الشیخ أبو عبد اللّٰه محمّد بن محمّد بن النعمان و الحسین بن عبید اللّٰه و أحمد بن عبدون كلّهم، عن أحمد بن محمّد بن الحسن بن الولید، عن أبیه. و أخبرنی به أیضاً أبو الحسین بن أبى جید، عن محمّد بن الحسن بن الولید...»۱ از صفّار نقل میکند. با توجّه به ابعاد فقیهانه شخصیت صفّار و آثار فقهی او و سرشت فقهی منبع این حدیث (تهذیب)، بعید مینماید که حدیث از کتاب تفسیر عبیدی گرفته شده باشد، بویژه که وجود نسخهای از این کتاب نزد قمیان قرینه و مؤیّد صریحی ندارد.
طریق ۹: محمّد بن الحسن الصفّار، عن عبد اللّٰه بن جعفر الحمیری، عن محمّد بن عیسی بن عبید (بصائر الدرجات)
صفّار در کتاب خود، ۳۱ بار از حمیری نقل میکند که از این تعداد، ۲۴ مورد به محمّد بن عیسی ختم میشود. روایات تفسیری از این شمار، سه حدیث است. بر خلاف کثرت اوّلیه نقل صفّار به واسطه حمیری از محمّد بن عیسی و بر پایه موضوع امامتمحورِ بصائر الدرجات و بعید بودن اخذ از کتابی تفسیری، نیز در صد نه چندان در خورِ توجّه روایات تفسیری نسبت به کلّ روایات منقول از عبیدی با طریق پیشگفته و نبودِ کتاب التفسیر در سیاهه کتابهای عبیدی که از طریق حمیری نقل شده، نمیتوان به یقین روایات بالا را از کتاب التفسیر مورد نظر ما انگاشت، گرچه وجود آنها در کتاب الإمامةی عبیدی بعید نیست.
طریق۱۰: علیّ بن الحسین بن موسی بن بابویه القمّی، عن عبد اللّٰه بن جعفر الحمیری، عن محمّد بن عیسی بن عبید (کتاب من لا یحضره الفقیه، کمال الدین و تمام النعمة، الإمامة و التبصره من الحیرة)
هفده نقل با مضمون تفسیری از این طریق در مصادر یاد شده وجود دارد و از آنها پانزده نقل با مضمونی فقهی از کتاب من لا یحضره الفقیه، یک نقل از کمال الدین و تمام النعمة و یک نقل از کتاب الإمامه و التبصرة است. از پانزده نقل موجود در الفقیه، سیزده نقل به حریز بن عبد اللّٰه سجستانی میرسد و چنین سندی دارد: «أبی رضی الله عنه، عنه عن