این آیه را به داستان عُزَیر پیوند دادهاند.۱ علّامه طباطبایی بر آن است که خداوند، نام این فرد را که از صلحا و انبیای الهی بوده، از آن روی مبهم نهاده که غرض اصلی داستان - یعنی توانایی خداوند بر زنده کردن مردگان - در آن دخیل نیست.۲ به باور ایشان، روایاتی که مصداق این فرد را ارمیا یا عُزَیر میدانند، اخباری واحدند که سندی ضعیف دارند و ظاهر آیات هم آنها را تأیید نمیکند.۳
درخواست ابراهیم علیه السّلام برای زیادت ایمان و نه از روی شک (بقره: آیه ۲۶۰)
۱۷.طریق۳، عَن یونُسَ، عَنِ الحُسَینِ بن الحَكَمِ، قالَ: كَتَبتُ إِلى العَبدِ الصّالِحِ علیه السّلام أُخبِرُهُ أَنّی شاكٌّ وَ قَد قالَ إِبراهِیمُ علیه السّلام: (رَبِّ أَرِنِى كَيْفَ تُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰ)، وَ أَنّی أُحِبُّ أَن تُرِیَنی شَیئاً. فَكَتَبَ علیه السّلام: إِنَّ إِبراهِیمَ كانَ مُؤمِناً وَ أَحَبَّ أَن یَزدادَ إِیماناً، وَ أَنتَ شاكٌّ وَ الشّاكُّ لا خَیرَ فیهِ. وَ كَتَبَ: إِنَّما الشَّكُّ ما لَم یَأتِ الیَقِینُ، فَإِذا جاءَ الیَقِینُ لَم یَجُزِ الشَّكُّ. وَ كَتَبَ: إِنَّ اللّٰهَ عز و جل یَقُولُ: (وَمَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَإِن وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ) قالَ: نَزَلَت فی الشّاكِّ.۴
گونهشناسی و تخریج: در این روایت، امام علیه السّلام در ضمن سؤال راوی، پنداره او مبنی بر شکّ ابراهیم علیه السّلام را رد میکند و پرسش او را در راستای زیادت ایمان میداند. بنا بر این، حدیث «تفسیری - تبیینی» است و بخش اخیر آن (کتب انما الشکّ...) در تفسیر العیّاشی هم گزارش شده است.۵
علی علیه السّلام برترین انفاق کنندگان (بقره: آیه ۲۵۶)
۱۸.طریق۳۴، عَن یونُسَ، عَن أَیّوب بن حُرٍّ، عَن أبی بَصِیرٍ، عَن أبی عَبدِ اللّٰهِ علیه السّلام، قالَ: (وَمَثَلُ ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ٱبْتِغَاءَ مَرْضَاتِ ٱللَّهِ)، قالَ: عَلِیٌّ أَفضَلُهُم، وَ هُوَ [كانَ] مِمَّن یُنفِقُ مالَهُ ابتِغاءَ مَرضاةِ اللّٰهِ.۶
1.. برای نمونه، ر. ک: کمال الدین و تمام النعمة: ج۱ ص۲۲۶، اعتقادات الإمامیّة: ص۶۱.
2.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲ ص۳۶۰.
3.. ر. ک: همان: ج۲ ص۳۷۸.
4.. الكافی: ج۲ ص۳۹۹.
5.. ر. ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۳ (عن الحسین بن الحکم الواسطی...).
6.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۱۳۴.