119
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلى ٱلْحُكَّامِ) قالَ: فَكَتَبَ إِلَیهِ بِخَطِّهِ: الحُكّامُ: القُضاةُ. قالَ: ثُمَّ كَتَبَ تَحتَهُ: هُوَ أَن یَعلَمَ الرَّجُلُ‏ أَنَّهُ ظالِمٌ فَیَحكُمَ لَهُ القاضی، فَهُوَ غَیرُ مَعذورٍ فی أَخذِهِ ذٰلِكَ الَّذی حَكَمَ لَهُ إِذا كانَ قَد عَلِمَ أَنَّهُ ظالِمٌ.۱

گونه‏شناسی و تخریج: آیه به صورت عام از خوردن مال به ناحق و باطل نهی کرده است، حال چه این مال خود باشد یا مال دیگری و در چنین فضایی یکی از مصداق‏های بارز «اکل به باطل» را که رشوه دادن به حکّام است، بیان کرده است.۲ در این حدیث، امام علیه السّلام از همان عمومیت آیه بهره گرفته و با تفسیر لفظ حکّام، به قضات ظالم و طاغوت، بر آن است که اگر با علم به ظالم بودن او حکم نزد او برند، حتّی اگر حکمی مطابق با واقع۳ دهد و بر اساس آن مالی گرفته شود، از مصداق‏ اکل به باطل خواهد بود و حکم برنده پیش ظالم، معذور نخواهد بود. با این توضیح، حدیث از نوع «تفسیری - تبیینی» است. افزون بر این، احادیث دیگری هم وجود دارند که از این آیه برای نهی از حکم بردن به نزد حاکمان و قاضیان بهره برده است.۴

نبودِ حجّ تمتع برای مکّیان و اهالی مناطق نزدیک به مکّه (بقره: آیه ۱۹۶)

۹.طریق۲۱، عَن مُحَمَّدِ بن سِنانٍ، عَنِ ابنِ مُسكانَ، عَن سَعِیدٍ الأَعرَجِ، قالَ: قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏: لَیسَ لِأَهلِ سَرِفٍ وَ لا لِأَهلِ مَرٍّ وَ لا لِأَهلِ مَكَّةَ مُتعَةٌ؛ یَقُولُ اللَّهُ تَعالى:‏(ذَٰلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِى ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ)‏.۵

گونه‏شناسی و تخریج: در این حدیث، تبیین می‏شود که اهالی مکّه، سَرِف (منطقه‏ای در

1.. همان: ج۶ ص‏۲۱۹ - ۲۲۰.

2.. ر. ک: الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۳ ص۸۴.

3.. ر.ک: ملاذ الأخیار: ج۱۰ ص۱۶.

4.. ر. ک: تفسیر القمّی: ج۱ ص۶۷، تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۸۵، الكافی: ج۷ ص۴۱۱، تهذیب الأحکام: ج۶ ص۲۱۹.

5.. تهذیب الأحكام: ج۵ ص۴۹۲.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
118

بِهَمَدانَ ذَكَرَ أَنَّ أَباهُ ماتَ وَ كانَ لا یَعرِفُ هٰذَا الأَمرَ، وَ أَوصى بِوَصِیَّةٍ عِندَ المَوتِ وَ أَوصى أَن یُعطى شَی‏ءٌ فی سَبیلِ اللّٰهِ، فَسُئِلَ عَنهُ أبو عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام: كَیفَ یُفعَلُ بِهِ؟ وَ أَخبَرناهُ أَنَّهُ كانَ لا یَعرِفُ هٰذَا الأَمرَ، فَقالَ: لَو أَنَّ رَجُلاً أَوصى إِلَیَّ أَن أَضَعَ فی یَهودِیٍّ أَو نَصرانِیٍّ لَوَضَعتُهُ فیهِم، إِنَّ اللّٰهَ تَعالَى یَقُولُ - (فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى ٱلَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ)، فانظُروا إِلى مَن یَخرُجُ إِلى هٰذَا الوَجهِ - یَعنی الثُّغُورَ - فابعَثُوا بِهِ إِلَیه‏».۱

حدیث بالا از نوع «تفسیری - تبیینی» است؛ زیرا امام علیه السّلام مفهوم ظاهری آیه را مبنا قرار داده و سؤال راوی را تحتِ همان مفهوم دانسته است. این حدیث در مصادر دیگر و از طرق دیگر نیز نقل شده است.۲

۷.طریق۲۱، عَن مُحَمَّدِ بن سِنانٍ، عَنِ ابنِ مُسكانَ، قالَ حَدَّثَنی سَعِیدٌ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ عَن رَجُلٍ أَوصى بِحَجَّةٍ فَجَعَلَها وَصِیُّهُ فی نَسَمَةٍ، قالَ: یَغرَمُها وَصِیُّهُ وَ یَجعَلُها فی حَجَّةٍ كَما أَوصَى؛ فَإِنَّ اللّٰهَ تَعالَى یَقُولُ: (فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى ٱلَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ). قُلتُ: فَمَن أَوصَى بِعِشرینَ دِرهَماً فی حَجَّةٍ؟ قالَ یَحُجُّ بِها رَجُلٌ مِن حَیثُ یَبلُغُهُ.۳

گونه‏شناسی و تخریج: مضمون کلّی این حدیث نیز مربوط به عدم تغییر جهت وصیّت و لزوم پرداخت غرامت در صورت دیگرسانی آن، به استناد آیه است و روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است. در حدیث پیشین، تخریج این حدیث نیز گزارش شد.

حکم بردن نزد قضات ظالم (بقره: آیه ۱۸۸)

۸.طریق۲۰، عَن الحَسَنِ بن عَلِیِّ بن فضّال، قالَ: قَرَأتُ فی كِتابِ أبی الأَسَدِ إِلی أبی الحَسَنِ الثّانی علیه السّلام وَ قَرَأتُهُ بِخَطِّهِ،‏ سَأَلَهُ: ما تَفسِیرُ قَولِهِ تَعالَى - (وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم

1.. الكافی: ج۷ ص۵۱، کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۴ ص۲۰۰، تهذیب الأحکام: ج۹ ص۲۰۰، الاستبصار: ج۴ ص۱۲۸.

2.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۷۷ (عن محمّد بن مسلم)، الكافی: ج۷ ص۱۴ (علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن حمّاد بن عیسی، عن حریز.../ محمّد بن یحیی، عن محمّد بن الحسین، عن علی بن الحکم، عن العلاء بن رزین، عن محمّد بن مسلم، عن أحدهما)، تهذیب الأحکام: ج۹ ص۲۰۱ و ۲۰۳، الاستبصار: ج۴ ص۱۲۸ - ۱۲۹ (هر دو به نقل از الکافی).

3.. تهذیب الأحكام: ج۵ ص۴۹۳.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1142
صفحه از 291
پرینت  ارسال به