111
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

بَینَهُم وَ بَینَ النّاسِ استَوهَبناهُ مِنهُم فَوَهَبُوهُ لَنا، وَ ما كانَ بَینَنا وَ بَینَهُم فَنَحنُ أَحَقُّ مَن عَفا وَ صَفَح‏.۱

گونه‏شناسی و تخریج: آیه بیان می‏کند که بازگشت بندگان به سوی خداوند و حساب آنان در اصل با خداوند است. روایت از مقام شفاعت ائمّه علیهم السّلام پرده بر می‏دارد و بیان می‏کند که به اذن الهی و به صورت فرعی، حساب شیعیان با ائمّه علیهم السّلام خواهد بود.۲ روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است و روایاتی دیگر نیز موضوع وکالت اهل بیت علیهم السّلام را از طرف خداوند برای حسابرسی شیعیان در روز قیامت در بر دارند.۳

سوره فجر

شفع، رسول خدا و امیر مؤمنان و وتر، خدا (فجر: آیه ۳)

۴۴.طریق ۱، عَن یونُس بن یَعقُوبَ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام أَنَّهُ قالَ: الشَّفعُ هُوَ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله وَ عَلِیٌّ علیه السّلام، وَ الوَترُ هُوَ اللَّهُ الواحِدُ.۴

گونه‏شناسی و تخریج: شفع و وتر را به اعداد زوج و فرد، مخلوقات و خدا، زوج و فرد مخلوقات عالم، نمازها با رکعات زوج و فرد، روز ترویه و روز عرفه و روز عید قربان و روز عرفه تفسیر کرده‏اند۵ و در این روایت بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و علی علیه السّلام و خداوند تطبیق داده شده است. روایت از نوع «جری و تطبیق» است.

علی علیه السّلام مصداق آیه (فجر: آیه ۲۷ - ۳۰)

۴۵.طریق ۱، عَن یونُس بن یَعقُوبَ، عَن عَبدِ الرَّحمٰنِ بن سالِمٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛

1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۶۳.

2.. ر. ک: الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۳۰ ص۳۰۳.

3.. برای نمونه، ر. ک: تفسیر فرات: ص۵۵۲، الأمالی، طوسی: ص۴۰۶، المناقب، ابن شهر آشوب: ج۲ ص۱۵۳، تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۶۲ - ۷۶۳.

4.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۶۶.

5.. تفسیر نمونه: ج۲۶ ص۴۴۳ به بعد، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۳۰ ص۳۰۵، المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲۰ ص۲۷۸ به بعد.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
110

الَّذینَ استَهزَؤوا بِهِ مِن بَنی أُمَیَّةَ، وَ ذٰلِكَ أَنَّ عَلِیاً علیه السّلام مَرَّ عَلى قَومٍ مِن بَنی أُمَیَّةَ وَ المُنافِقینَ فَسَخِروا مِنهُ.۱

گونه‏شناسی و تخریج: روایت از نوع «آیه شناخت» است. در روایات دیگر نیز مورد نزول این آیه، امیر مؤمنان علیه السّلام و افرادی از بنی امیّه یا منافقین معرّفی شده‏اند که به استهزای ایشان می‏پرداختند.۲

سوره بروج

امیر مؤمنان علیه السّلام و شیعه، مصداق آیه (بروج: آیه ۱۱)

۴۲.طریق ۱، عَن یونُس، عَن مُقاتِلٍ، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن بُكَیرٍ، عَن صَبّاحٍ الأَزرَقِ، قالَ: سَمِعتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام یَقولُ‏؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَارُ): هُوَ أَمِیرُ المُؤمِنینَ وَ شیعَتُهُ.۳

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، مصداقی از مصداق‏های آیه را بیان می‏کند و از نوع «جری و تطبیق» است. حدیثی مؤیّد این نقل، در تفسیر فرات وجود دارد.۴

سوره غاشیه

حساب شیعیان با ائمّه علیهم السّلام (غاشیه: آیه ۲۵ - ۲۶)

۴۳.طریق ۱، عَن یونُس بن یَعقوبَ، عَن جَمیلِ بن دَرّاجٍ، قالَ: قُلتُ لِأبی الحَسَنِ علیه السّلام: اُحَدِّثُهُم بِتَفسیرِ جابِرٍ؟ قالَ: لا تُحَدِّث بِهِ السَّفِلَةَ فَیُذیعوهُ؛ أ ما تَقرَأُ: (إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ * ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُم)؟ قُلتُ: بَلَىٰ: قالَ: إِذا كانَ یَومُ القِیامَةِ وَ جَمَعَ اللَّهُ الأَوَّلینَ وَ الآخرِینَ وَلّانا حِسابَ شیعَتِنا، فَما كانَ بَینَهُم وَ بَینَ اللّٰهِ حَكَمنا عَلى اللّٰهِ فیهِ فَأَجازَ حُكُومَتَنا، وَ ما كانَ

1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۵۵ - ۷۵۶.

2.. برای نمونه، ر. ک: تفسیر فرات: ص۵۴۶، المناقب، ابن شهر آشوب: ج۳ ص۲۳۳، شواهد التنزیل: ج۲ ص۴۲۶ - ۴۲۸، تأویل الآیات الظاهرة: ص‏۷۵۵.

3.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۵۹.

4.. برای نمونه، ر. ک: تفسیر فرات: ص۵۳ - ۵۴.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1025
صفحه از 291
پرینت  ارسال به