125
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

این آیه را به داستان عُزَیر پیوند داده‏اند.۱ علّامه طباطبایی بر آن است که خداوند، نام این فرد را که از صلحا و انبیای الهی بوده، از آن روی مبهم نهاده که غرض اصلی داستان - یعنی توانایی خداوند بر زنده کردن مردگان - در آن دخیل نیست.۲ به باور ایشان، روایاتی که مصداق این فرد را ارمیا یا عُزَیر می‏دانند، اخباری واحدند که سندی ضعیف دارند و ظاهر آیات هم آنها را تأیید نمی‏کند.۳

درخواست ابراهیم علیه السّلام برای زیادت ایمان و نه از روی شک (بقره: آیه ۲۶۰)

۱۷.طریق۳، عَن یونُسَ، عَنِ الحُسَینِ بن الحَكَمِ، قالَ: كَتَبتُ إِلى العَبدِ الصّالِحِ علیه السّلام أُخبِرُهُ أَنّی شاكٌّ وَ قَد قالَ إِبراهِیمُ علیه السّلام: (رَبِّ أَرِنِى كَيْفَ تُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰ)، وَ أَنّی أُحِبُّ أَن تُرِیَنی شَیئاً. فَكَتَبَ علیه السّلام: إِنَّ إِبراهِیمَ كانَ مُؤمِناً وَ أَحَبَّ أَن یَزدادَ إِیماناً، وَ أَنتَ شاكٌّ وَ الشّاكُّ لا خَیرَ فیهِ. وَ كَتَبَ: إِنَّما الشَّكُّ ما لَم یَأتِ الیَقِینُ، فَإِذا جاءَ الیَقِینُ لَم یَجُزِ الشَّكُّ. وَ كَتَبَ: إِنَّ اللّٰهَ عز و جل یَقُولُ: (وَمَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَإِن وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ)‏ قالَ: نَزَلَت فی الشّاكِّ.۴

گونه‏شناسی و تخریج: در این روایت، امام علیه السّلام در ضمن سؤال راوی، پنداره او مبنی بر شکّ ابراهیم علیه السّلام را رد می‏کند و پرسش او را در راستای زیادت ایمان می‏داند. بنا بر این، حدیث «تفسیری - تبیینی» است و بخش اخیر آن (کتب انما الشکّ...) در تفسیر العیّاشی هم گزارش شده است.۵

علی علیه السّلام برترین انفاق کنندگان (بقره: آیه ۲۵۶)

۱۸.طریق۳۴، عَن یونُسَ، عَن أَیّوب بن حُرٍّ، عَن أبی بَصِیرٍ، عَن أبی عَبدِ اللّٰهِ علیه السّلام، قالَ: (وَمَثَلُ ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ٱبْتِغَاءَ مَرْضَاتِ ٱللَّهِ)‏، قالَ: عَلِیٌّ أَفضَلُهُم، وَ هُوَ [كانَ‏] مِمَّن یُنفِقُ مالَهُ ابتِغاءَ مَرضاةِ اللّٰهِ‏.۶

1.. برای نمونه، ر. ک: کمال الدین و تمام النعمة: ج۱ ص۲۲۶، اعتقادات الإمامیّة: ص۶۱.

2.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲ ص۳۶۰.

3.. ر. ک: همان: ج۲ ص۳۷۸.

4.. الكافی: ج۲ ص۳۹۹.

5.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۳ (عن الحسین بن الحکم الواسطی...).

6.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۱۳۴.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
124

