تصویر ارجمندی که روایات شیعی از آن ترسیم میکنند، بسی دور است. افزون بر این، بنا بر آیه (وَكَذَٰلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِّنَ ٱلْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلَادِهِمْ شُرَكَاؤُهُمْ)۱ ذبح فرزند برای معبود، از سنّتهای بتپرستان و صابئان بوده است و در طرق این حدیث، راویان ضعیف، مبهم و عامّی وجود دارند. در فرجام، او بر آن میرود که این از برساختههای محدّثان اهل سنّت است تا در برابر باور امامیّه به نزاهت پدران پیامبر صلی الله علیه و آله، عبد المطّلب را به شرک متّهم سازند. شاهد این مطلب، آن که: مفسّران اهل سنّت ذیل آیه ۱۷ سوره انعام، این داستان را نقل کردهاند. غفاری بر آن است که صدوق این حدیث را به صورت استطرادی و صرفاً برای بیان جواز قرعه و نه به قصد احتجاج، آورده است.۲
معنای حنیف بودن ابراهیم علیه السّلام (آل عمران: آیه ۶۷)
۲۴.طریق۳، عَن یونُس، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن مُسكانَ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (حَنِيفاً مُسلِماً)۳ قالَ: خالِصاً مُخلِصاً لَیسَ فیهِ شَیءٌ مِن عِبادَةِ الأَوثان.۴
گونهشناسی و تخریج: در روایت، حنیف بودن، به خالص و مخلص بودن و پاکی از عبادت بتها معنا شده است و روایت از نوع « تفسیری - تبیینی» است. در دیگر مصادر، این حدیث با تفاوتی اندک گزارش شده است.۵
اقرار بر ربوبیّت در عوالم پیشاخلقتی (آل عمران: آیه ۸۳)
۲۵.طریق۷، عَن زِیادٍ القَندِیِّ، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن سِنانٍ، قالَ: بَینا نَحنُ فی الطَّوافِ إِذ مَرَّ رَجُلٌ مِن آل عُمَرَ، فَأَخَذَ بِیَدِهِ رَجُلٌ فاستَلَمَ الحَجَرَ، فَانتَهَرَهُ وَ أَغلَظَ لَهُ: وَ قالَ لَهُ بَطَلَ حَجُّكَ، إِنَّ