103
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

جان می‏پذیرفت. اینان چون از مجلس پیامبر صلی الله علیه و آله خارج می‏شدند، به سخره و ریشخند، به علی علیه السّلام می‏گفتند: او الآن چه گفت؟ در ضمن روایت، علی علیه السّلام به عنوان مصداقِ «الذین اُوتوا العلم» معرّفی شده است. پس می‏توان آن را «تفسیری - تبیینی» خواند، چنان که تلویحاً دلیل نزول آیه هم توضیح داده می‏شود. از این رو «آیه شناخت» خواندن روایت، چندان بیراه نیست. موضوع محوری این روایت، در منابع دیگر نیز آمده است.۱

سوره الرحمن

نزول سوره الرحمن در باره اهل بیت علیهم السّلام

۳۰. طریق ۱، عَن یونُس بن یَعقُوبَ، عَن غَیرِ واحِدٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ: سورَةُ الرَّحمٰنِ نَزَلَت فینا مِن أَوَّلِها إِلى آخِرِها.۲

گونه‏شناسی و تخریج: حدیث به باطن نزول سوره الرحمن اشاره دارد و از نوع «تأویلی» است.

ثقلان: قرآن و اهل بیت علیهم السّلام (الرحمن: آیه ۳۱)

۳۱. طریق ۱، عَن یونُس، عَن هارونَ بن خارِجَةَ، عَن یَعقوبَ بن شُعَیبٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِهِ عز و جل‏: (سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَ ٱلثَّقَلَانِ)، قالَ: الثَّقَلانِ نَحنُ وَ القُرآنُ.۳

گونه‏شناسی و تخریج: آیه با لحنی تهدید‏آمیز، رسیدگی نه چندان دور به حساب جنّ و انس را یادآور می‏شود؛ امّا روایت از این معنای ظاهری، فاصله گرفته و «ثقلان» را قرآن و عترت می‏داند. از این رو، می‏توان روایت را از نوع «تأویلی» دانست. همچنین روایاتی در تأویل الآیات الظاهرة به چشم می‏خورند که مؤیّد این روایت ‏اند.۴ تأویل پیش‏گفته چندان با سیاق آیه سازگار نیست.

1.. برای نمونه، ر. ک: تفسیر القمّی: ج۲ ص۳۰۳، تفسیر العیاشی: ج۱ ص۱۴، بصائر الدرجات: ج۱ ص۱۳۵ - ۱۳۶، تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۷۱.

2.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۶۱۱.

3.. همان: ص۶۱۶.

4.. برای نمونه، ر. ک: همان: ص۶۱۶.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
102

مورد رحمت الهی هستند و می‏توانند موالی خویش را بسنده باشند و آنان را یاری نمایند. به دیگر سخن، حدیث در صدد تبیین مقام شفاعت برای ائمّه علیهم السّلام به اذن و رحمت الهی است و از این رو می‏توان آن را «تفسیری - تبیینی» دانست. این روایت با الفاظی متفاوت و با طریقی دیگر در تأویل الآیات الظاهرة آمده است،۱ چنان که روایات هم‏مضمون متعدّدی نیز دارد.۲

۲۸. طریق ۱، عَن یونُس بن عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَن إِسحاقَ بن عَمّارٍ، عَن شُعَیبٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِهِ عز و جل‏: (يَوْمَ لَا يُغْنِى مَوْلًى عَن مَّوْلًى شَئْاً وَ لَا هُمْ يُنصَرُونَ * إِلَّا مَن رَّحِمَ ٱللَّهُ)، ‏قالَ: نَحنُ وَ اللّٰهِ الَّذینَ رَحِمَ اللَّهُ، وَ الَّذینَ استَثنى، وَ الَّذینَ تُغنی وَلایَتُنا.۳

گونه‏شناسی و تخریج: این روایت نیز مانند روایت پیشین، از نوع «تفسیری - تبیینی» است. مضمون کلّی این روایت در روایات دیگر به چشم می‏خورد.۴

سوره محمّد

سبب نزول آیه (محمّد: آیه ۱۶)

۲۹. طریق ۲، عَن أبی مُحَمَّدٍ الأَنصارِیّ - وَ كانَ خَیِّراً -، عَن صَبّاحٍ المُزَنِیِّ، عَنِ الحارِثِ بن حَصِیرَةَ، عَنِ الأَصبَغِ بن نُبّاتَةَ، عَن عَلِی علیه السّلام، أَنَّهُ قالَ: كُنّا نَكونُ عِندَ رَسولِ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله فَیُخبِرُنا بِالوَحیِ، فَأَعیهِ أَنا دونَهُم وَ اللّٰهِ وَ ما یَعونَهُ هُم، وَ إِذا خَرَجوا قالوا لی،‏ ماذا قالَ آنِفاً؟۵

گونه‏شناسی و تخریج: حدیث، فضای کلّی آیه را توضیح می‏دهد که گروهی از منافقان در محضر پیامبر صلی الله علیه و آله، وحی را می‏شنیدند، بی آن که آن را فراگیرند، حال آن که علی علیه السّلام آن را به

1.. همان: ج۱ ص۵۵۷ (و روى أیضاً عن الحسین بن أحمد عن محمّد بن عیسى عن یونس بن عبد الرّحمن عن إسحاق بن عمّار عن شعیب عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام...).

2.. برای نمونه، ر. ک: الفضائل، ابن شاذان قمی: ص۱۳۹، الكافی: ج۱ ص۴۲۳، تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۵۶ - ۵۵۷.

3.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۵۶.

4.. برای نمونه، ر. ک: الكافی: ج۱ ص۴۲۳، تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۵۶ - ۵۵۷.

5.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۶۸.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1457
صفحه از 291
پرینت  ارسال به