101
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

ائمّه علیهم السّلام، مصداق آیه (زخرف: آیه ۴۴)

۲۶. طریق ۱، عَن یوسُفَ، عَن صَفوانَ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام قالَ: قُلتُ لَهُ: قَولُهُ عز و جل‏: (وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَّكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْأَلُونَ)، مَن هُم؟ قالَ: نَحنُ هُم.۱

گونه‏شناسی و تخریج: در روایت، ائمّه قوم۲ یا کسانی که مورد سؤال قرار می‏گیرند، معرّفی شده‏اند و روایت از نوع «جری و تطبیق» است. نقل‏های متعدّد این روایت، در سایر منابع روایی آمده است.۳

سوره دُخان

ائمّه علیهم السّلام تنها بی‏نیاز کنندگان و یاورانِ موالی به روز قیامت (دخان: آیه ۴۱۴۲)

۲۷.طریق ۲، عَن النَّضرِ بن سُوَیدٍ، عَن یحیی الحَلَبِیِّ، عَنِ ابنِ مُسكانَ، عَن یَعقُوبَ بن شُعَیبٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِهِ تَعالَى:‏ (يَوْمَ لَا يُغْنِى مَوْلًى عَن مَّوْلًى شَئْاً وَ لَا هُمْ يُنصَرُونَ * إِلَّا مَن رَّحِمَ ٱللَّهُ)، قالَ: نَحنُ أَهلُ الرَّحمَةِ.۴

گونه‏شناسی و تخریج: ائمّه علیهم السّلام در این حدیث، مصداق مولاهایی دانسته شده‏اند که

1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۴۵ - ۵۴۶.

2.. امت اسلامی، قوم عرب، قبیلۀ قریش، دیگر مصداق‏هایی هستند که برای آن آمده‏اند. برای نمونه، ر. ک: تفسیر نمونه: ج۲۱ ص۷۶.

3.. بصائر الدرجات: ج۱ ص۳۷ (حدّثنا أحمد بن محمّد بن عیسى، عن الحسین بن سعید، عن صفوان بن یحیى، عن أبی الحسن الرّضا علیه السّلام‏...)، همان: ج۱ ص۳۷ (حدّثنا عبّاد بن سلیمة، عن سعید بن سعد، عن صفوان بن یحیى، عن أبی الحسن الرّضا علیه السّلام‏...)، همان: ج۱ ص۴۰ (حدّثنا أحمد بن محمّد، عن الحسین بن سعید، عن علیّ بن النّعمان، عن محمّد بن مروان، عن الفضیل، عن أبی جعفر علیه السّلام...)، الکافی: ج۱ ص۲۱۰ (الحسین بن محمّد، عن معلّى بن محمّد، عن محمّد بن اُورمة، عن علیّ بن حسّان، عن عمّه عبد الرّحمن بن كثیر، قال‏...)، همان: ج۱ ص۲۱۱ (أحمد بن محمّد، عن الحسین بن سعید، عن حمّاد، عن ربعیّ، عن الفضیل، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام...)، تأویل الآیات الظاهرة: ج۱ ص۵۴۵ (و قال أیضاً: حدّثنا عبد العزیز بن یحیى، عن محمّد بن عبد الرّحمن بن سلّام، عن أحمد بن عبد اللَّه، عن أبیه عن زرارة، قال‏...)، همان: ج۱ ص۵۴۵ (قال محمّد بن العبّاس رحمه الله: حدّثنا محمّد بن القاسم، عن حسین بن حكم، عن حسین بن نصر، عن أبیه، عن أبان بن أبی عیاش، عن سلیم بن قیس، عن علیّ علیه السّلام، قال‏...).

4.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۵۷.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
100

سوره زخرف

سبب نزول آیه (زخرف: آیه ۱۹)

۲۴. طریق ۱، عَن یونُسَ بنِ خَلَفٍ،۱ عَن حمّاد بن عِیسى، عَن أبی بَصِیرٍ، قالَ: ذَكَرَ أَبو جَعفَرٍ علیه السّلام الكِتابُ الَّذی تَعاقَدوا عَلَیهِ فی الكَعبَةِ وَ أَشهَدوا فیهِ وَ اجتَمَعوا عَلَیهِ بِخَواتیمِهِم، فَقالَ: یا أَبا مُحَمَّدٍ! إِنَّ اللّٰهَ أَخبَرَ نَبِیَّهُ بِما یَصنَعونَهُ قَبلَ أَن یَكتُبوهُ، وَ أَنزَلَ اللَّهُ فیهِ كِتاباً. قُلتُ: أَنزَلَ اللَّهُ فیهِ كِتاباً؟ قالَ: نَعَم، أ لَم تَسمَع قَولَهُ تَعالَى:‏ (سَتُكْتَبُ شَهَادَتُهُمْ وَ يُسْأَلُونَ)‏.۲

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، سبب نزول آیه را پیمان پنهانی دشمنان امام علی علیه السّلام دانسته است و از نوع «آیه شناخت» است.

جنگ جمل، مصداق انتقام الهی (زخرف: آیه ۴۱)

۲۵. طریق ۱، عَن یونُسَ، عَن عَبدِ الرَّحمٰنِ بن سالِمٍ، عَن أَبِیهِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏: (فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُم مُّنتَقِمُونَ)، قالَ: وَ اللّٰهِ، انتَقَمَ بِعَلِیٍّ یَومَ البَصرَةِ، وَ هُوَ الَّذی وَعَدَ اللَّهُ رَسولَهُ‏.۳

گونه‏شناسی و تخریج: حدیث، انتقام گفته شده در آیه را که به پیامبر صلی الله علیه و آله وعده داده شده است، بر جنگ جمل تطبیق می‏دهد. از سیاق آیات، این گونه بر می‏آید که آیه در باره مشرکان مکّه باشد؛ ولی در روایت، آیه بر مسلمانان منحرف از حق تطبیق شده است که در جنگ جمل از آنان به وسیله امام علی علیه السّلام انتقام گرفته شد. روایت از نوع «جری و تطبیق» و در منابع دیگر نیز مشابه دارد.۴

1.. احتمالاً «یونس بن عبد الرحمن» صحیح است؛ زیرا راوی‏ای با عنوان یونس بن خلف شناخته نیست و عبیدی با واسطۀ یونس بن عبد الرحمن از حمّاد روایت کرده است.

2.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۳۹.

3.. همان: ص۵۴۳.

4.. ر. ک: تفسیر القمّی: ج۲ ص۲۸۴ (قال: فإنّه حدّثنی أَبی، عن القاسم بن محمّد، عن سلیمان بن داود المنقریّ، عن یحیى بن سعید، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام )، تفسیر فرات: ص۲۷۸ - ۲۸۰ ([فرات بن إبراهیم الكوفی‏]، قال: حدّثنی جعفر بن محمّد الفزاریّ، [قال: حدّثنا عبّاد، قال: حدّثنا نصر، عن محمّد بن مروان، عن الكلبیّ، عن أبی صالح‏]، عن جابر بن عبد اللَّه [الأنصاریّ رضی الله عنه،] قال: أخبر جبرئِیل [ علیه السّلام‏] النَبیّ).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1008
صفحه از 291
پرینت  ارسال به