«أخبرنا الحسین بن عُبَید اللّه، قال: أخبرنا أبو محمّد، قال: أخبرنا ابن همّام، قالَ: حدّثنا الحسین بن أحمد المالكی، قالَ: حدّثنا محمّد بن عیسى بن عُبَید، قالَ: حدّثنا أبو أیوب یحیی بن زكریا بن بِشر بن مُحارِبِ بن إسماعیل بن غنّام بن خالدٍ بن زَیدٍ أبی أیّوب الأنصاریّ، عن داودَ بن كَثیرٍ الرّقّیّ، عن أبی عَبدِ اللَّه علیه السّلام، (قال: قال رَسولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: إِنَّ اللَّهَ عز و جل خَلَقَ المُؤمِنَ مِن عَظَمَةِ جَلالِهِ وَ قُدرَتِهِ، فَمَن طَعَنَ عَلَیهِ أَو رَدَّ عَلَیهِ قَولَهُ فَقَد رَدَّ عَلى اللَّهِ عز و جل)».۱
همو به هنگام گزارش طریقِ کتاب عبد اللّٰه بن عمر بن اشعث مینویسد: «أخبرنا جماعة عن التلّعكبری عن ابن همّام، عن المالكی، عن هارون بن مسلم، عن عبد اللّٰه بن عمر بن الأشعث».۲ نقل ابن همّام از «حسین بن احمد مالکی» در طرق نجاشی هم وجود دارد.۳ عالمان اقلیم عراق نیز چون عبید اللّٰه بن احمد انباری، برای پیوستن به طریق عبیدی، «حسین بن احمد مالکی» را واسطه قرار میدادند.۴
دلیل دیگر، آن که همگنان و همطبقگان ابن همّام چون کلینی، علی بن بابویه، محمّد بن حسن بن ولید، ابن ماهیار و... با یک واسطه از محمّد بن عیسی بن عبید نقل میکنند و نقل بیواسطه او از عبیدی متعارف نیست. بدین ترتیب میتوان گفت که «حسین بن احمد مالکی» از سند شیخ طوسی افتاده و سند صحیح چنین است: «أخبرنا جماعة عن التلّعكبری، عن ابن همّام،]عن الحسین بن أحمد المالکی،[عن محمّد بن عیسى».
مراد از «جماعة» گروهی از مشایخ شیخ طوسی مانند شیخ مفید و حسین بن عبید اللّٰه غضائری است.۵ تلّعکبری، همان ابو محمّد هارون بن موسى بن احمد بن سعید بن سعید تلّعکبری (م۳۸۵ق) است که با اوصافی چون «كان وجهاً فی أصحابنا، ثقة معتمداً