برای شفاعت از سوی خداوند مأذون اند. این روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است. طرق دیگر آن در المحاسن۱ و الکافی۲ نیز آمده است.
آرزوی داشتن ولایت علی علیه السّلام به روز حشر (نبأ: آیه ۴۰)
۴۰.طریق ۱، عَن یونُس بن عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن یونُس بن یَعقُوبَ، عَن خَلَفِ بن حمّاد، عَن هارُونَ بن خارِجَةَ، عَن أبی بَصیرٍ، عَن سَعیدٍ السَّمّانِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ: قَولُهُ تَعالىٰ (يَوْمَ يَنظُرُ ٱلْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَ يَقُولُ ٱلْكَافِرُ يَالَيْتَنِى كُنتُ تُرَابَاً) یَعنی عَلَوِیاً یُوالی أَبا تُرابٍ.۳
گونهشناسی و تخریج: تراب بودن در این حدیث، بر تواضع و خشوع در برابر خداوند حمل شده که لازمه آن پذیرش اطاعت پیامبر صلی الله علیه و آله و گردن نهادن بر ولایتِ علی علیه السّلام است. این حدیث، از نوع «تأویلی» است و مضمون آن را میتوان در دیگر کتابها یافت.۴
سوره مطفّفین
سبب نزول آیات (مطفّفین: آیه ۲۹ - ۳۶)
۴۱.طریق ۲، عَن یونُس، عَن عَبدِ الرَّحمٰنِ بن سالِمٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام؛ فی قَولِهِ عز و جل: (إِنَّ ٱلَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا يَضْحَكُونَ) إِلى آخِرِ السّورَةِ، نَزَلَت فی عَلِی علیه السّلام وَ فی
1.. المحاسن: ج۱ ص۱۸۳ (عنه، عن أبیه، عن سعدان بن مسلم، عن معاویة بن وهب، قال...).
2.. الکافی: ج۱ ص۴۳۲ (علیّ بن محمّد، عن بعض أصحابنا، عن ابن محبوب، عن محمّد بن الفضیل، عن أبی الحسن الماضی علیه السّلام، قال...) (این نقل، مفصّلتر از روایت فوق است).
3.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۳۶. «خلف بن حمّاد، عن هارون بن خارجة» باید «خلف بن حمّاد و هارون بن خارجة» باشد به دلیل نقل مستقیم هر دو از ابو بصیر، افزون بر این که برقی هم حدیث را با این طریق نقل کرده است: «محمّد بن خالد البرقیّ، عن یحیى الحلبیّ، عن هارون بن خارجة و خلف بن حمّاد، عن أبی بصیر». از دیگر سو، سعید سمّان هم از مشایخ مستقیم یونس است. در (البرهان فی تفسیر القرآن: (ج۵ ص۵۷۲) «و عن سعید السمان» آمده است که ظاهراً همین درست است. پس حدیث طریق دیگری بدین شرح دارد: «... محمّد بن عیسی، عن یونس بن عبد الرحمن، عن سعید السمان، عن أبی عبد اللّٰه».
4.. علل الشرائع: ج۱ ص۱۵۶.