127
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

معرفت امام و دوری از گناهان کبیره، مصداق حکمت (بقره: آیه ۲۶۹)

۲۰.طریق۳، عَن یونُسَ، عَنِ ابنِ مُسكانَ، عَن أبی بَصیرٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام قالَ: سَمِعتُهُ یَقولُ:‏ (وَمَن يُؤْتَ ٱلْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِىَ خَيْرًا كَثِيرًا)، قالَ: مَعرِفَةُ الإِمامِ وَ اجتِنابُ الكَبائِرِ الَّتی أَوجَبَ اللَّهُ عَلَیها النّارَ.۱

گونه‏شناسی و تخریج: این حدیث هم مانند حدیث بالا، مفهوم عامّ «حکمت» را در قالب مصداق‏هایی، مجسّم ساخته است و به جای طاعت خدا، «دوری از کبائر» را که یکی از افراد و مصداق‏های طاعت الهی است، در کنار معرفت امام آورده است. این حدیث همانند حدیث پیشین، در شمار روایات «جری و تطبیق» قرار می‏گیرد. این روایت، در تفسیر العیّاشی با سند مرسل آمده است.۲

از میان رفتن دین در اثر ربا (بقره: آیه ۲۷۶)

۲۱.طریق ۸، عَن سَماعَةَ بنِ مِهرانَ، قالَ: قُلتُ لِأبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام: إِنّی سَمِعتُ اللّٰهَ عز و جل یَقُولُ فی كِتابِهِ‏: (يَمْحَقُ ٱللَّهُ ٱلرِّبَوٰا وَيُرْبِى ٱلصَّدَقَاتِ) وَ قَد أَرى كُلَّ مَن یَأكُلُ الرِّبا یَربو مالُهُ! فَقالَ: فَأَیُّ مَحقٍ أَمحَقُ مِن دِرهَمِ رِبًا؟! یَمحَقُ الدّینَ، وَ إِن تابَ ذَهَبَ مالُهُ وَ افتَقَرَ.۳

گونه‏شناسی و تخریج: شبهه راوی آن است که بر خلاف وعده قرآنی بر نابودی و کاستن ربا، در عالم واقع، مال رباخواران در حال فزونی است. از این رو، نابودی در این آیه را به «نابودی دین راوی» بر می‏گرداند. به دیگر سخن، چنان که علّامه طباطبایی می‏گوید، روایت، محق را به محقّ تشریعى تفسیر می‏کند و می‏گوید هر چند مال در نزد رباخوار زیاد مى‏شود، امّا شرعاً مال او نیست و تصرفّش در آن اموال، حرام است و این با

1.. الكافی: ج۲ ص۲۸۴. در این سند، تعلیق وجود دارد و «علیّ بن إبراهیم، عن محمّد بن عیسی بن عبید» از ابتدای سند افتاده است. با توجّه به پرتکرار بودن این طریق در الکافی و نوع تعلیق مورد استفادۀ کلینی، حدیث بر گرفته از کتاب‏های یونس است و با در نظر گرفتن جایگاه عبیدی نسبت به یونس، امکان وجود حدیث در آثار عبیدی نیز منتفی نیست.

2.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۵۱(عن أبی بصیر...).

3.. تهذیب الأحكام: ج۷ ص۱۹.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
126

گونه‏شناسی و تخریج: این روایت، امام علی علیه السّلام را در میان کسانی که برای رضای خدا انفاق می‏کنند، برترین و والاترین مصداق معرّفی می‏کند و از گونه «تفسیری - تبیینی» است. این حدیث در تفسیر العیّاشی نیز گزارش شده۱ و در روایات دیگر هم از نزول آیه در باره علی علیه السّلام سخن رفته است۲ که به قرینه حدیث پیش‏گفته مراد، تطبیق آیه بر امیر مؤمنان علیه السّلام است.

طاعت خدا و معرفت امام، مصداق حکمت (بقره: آیه ۲۶۹)

۱۹.طریق۳، عَن یونُسَ، عَن أیّوب بن الحُرِّ، عَن أبی بَصِیرٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏ (وَمَن يُؤْتَ ٱلْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِىَ خَيْرًا كَثِيرًا) فَقالَ: طاعَةُ اللّٰهِ وَ مَعرِفَةُ الإِمامِ.۳

گونه‏شناسی و تخریج: «حکمت» در این آیه مفهومی عام دارد؛ یعنی همه معارف مطابق با واقع که به سعادت آدمی می‏انجامند۴ یا هر آنچه آدمی را در عرصه‏های مختلف زندگی از لغزش و انحراف دور نگه می‏دارد.۵ حال در این روایت، این مفهوم عام در قالب طاعت خداوند و معرفت و شناخت امام، بیان شده است و شاید چنان که شارحان حدیث گفته‏اند، تحلیل مفهوم حکمت، شناخت امام را به عنوان سبب وصول و رسیدن بدان یا غایت آن نشان می‏دهد.۶ با این تفاصیل نمی‏توان این معنا را از مقوله معانی ظاهری و استعمالی آیه دانست؛ بلکه این روایت در دسته روایات «جری و تطبیق» قرار می‏گیرد. این حدیث در تفسیر العیّاشی با سند مرسل۷ و در المحاسن برقی با سند دیگر دیده می‏شود.۸

1.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۴۸(عن أبی بصیر...).

2.. برای نمونه، ر. ک: تفسیر فرات: ج۱ ص۷۰، تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۴۸، شواهد التنزیل: ج۱ ص۱۳۶.

3.. الكافی: ج۱ ص۱۸۵.

4.. ر. ک:‏ المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲ ص۳۹۶.

5.. ر. ک: الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۴ ص۲۸۹.

6.. ر. ک: الوافی: ج۲ ص۸۸، مرآة العقول: ج۲ ص۳۲۱.

7.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۵۱ (عن أبی بصیر...).

8.. ر. ک: المحاسن: ج۱ ص۱۴۸ (عنه، عن أبیه، عن النَضر بن سوید، عن الحلبی، عن أبی بصیر، قال).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1057
صفحه از 291
پرینت  ارسال به