87
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

گونه‏شناسی و تخریج: آیه در باره عذاب اقوام سرکش و گفتار و کردار آنان به گاهِ آمدن عذاب الهی است. در این روایت، عذاب الهی (بأسنا) به ظهور قائم تطبیق شده است و آنان در حال فرار و وا نهادن گنج‏هایی که ‏اندوخته بودند، ترسیم شده‏اند. روایت، درو شدنِ (حصیدِ) آنان را با شمشیر قائم و یارانش می‏داند و «خامدین» را به نابودی و از جوش و خروش افتادن آنان معنا می‏کند. روایت از این رو که سنّت الهی در باره سرکشان قدیم را به حوادث آینده و ظهور قائم تطبیق می‏کند، از مقوله «جری و تطبیق» و از آن جهت که مراد ظاهری برخی از فقرات آیه را روشن می‏سازد، از گونه «تفسیری - تبیینی» است. نقل‏های مشابهی از این روایت گزارش شده‏اند.۱

سوره حج

مصداق‏های مأذونان به جهاد (حج: آیه ۳۹)

۲.طریق ۱۲ صَفوانَ بن یَحیی، عَن حَكِیمٍ الحَنّاطِ، عَن ضُرَیسٍ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: سَمِعتُهُ یَقولُ:‏ (أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُم ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصرِهِم لَقَدِيرٌ) قالَ: الحَسَنُ وَ الحُسَینُ علیهما السّلام.۳

گونه‏شناسی و تخریج: در این روایت امام حسن و امام حسین علیهما السّلام مصداق کسانی شمرده شده‏اند که بر آنها ظلم رفته است و روایت از نوع «جری و تطبیق» است. روایاتی، مؤیّد محتوایی این حدیث شمرده می‏شوند.۴

1.. برای نمونه، ر. ک: همان: ص‏۳۲۰.

2.. در این سند راوی از عبیدی «حسین بن عامر» معرّفی شده است. راویی با چنین عنوانی شناخته شده نیست. اگر هم مراد «حسین بن محمّد بن عامر (شیخ کلینی)» باشد که او از عبیدی روایت ندارد و اختصار اسم او با عنوان حسین بن عامر هم معهود نیست. از این رو چنین می‏نماید که مراد، همان حسین بن احمد (واسطۀ معروف بین ابن جحام و عبیدی) باشد.

3.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۳۴.

4.. تفسیر فرات: ص۲۷۳، الكافی: ج۸ ص۳۳۷ - ۳۳۸، كامل الزیارات: ص۶۳، تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۳۳ - ۳۳۴.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
86

سه. روایات تفسیری - تبیینی: روایاتی که معنای ظاهری و استعمالی آیه را بیان می‏کنند.

چهار. روایات تأویلی: روایاتی که به معنای باطنی یا فرا ظاهری آیه می‏پردازند.

پنج. روایات جری و تطبیق: مقصود از جری و تطبیق، انطباق مفاهیم عام و مطلق قرآن بر مصداق‏های جدیدی است که در عهد نزول سابقه نداشته است. با این تعریف، مراد از گونه روایات جری و تطبیق، روایاتی است که مضمون کلّی آیات را بر مصداق‏ها تطبیق می‏کنند و در بعضی موارد، مصداق اَتَم را بیان می‏کنند و لزوماً همه مصداق‏ها را ارائه نمی‏دهند. یادآوری این نکته لازم است که روایات تأویلی با روایات جری و تطبیق هم‏پوشانی دارند. هر روایت جری و تطبیقی، تأویلی هم هست؛ امّا هر روایت تأویلی، جری و تطبیق نیست؛ چون اساساً پیش‏شرط جری و تطبیق، احاطه بر معنای مؤوّل است. در جری و تطبیق،» اختصاص» به تأویل اضافه می‏شود؛ یعنی تنها زمان، شخص و... برای آن مشخّص می‏شود.

کوشیده شده است تا وجه قرار گرفتن هر روایت در گونه‏های یاد شده توضیح داده شود. همچنین وجود مشکلات و ناهمواری‏هایی چون: پیچیدگی معنایی، ناهمخوانی با سیاق آیه، ناسازگاری با معیارهای مسلّم و پذیرفته شده شرعی و عقلی نیز تذکّر داده شده و راهکارهای عالمان و شارحان آورده شده است. افزون بر آن، وجود نقل‏های مشابه روایت در منابع کهن نیز فرایاد آمده است.

سوره انبیا

ظهور قائم، مصداقی از عذاب الهی بر سرکشان (انبیا: ۱۲ - ۱۵)

۱. طریق ۱، عن یونُس بن مَنصورٍ، عَن إِسماعیل بن جابِرٍ، عَن أبی عَبدِ اللّٰهِ علیه السّلام‏؛ فی قَولِهِ عز و جل‏: (فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأسَنا)، قالَ: خُروجُ القائِمِ علیه السّلام‏، (إِذا هُم مِنها يَركُضُونَ‏) قالَ: الكُنوزُ الَّتی كانوا یَكنِزونَ،‏ (قالُوا يا وَيلَنا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ* فَما زَالَت تِلكَ دَعواهُم حَتَّى جَعَلناهُم حَصِيداً) بِالسَّیفِ‏(خامِدِينَ)‏ لا یَبقَى مِنهُم عَینٌ تَطرِفُ.۱

1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۳۲۰.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1255
صفحه از 291
پرینت  ارسال به