مِنَ الأَنبِیاءِ یُقالُ لَهُ إِرمِیا أَن قُل لَهُم: ما بَلَدٌ تَنَقَّیتُهُ مِن كَرائِمِ البُلدانِ، وَ غَرَستُ فیهِ مِن كَرائِمِ الغَرسِ، و نَقَّیتُهُ۱ مِن كُلِّ غَرِیبَةٍ، فَأَنبَتَ خُرنوباً؟ فَضَحِكوا مِنهُ، فَأَوحَى اللَّهُ إِلَیهِ: قُل لَهُم: إِنَّ البَلَدَ بَیتُ المَقدِسِ، وَ الغَرسَ بَنو إِسرائِیلَ؛ نَحَّیتُ عَنهُم كُلَّ جَبّارٍ فَأخلَفوا فَعَمِلوا بِمَعاصِیَّ فَلَأُسَلِّطَنَّ عَلَیهِم فی بِلادِهِم مَن یَسفِكُ دِماءَهُم وَ یَأخُذُ أَموالَهُم، فَإِن بَكَوا لَم أَرحَم بُكاءَهُم، وَ إِن دَعَونی لَم أَستَجِب دُعاءَهُم، ثُمَّ لَأُخرِبَنَّها مِئَةَ عامٍ، ثُمَّ لَأَعمُرَنَّها. فَلَمّا حَدَّثَهُم جَزِعَ العُلَماءِ فَقالُوا: یا رَسُولَ اللّٰهِ، ما ذَنبُنا وَ لَم نَعمَل بِعَمَلِهِم؟! فَقالَ: إِنَّكُم رَأَیتُمُ المُنكَرَ فَلَم تُنكِروهُ.

۰.فَسَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِم بُختَ‏نَصَّرَ؛ وَ سُمِّیَ بِهِ لِأَنَّهُ رَضَعَ بِلَبَنِ كَلبَةٍ، وَ كانَ اسمُ الكَلبِ بُختَ وَ اسمُ صاحِبِهِ نَصَّرَ، وَ كانَ مَجوسِیاً أغلَفَ أَغارَ عَلى بَیتِ المَقدِسِ وَ دَخَلَهُ فی سِتِّمِئَةِ أَلف عَلَم، ثُمَّ بَعَثَ بُختَ‏نَصَّرُ إِلى النَّبِیِّ فَقالَ: إِنَّكَ نُبِّئتَ عَن رَبِّكَ وَ خَبَّرتَهُم بِما أَصنَعُ بِهِم، فَإِن شِئتَ فَأَقِم عِندی وَ إِن شِئتَ فَاخرُج. قالَ: بَل أَخرُجُ فَتَزَوَّدَ عَصیراً وَ لَبَناً وَ خَرَجَ، فَلَمّا كانَ مدُّ البَصَرِ التَفَتَ إِلى البَلدَةِ فَقالَ‏ أَنَّى یُحیِی هٰذِهِ اللَّهُ بَعدَ مَوتِها! فَأَماتَهُ اللَّهُ مِئَةَ عامٍ‏.۲

گونه‏شناسی و تخریج: این روایت با بیان داستان و روشن‏داشتِ بستر رویدادِ قصّه قرآنی، کوشیده تا فرازهای ناگفته یا ابهامات آن را روشن سازد و از مقوله روایات «تفسیری - تبیینی» است. این روایت در مصادر دیگر به همین شکل ۳ یا مفصّل‏تر۴ گزارش شده و چنین به نظر می‏رسد که روایتی رایج و متداول بوده است. برخی روایات،

1.. این واژه در منبع حدیث «و نَقَتهُ» آمده است که بر اساس بحار الأنوار و منابع دیگر تصحیح شد.

2.. قصص الأنبیاء، راوندی: ص۲۲۲.

3.. الزهد، حسین بن سعید: ص۱۰۵ (حدّثنا الحسین بن سعید، عن النّضر بن سوید، عن یحیى الحلبی، عن هارون بن خارجة، عن أبی عبد اللّه علیه السّلام‏) (احتمالاً ابو بصیر بعد از هارون بن خارجه افتاده باشد. بخش اخیر روایت که آیه در آن است، ذکر نشده است)، تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۴۰ (عن ابی بصیر، عن أبی عبد اللّٰه)، سعد السعود: ص۱۱۷ (به نقل از تفسیر القرآن، ابن عقده: النّضر بن سوید، عن یحیى الحلبیّ، عن هارون بن خارجة، عن أبی بصیر، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام).

4.. ر. ک: تفسیر القمّی: ج۱ ص۸۶ - ۹۱ (حدّثنی أبی، عن النّضر بن سوید، عن یحیى الحلبیّ، عن هارون بن خارجة، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام‏).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1075
صفحه از 291
پرینت  ارسال به