عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (ٱلْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَ ٱلْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى ٱلْمُتَّقِينَ): قالَ هُوَ شَیءٌ جَعَلَهُ اللَّهُ عز و جل لِصاحِبِ هٰذا الأَمرِ. قُلتُ: فَهَل لِذٰلِكَ حَدٌّ؟ قالَ نَعَم. قالَ: قُلتُ: وَ ما هُوَ؟ قالَ أَدنی ما یَكونُ ثُلُثُ الثُّلُثِ.۱
گونهشناسی و تخریج: امام صادق علیه السّلام وصیّت در دست کم، یک ششم مال را حقّ «صاحب امر» میداند. مراد از صاحب امر میتواند این باشد که پدر و مادر و نزدیکان، باید شیعه و اهل ولایت باشند.۲ فیض کاشانی محتمل میداند که در حدیث، «والدین» به دلیل حدیث «أَنا وَ عَلیٌّ أبوا هٰذِهِ الأُمَّة» بر پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السّلام حمل گشته و مراد از «الأقربین» هم سایر ائمّه باشند؛ زیرا ذو القربی ایشان اند.۳ اگر معنای نخست را بپذیریم، حدیث از نوع «تفسیری - تبیینی» و اگر معنای مورد نظر فیض را قبول کنیم، از گونه «جری و تطبیق» خواهد بود. این حدیث را عیّاشی نیز از ابن سماعه۴ و عمّار بن مروان۵ نقل کرده است.
لزوم عمل به مورد وصیّت (بقره: آیه ۱۸۱)
۶.طریق۱۰، عَن حَمّادِ بنِ عِیسَى، عَن حَرِیزٍ، عَن مُحَمَّدِ بن مُسلِمٍ، قالَ: سَأَلتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام عَنِ الرَّجُلِ أَوصى بِمالِهِ فی سَبیلِ اللّٰهِ؟ فَقالَ: أَعطِهِ لِمَن أَوصى لَهُ بِهِ وَ إِن كانَ یَهودِیاً أَو نَصرانِیاً؛ إِنَّ اللّٰهَ عز و جل یَقُولُ: (فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى ٱلَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ).۶
گونهشناسی و تخریج: ظاهر حدیث این است که اگر کسی در راه خدا مالی را وصیّت کرد، باید آن را به فرد مورد نظر او رساند. برخی شارحان، مراد از «سبیل اللّٰه» را جهاد دانستهاند.۷ قرینه این مطلب، حدیثی دیگر است که فضای حدیث بالا را روشنتر میسازد:
۰.«سَهلُ بن زِیادٍ، عَن مُحَمَّدِ بن الوَلِیدِ، عَن یونُس بن یَعقُوبَ: أَنَّ رَجُلاً كانَ یَكونُ
1.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۴ ص۲۳۵ - ۲۳۶.
2.. همان: ج۴ ص۲۳۶ (حاشیه).
3.. ر.ک: الوافی: ج۱۰ ص۳۶۳.
4.. ر.ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۷۷.
5.. ر.ک: همان: ج۱ ص۷۶. در این نقل، امام علیه السّلام دست کم، وصیّت را یک ششم و حدّاکثر را یک سوم بیان میکند.
6.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۴ ص۲۰۰.
7.. روضة المتقین: ج۱۱ ص۸۲.