۴۳.

2.. الكافی: ج۴ ص۲۶۸.

3.. تفسیر العیاشی: ج۱ ص۱۹۰ و ۱۹۳، تهذیب الأحكام: ج۵ ص۱۸، الكافی: ج۴ ص۲۶۷ (بجز دو موردی که در این روایت آمده، موارد دیگری نیز به عنوان معیارهای استطاعت بیان شده‏اند)، تهذیب الأحكام: ج۵ ص۳ (به نقل از الکافی).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
132

مختصر بصائر الدرجات با همین سند نقل شده۱ و نقل‏های مشابه آن نیز در کتاب‏های دیگر یافت می‏شود.۲

مفهوم استطاعت (آل عمران: آیه ۹۷)

۲۶.طریق۳۹، عَن هِشامِ بن إِبراهیمَ المَشرِقِیِّ، قالَ: قالَ لی أبو الحَسَنِ الخُراسانِیُّ:‏ كَیفَ تَقولونَ فی الِاستِطاعَةِ بَعدَ یونُسَ فَذَهَبَ فِیها مَذهَبَ زُرارَةَ، وَ مَذهَبُ زُرارَةَ هُوَ الخَطَأُ؟! فَقُلتُ: لا، وَ لٰكِنَّهُ - بِأبی أَنتَ وَ أُمّی - ما یَقولُ زُرارَةُ فی الِاستِطاعَةِ! وَ قَولُ زُرارَةَ «هُم قُدَّرٌ» وَ نَحنُ مِنهُ بُرَآءُ، وَ لَیسَ مِن دینِ آبائِكَ. قالَ: فَبِأَیِّ شَی‏ءٍ تَقولونَ قُلتُ: بِقَولِ أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام وَ سُئِلَ عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏: (وَلِلَّهِ عَلَى ٱلنَّاسِ حِجُّ ٱلْبَيْتِ مَنِ ٱسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً) ما استِطاعَتُهُ؟ قالَ: فَقالَ أبو عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام: صِحَّتُهُ وَ مالُهُ. فَنَحنُ بِقَولِ أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام نَأخُذُ. قالَ: صَدَقَ أبو عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، هٰذا هُوَ الحَقُّ‏.۳

گونه‏شناسی و تخریج: پس‏زمینه این حدیث، کشاکشی کلامی در باره «استطاعت» است. استطاعت به معنای حالتی است که انسان را بر انجام کاری قادر می‏سازد. در این که استطاعت انسان در انجام فعل از سوی خداست، شکّی نیست؛ امّا متکلّمان در این همداستان نیستند که آیا استطاعت قبل از آغاز فعل در انسان هست یا این که خداوند

1.. ر. ک: مختصر بصائر الدرجات: ص۵۰۷.

2.. برای نمونه، ر. ک: علل الشرائع: ج۲ ص۴۲۳ - ۴۲۶ و ص۴۲۹ - ۴۳۱؛ «أبی رحمه الله قال: حدّثنی علی بن إبراهیم بن هاشم، عن أبیه، عن محمّد بن أبی عمیر، عن حمّاد بن عثمان، عن عبید اللَّه بن علیّ الحلبیّ، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام، قال)، (حدّثنا محمّد بن الحسن بن أحمد بن الولید رضی الله عنه، قال: حدّثنا محمّد بن الحسن الصفّار، عن علیّ بن حسّان الواسطیّ، عن عمّه عبد الرّحمن بن كثیر الهاشمیّ، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام)؛ (أبی رحمه الله قال: حدّثنا محمّد بن یحیى العطّار، عن محمّد بن أحمد، قال: حدّثنا موسى، عن عمر، عن ابن سنان، عن أبی سعید القمّاط، عن بكیر بن أعین، قال...)، الأمالی، طوسی: ص۴۷۶ - ۴۷۷ (أخبرنا جماعة، عن أبی المفضّل، قال: حدّثنا أبو نصر لیث بن محمّد بن نصر بن اللّیث البلخیّ، قال: حدّثنا أحمد بن عبد الصّمد بن مزاحم الهرویّ، سنة إحدى و ستّین و مئتین، قال: حدّثنی خالی عبد السّلام بن صالح أبو الصّلت الهرویّ، قال: حدّثنی عبد العزیز بن عبد الصّمد العمّیّ البصریّ، قال: حدّثنا أبو هارون العبدیّ، عن أبی سعید الخدریّ، قال ...).

3.. رجال الکشّی، ص۱۴۵.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1015
صفحه از 291
پرینت  ارسال به