معرفت امام و دوری از گناهان کبیره، مصداق حکمت (بقره: آیه ۲۶۹)
۲۰.طریق۳، عَن یونُسَ، عَنِ ابنِ مُسكانَ، عَن أبی بَصیرٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام قالَ: سَمِعتُهُ یَقولُ: (وَمَن يُؤْتَ ٱلْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِىَ خَيْرًا كَثِيرًا)، قالَ: مَعرِفَةُ الإِمامِ وَ اجتِنابُ الكَبائِرِ الَّتی أَوجَبَ اللَّهُ عَلَیها النّارَ.۱
گونهشناسی و تخریج: این حدیث هم مانند حدیث بالا، مفهوم عامّ «حکمت» را در قالب مصداقهایی، مجسّم ساخته است و به جای طاعت خدا، «دوری از کبائر» را که یکی از افراد و مصداقهای طاعت الهی است، در کنار معرفت امام آورده است. این حدیث همانند حدیث پیشین، در شمار روایات «جری و تطبیق» قرار میگیرد. این روایت، در تفسیر العیّاشی با سند مرسل آمده است.۲
از میان رفتن دین در اثر ربا (بقره: آیه ۲۷۶)
۲۱.طریق ۸، عَن سَماعَةَ بنِ مِهرانَ، قالَ: قُلتُ لِأبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام: إِنّی سَمِعتُ اللّٰهَ عز و جل یَقُولُ فی كِتابِهِ: (يَمْحَقُ ٱللَّهُ ٱلرِّبَوٰا وَيُرْبِى ٱلصَّدَقَاتِ) وَ قَد أَرى كُلَّ مَن یَأكُلُ الرِّبا یَربو مالُهُ! فَقالَ: فَأَیُّ مَحقٍ أَمحَقُ مِن دِرهَمِ رِبًا؟! یَمحَقُ الدّینَ، وَ إِن تابَ ذَهَبَ مالُهُ وَ افتَقَرَ.۳
گونهشناسی و تخریج: شبهه راوی آن است که بر خلاف وعده قرآنی بر نابودی و کاستن ربا، در عالم واقع، مال رباخواران در حال فزونی است. از این رو، نابودی در این آیه را به «نابودی دین راوی» بر میگرداند. به دیگر سخن، چنان که علّامه طباطبایی میگوید، روایت، محق را به محقّ تشریعى تفسیر میکند و میگوید هر چند مال در نزد رباخوار زیاد مىشود، امّا شرعاً مال او نیست و تصرفّش در آن اموال، حرام است و این با