من وجوههم: الحسن بن عرفة، و محمّد بن عبد الملك الدقیقی، و أبا حاتم الرازی، و عبّاس الترقفی»۱ یا «جلیل القدر، واسع الأخبار، كثیر التصانیف، ثقة»۲ بر میآید، منزلتی ارجمند در زمانه خویش داشته است.
ابو غالب زراری۳ از کتاب «التجمّل و المروّة» یاد کرده۴ و نگاشتهای با عنوان «کتاب المعرفة» را نیز بدو نسبت داده است.۵ او از رهگذر «ابو العبّاس محمّد بن جعفر رزّاز، این دو کتاب را گزارش کرده است.۶
به هر روی، مطالعه فهرستها نشان میدهد که کتاب التفسیر عبیدی، تنها در فهرست شیخ یاد شده و راوی اصلی آن به همراه دیگر کتابها «حسین بن احمد مالکی» است. در فهرست نجاشی، تمام کتابها و روایات عبیدی از طریق «عبد اللّٰه بن جعفر حمیری» و کتاب المسائل با واسطه «سعد بن عبد اللّٰه اشعری» گزارش شده است. ابو غالب زراری هم در گزارش کتابهای التجمّل و المروّة و کتاب المعرفة، «مُحَمَّد بن جعفر رزّاز را واسطه قرار داده است.
شیخ صدوق در مشیخه کتاب من لا یحضره الفقیه، دو طریق خویش به محمّد بن عیسی را چنین بیان میکند:۷
1.. همان: ش۴۶۷.
2.. الفهرست، طوسی: ش۳۱۶.
3.. «أحمد بن محمّد بن محمّد بن سلیمان بن الحسن بن الجهم بن بكیر بن أعین بن سنسن أبو غالب الزراری. و قد جمعت أخبار بنی سنسن، و كان أبو غالب شیخ العصابة فی زمنه و وجههم...» (رجال النجاشی: ش۲۰۱)، «أحمد بن محمّد بن محمّد بن سلیمان بن الحسن بن الجهم بن بكیر بن أعین بن سنسن أبو غالب الزراری، و هم البكیریون و بذلك كان یعرف، إلى أن خرج توقیع من أبی محمّد علیه السّلام فیه ذكر أبی طاهر الزراری: "فأمّا الزراری رعاه اللّٰه..." فذكروا أنفسهم بذلك. و كان شیخ أصحابنا فی عصره و اُستاذهم و ثقتهم» (الفهرست، طوسی: ش۹۴).
4.. رسالة فی آل أعین: ص۵۹.
5.. همان: ص۶۳.
6.. همان: ص۵۹ و ۶۳.
7.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۴ ص۴۹۲.