113
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

شَی‏ءٌ؟ فَقُلتُ: لا فَقالَ: نَحنُ العَقَبَةُ، فَلا یَصعَدُ إِلَینا إِلّا مَن كانَ مِنّا.

۰.ثُمَّ قالَ: یا أَبانُ، أ لا أَزیدُكَ فیها حَرفاً خَیرٌ لَكَ مِنَ الدُّنیا وَ ما فیها؟ قُلتُ: بَلَىٰ قالَ‏ (فَكُّ رَقَبَةٍ) النّاسُ مَمالِیكُ النّارِ كُلُّهُم غَیرَكَ وَ غَیرَ أَصحابِكَ، فَفَكَّكُمُ اللَّهُ مِنها، قُلتُ: بِما فَكَّنا مِنها قالَ: بِوَلایَتِكُم أَمیرَ المُؤمنینَ عَلِیَّ بنَ أبی طالِبٍ علیه السّلام.۱

گونه‏شناسی و تخریج: مفهوم‏های عامّ «عقبه» و «فکّ رقبه» می‏توانند مصداق‏های مختلفی را بر تابند و پذیرش ولایت و رهایی از بند آتش، از جمله آنهایند. روایت از نوع «جری و تطبیق» است و فرات کوفی نیز نقلی با سند مرسل از این روایت دارد.۲

سوره تین

امام حسن، امام حسین، امام علی و ولایت او مصداق تین، زیتون و طور سنین و دین (تین: آیه ۱و۲و۷)

۴۸.طریق ۱، عَن یونُس، عَن یحیی الحَلَبِیِّ، عَن بَدرِ بن الوَلِیدِ، عَن أبی الرَّبیعِ الشّامِیِّ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِهِ تَعالَى:‏ (وَ ٱلتِّينِ وَ ٱلزَّيْتُونِ * وَ طُورِ سِينِينَ)‏، قالَ: التّینُ وَ الزَّیتونُ الحَسَنُ وَ الحسین‏، وَ طورُ سِینِینَ‏ عَلِیُّ بن أبی طالِبٍ علیه السّلام. قالَ: قَولُهُ: (فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ)‏؟ قالَ الدّینُ وَلایَةُ عَلِیِّ بن أبی طالِبٍ علیه السّلام.۳

گونه‏شناسی و تخریج: این روایت، از روایات «تأویلی» است. شرف الدین حسینی استرآبادی، متن آن را با اندک تفاوتی در نقل و با طریقی دیگر گزارش کرده است.۴ روایات مؤیّد دیگری نیز برای آن وجود دارد.۵

1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۷۲ - ۷۷۳.

2.. ر. ک: تفسیر فرات: ج۱ ص۵۵۸ (فرات، قال: حدّثنی جعفر بن محمّد الفزاریّ معنعنا عن یوسف بن بصیر، قال‏...).

3.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۸۷.

4.. همان: ج۱ ص۷۸۸ (ما رواه علیّ بن إبراهیم فی تفسیره عن یحیى الحلبیّ، عن عبد اللَّه بن مسكان، بإسناده عن أبی الرّبیع الشّامیّ، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام...).

5.. ر. ک: تفسیر فرات: ص۵۷۸ – ۵۷۹، المناقب، ابن شهرآشوب: ج۳ ص۳۹۳ - ۳۹۴، تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۸۸.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
112

فی قَولِهِ عز و جل‏: (يَا أَيَّتُهَا ٱلنَّفْسُ ٱلْمُطْمَئِنَّةُ * ٱرْجِعِى إِلىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً * فَادْخُلِى فِى عِبَٰدِى * وَ ٱدْخُلِى جَنَّتِى)، قالَ: نَزَلَت فی عَلِیِّ بن أبی طالِبٍ علیه السّلام.۱

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، مفهوم عامّ آیه را به امیر مؤمنان علیه السّلام تطبیق داده و از نوع «جری و تطبیق» است. این روایت در تفسیر فرات نیز دیده می‏شود.۲

سوره بلد

علی علیه السّلام و حسنین علیهما السّلام مصداق پدر و فرزندان (بلد: آیه ۳)

۴۶.طریق ۱، عَن یونُس بن یَعقُوبَ، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن مُحَمَّدٍ، عَن أبی بَكرٍ الحَضرَمِیِّ،۳ عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: قالَ لی: یا أَبا بَكرٍ، قَولُ اللّٰهِ عز و جل‏ (وَ وَالِدٍ) هُوَ عَلِیُّ بن أبی طالِبٍ،‏ (وَمَا وَلَدَ) الحَسَنُ وَ الحسین علیهما السّلام.۴

گونه‏شناسی و تخریج: این قسمت از سوره، بر ابراهیم و اسماعیل، آدم و فرزندانش، آدم و پیامبران از دودمان او، هر پدر ومادری و... تطبیق شده است۵ و از باب «جری و تطبیق» در این روایت، بر علی و حسن و حسین علیهم السّلام تطبیق شده است. در کتاب‏های دیگر، مشابه این حدیث یافت می‏شود.۶

ولایت اهل بیت، عقبه و فکّ رقبه آزاد کردن مردمان از قید آتش (بلد: آیه ۱۱)

۴۷.طریق۱، عَن یونُس بن یَعقُوبَ، عَن یونُس بن زُهَیرٍ، عَن أَبانٍ، قالَ: سَأَلتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام عَن هٰذِهِ الآیَةِ: (فَلَا ٱقْتَحَمَ ٱلْعَقَبَةَ) فَقالَ: یا أَبانُ، هَل بَلَغَكَ مِن أَحَدٍ فیها

1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۶۹.

2.. تفسیر فرات: ص۵۵۵ (فرات [بن إبراهیم الكوفیُّ‏]، قال حدّثنی علیّ بن محمّد الزّهریّ، [قال حدّثنی إبراهیم بن سلیمان، عن الحسن بن محبوب، عن عبد الرّحمن بن سالم‏]، عن أبی عبد اللَّه [جعفر بن محمّد] علیه السّلام...).

3.. عبد اللّٰه بن محمّد ابی بکر الحضرمی صحیح است و ظاهراً «عن» با توجّه به طبقات راویان صحیح نیست.

4.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۷۲.

5.. تفسیر نمونه: ج۲۷ ص۹ به بعد، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۳۰ ص۳۲۴ به بعد، المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲۰ ص۲۹۰ به بعد.

6.. برای نمونه، ر. ک: الكافی: ج۱ ص۴۱۴، شواهد التنزیل: ج۲ ص۴۳۰، المناقب، ابن شهرآشوب: ج۳ ص۱۰۵، تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۷۱ - ۷۷۲.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1061
صفحه از 291
پرینت  ارسال به