سوره زخرف
سبب نزول آیه (زخرف: آیه ۱۹)
۲۴. طریق ۱، عَن یونُسَ بنِ خَلَفٍ،۱ عَن حمّاد بن عِیسى، عَن أبی بَصِیرٍ، قالَ: ذَكَرَ أَبو جَعفَرٍ علیه السّلام الكِتابُ الَّذی تَعاقَدوا عَلَیهِ فی الكَعبَةِ وَ أَشهَدوا فیهِ وَ اجتَمَعوا عَلَیهِ بِخَواتیمِهِم، فَقالَ: یا أَبا مُحَمَّدٍ! إِنَّ اللّٰهَ أَخبَرَ نَبِیَّهُ بِما یَصنَعونَهُ قَبلَ أَن یَكتُبوهُ، وَ أَنزَلَ اللَّهُ فیهِ كِتاباً. قُلتُ: أَنزَلَ اللَّهُ فیهِ كِتاباً؟ قالَ: نَعَم، أ لَم تَسمَع قَولَهُ تَعالَى: (سَتُكْتَبُ شَهَادَتُهُمْ وَ يُسْأَلُونَ).۲
گونهشناسی و تخریج: روایت، سبب نزول آیه را پیمان پنهانی دشمنان امام علی علیه السّلام دانسته است و از نوع «آیه شناخت» است.
جنگ جمل، مصداق انتقام الهی (زخرف: آیه ۴۱)
۲۵. طریق ۱، عَن یونُسَ، عَن عَبدِ الرَّحمٰنِ بن سالِمٍ، عَن أَبِیهِ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُم مُّنتَقِمُونَ)، قالَ: وَ اللّٰهِ، انتَقَمَ بِعَلِیٍّ یَومَ البَصرَةِ، وَ هُوَ الَّذی وَعَدَ اللَّهُ رَسولَهُ.۳
گونهشناسی و تخریج: حدیث، انتقام گفته شده در آیه را که به پیامبر صلی الله علیه و آله وعده داده شده است، بر جنگ جمل تطبیق میدهد. از سیاق آیات، این گونه بر میآید که آیه در باره مشرکان مکّه باشد؛ ولی در روایت، آیه بر مسلمانان منحرف از حق تطبیق شده است که در جنگ جمل از آنان به وسیله امام علی علیه السّلام انتقام گرفته شد. روایت از نوع «جری و تطبیق» و در منابع دیگر نیز مشابه دارد.۴
1.. احتمالاً «یونس بن عبد الرحمن» صحیح است؛ زیرا راویای با عنوان یونس بن خلف شناخته نیست و عبیدی با واسطۀ یونس بن عبد الرحمن از حمّاد روایت کرده است.
2.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۵۳۹.
3.. همان: ص۵۴۳.
4.. ر. ک: تفسیر القمّی: ج۲ ص۲۸۴ (قال: فإنّه حدّثنی أَبی، عن القاسم بن محمّد، عن سلیمان بن داود المنقریّ، عن یحیى بن سعید، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام )، تفسیر فرات: ص۲۷۸ - ۲۸۰ ([فرات بن إبراهیم الكوفی]، قال: حدّثنی جعفر بن محمّد الفزاریّ، [قال: حدّثنا عبّاد، قال: حدّثنا نصر، عن محمّد بن مروان، عن الكلبیّ، عن أبی صالح]، عن جابر بن عبد اللَّه [الأنصاریّ رضی الله عنه،] قال: أخبر جبرئِیل [ علیه السّلام] النَبیّ).