أخبرنا أبو عبد اللّٰه بن شاذان قال: حدّثنا أحمد بن محمّد بن یحیى، عن الحمیری، قال: حدّثنا محمّد بن عیسى بكتبه و روایاته.۱
نجاشی، اطّلاعات پیشگفته را از طریق و فهرستی قمی، یعنی فهرست عبد اللّٰه بن جعفر حمیری بر گرفته است. از این رو احتمال دارد این منبع - که بر خلاف منبع شیخ طوسی در جغرافیای زندگی عبیدی نگاشته نشده است -، از یاد کردِ کتاب التفسیر عبیدی غفلت کرده باشد.
ابو عبد اللّٰه محمّد بن علی بن شاذان قزوینی، از مشایخ نجاشی است که بنا بر تصریح نجاشی در سال ۴۰۰ق به بغداد آمده است.۲ شیخ احمد بن محمّد بن یحیی عطّار قمی نیز در رجال شیخ طوسی، در شمار کسانی است که از ائمّه روایت ندارند۳ و اشاره میکند که هارون بن موسی تلّعکبری در سال ۳۵۶ق از او شنیده است.۴ حمیری یا ابو عبّاس عبد اللّٰه بن جعفر بن حسین بن مالک بن جامع حمیری قمی را «شیخ القمیین و وجههم»۵ و «ثقه»۶ خواندهاند. وی از اصحاب امام هادی و امام عسکری علیهما السّلام است.۷
نجاشی برای کتاب المسائل، طریقی اختصاصی آورده است:
أخبرنا أبو عبد اللّٰه بن شاذان، عن أحمد بن مُحَمَّد، عن سعد، عنه بالمسائل.۸
راوی اصلی کتاب المسائل، ابو القاسم سعد بن عبد اللّٰه بن ابی خلف اشعری قمی (م۲۹۹ یا ۳۰۱ق) است و چنان که از تعابیر رجالیان در باره او: «شیخ هذه الطائفة و فقیهها و وجهها، كان سمع من حدیث العامّة شیئاً كثیراً و سافر فی طلب الحدیث، لقی
1.. همان.
2.. ر. ک: همان: ش۱۱۶.
3.. ر. ک: رجال الطوسی: ش۵۹۵۵ و ۵۹۷۹.
4.. ر. ک: همان: ش۵۹۵۵.
5.. ر. ک: رجال النجاشی: ش۵۷۳.
6.. ر. ک: الفهرست، طوسی: ش۴۴۰.
7.. ر. ک: رجال الطوسی: ش۵۷۲۷ و ۵۸۵۹، رجال البرقی: ص۶۱.
8.. ر. ک: رجال النجاشی: ش۸۹۶.