مختصر بصائر الدرجات با همین سند نقل شده۱ و نقلهای مشابه آن نیز در کتابهای دیگر یافت میشود.۲
مفهوم استطاعت (آل عمران: آیه ۹۷)
۲۶.طریق۳۹، عَن هِشامِ بن إِبراهیمَ المَشرِقِیِّ، قالَ: قالَ لی أبو الحَسَنِ الخُراسانِیُّ: كَیفَ تَقولونَ فی الِاستِطاعَةِ بَعدَ یونُسَ فَذَهَبَ فِیها مَذهَبَ زُرارَةَ، وَ مَذهَبُ زُرارَةَ هُوَ الخَطَأُ؟! فَقُلتُ: لا، وَ لٰكِنَّهُ - بِأبی أَنتَ وَ أُمّی - ما یَقولُ زُرارَةُ فی الِاستِطاعَةِ! وَ قَولُ زُرارَةَ «هُم قُدَّرٌ» وَ نَحنُ مِنهُ بُرَآءُ، وَ لَیسَ مِن دینِ آبائِكَ. قالَ: فَبِأَیِّ شَیءٍ تَقولونَ قُلتُ: بِقَولِ أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام وَ سُئِلَ عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (وَلِلَّهِ عَلَى ٱلنَّاسِ حِجُّ ٱلْبَيْتِ مَنِ ٱسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً) ما استِطاعَتُهُ؟ قالَ: فَقالَ أبو عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام: صِحَّتُهُ وَ مالُهُ. فَنَحنُ بِقَولِ أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام نَأخُذُ. قالَ: صَدَقَ أبو عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، هٰذا هُوَ الحَقُّ.۳
گونهشناسی و تخریج: پسزمینه این حدیث، کشاکشی کلامی در باره «استطاعت» است. استطاعت به معنای حالتی است که انسان را بر انجام کاری قادر میسازد. در این که استطاعت انسان در انجام فعل از سوی خداست، شکّی نیست؛ امّا متکلّمان در این همداستان نیستند که آیا استطاعت قبل از آغاز فعل در انسان هست یا این که خداوند