89
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

سوره شعرا

خروج قائم علیه السّلام آیت الهی که گردنکشان را به فروتنی وا می‏دارد (شعرا: آیه ۴)

۵. طریق ۱، عَن یونُسَ، قالَ: حدّثنا صَفوانُ بن یحیی، عَن أبی عُثمانَ، عَن مُعَلَّى بنِ خُنَیسٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ: قالَ أَمیرُ المُؤمِنینَ علیه السّلام: انتَظِرُوا الفَرَجَ فی ثَلاثٍ. قِیلَ: وَ ما هِیَ؟ قالَ: اختِلافُ أَهلِ الشّامِ بَینَهُم، وَ الرّایاتُ السّودُ مِن خُراسانَ، وَ الفَزعَةُ فی شَهرِ رَمَضانَ. فَقِیلَ لَهُ: وَ ما الفَزعَةُ فی شَهرِ رَمَضانَ؟ قالَ: أَ ما سَمِعتُم قَولَ اللّٰهِ عز و جل فی القُرآنِ:‏ (إِن نَشَأ نُنَزِّل عَلَيهِم مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّت أَعناقُهُم لَها خاضِعِينَ‏)، قالَ: إِنَّهُ یُخرِجُ الفَتاةَ مِن خِدرِها، وَ یَستَیقِظُ النّائِمُ، وَ یَفزَعُ الیَقظانُ.۱

گونه‏شناسی و تخریج: آیه با «إن» شرطیّه آغاز شده که نشان می‏دهد که نزول چنین آیتی ممکن است و در حال یا آینده محقّق خواهد شد.۲ روایت از چنین بستر معنایی استفاده کرده و آن را بر قیام امام مهدی؟ تطبیق داده است. بنا بر این، از نوع «جری و تطبیق» است. نعمانی، این روایت را در الغیبة‏ی خود یادآور شده است،۳ چنان که نقل‏های هم‏مضمون متعدّدی نیز دارد.۴

رجعت علی علیه السّلام آیت الهی که گردنکشان را به فروتنی وا می‏دارد (شعراء: آیه ۴)

۶. طریق ۱، عَن یونُس، عَن بَعضِ أَصحابِنا، عَن أبی بَصِیرٍ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (إِن نَشَأ نُنَزِّل عَلَيهِم مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّت أَعناقُهُم لَها خاضِعِينَ)قالَ: تَخضَعُ لَها رِقابُ بَنی أُمَیَّةَ. قالَ: ذٰلِكَ بارِزٌ عِندَ زَوالِ الشَّمسِ. قالَ: وَ ذٰلِكَ عَلِیُّ بن أبی

1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۸۴.

2.. ر. ک: الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۲۲ ص۱۳.

3.. أخبرنا أحمد بن محمّد بن سعید، قال: حدّثنا محمّد بن المفضّل بن إبراهیم بن قیسٍ، قال: حدّثنا الحسنُ بنُ علیّ بن فضّال، قال: حدّثنا ثعلبةُ بن میمون، عن معمر بن یحیى، عن داود الدّجاجِیِ، عَن أَبی جَعفَرٍ محمّد بنِ عَلِیٍّ علیه السّلام، قال‏...» (الغیبة، نعمانی، ص۲۵۱).

4.. الكافی: ج۸ ص۳۱۰، الغیبة، نعمانی، ص۲۶۰ - ۲۶۱ و ۲۶۳، تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۸۳، مختصر بصائر الدرجات: ص۴۸۲.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
88

۳. طریق ۱، عَن یونُسَ، عَنِ المُثَنَّى الحَنّاطِ، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن عَجلانَ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام‏؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُم ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللّٰهَ عَلى‏ نَصرِهِم لَقَدِيرٌ)، قالَ: هِیَ فی القائِمِ علیه السّلام وَ أَصحابِهِ.۱

گونه‏شناسی و تخریج: در این روایت، قائم و اصحابش، مصداق کسانی معرّفی شده‏اند که بر آنها ظلم و به آنان اذن جهاد داده شده است. پس این حدیث نیز از گونه «جری و تطبیق» است. عین این روایت در الغیبة‏ی نعمانی نیز آمده است.۲

سوره فرقان

اوصیا مصداق آیه (فرقان: آیه ۶۳)

۴.طریق ۱، عَن یونُسَ بنِ۳ فُضَیلِ بن صالِحٍ‏۴، عَن مُحَمَّدٍ الحَلَبِیِّ، عَن زُرارَةَ وَ حُمرانَ وَ مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام‏؛ فی قَولِهِ عز و جل‏ (وَ عِبادُ الرَّحمنِ الَّذينَ يَمشُونَ عَلى الأَرضِ هَوناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً)، قالَ: هٰذِهِ الآیاتُ لِلأَوصِیاءِ، إِلى أَن تَبلُغُوا: (حَسُنَت مُستَقَرًّا وَ مُقاماً).۵

گونه‏شناسی و تخریج: روایت در صددِ بیان یکی از مصداق‏های آیه است که در عصر نزول، معهود و شناخته نبوده است. پس می‏توان آن را از نوع «جری و تطبیق» دانست. روایات متعدّدی مورد نزول این آیه را در شأن اوصیا دانسته‏اند.۶

1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۳۴.

2.. «أخبرنا علیّ بن الحسین المسعودی قدس سره، قال: حدّثنا محمّد بن یحیى العطّار القمّیّ، قال: حدّثنا محمّد بن حسّان الرّازیّ، قال: حدّثنا محمّد بن علیّ الكوفیّ، قال: حدّثنا عبد الرّحمن بن أبی نجران، عن القاسم،‏ عن أبی بصیرٍ، عن أبی عبد اللَّه علیه السّلام‏...» (الغیبة، نعمانی: ص ۲۴۱).

3.. «عن» درست است.

4.. «مفضّل بن صالح» درست است؛ زیرا راوی‏ای که با عنوان «فضیل بن صالح» یافت نمی‏شود و عبیدی با واسطۀ یونس از مفضّل بن صالح روایت دارد. همچنین مفضّل از محمّد بن علی حلبی، زراره و محمّد بن مسلم روایت دارد.

5.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۷۷ - ۳۷۸.

6.. برای نمونه، ر. ک: تفسیر فرات: ص‏۲۹۳، الكافی: ج۱ ص۴۲۷، المناقب، ابن شهرآشوب: ج۲ ص۲۰۱، تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۷۸.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1257
صفحه از 291
پرینت  ارسال به