31
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

شیعه در برابر این فتنه ایستادگی کردند. چنان که از فهارس شیعی بر می‏آید، محمّد بن عیسی بن عبید هم در همین راستا كتاب الواضح المكشوف فی الردّ على أهل الوقوف را نگاشته است.۱ بخشی از روایات بر جای مانده از او نیز به روشنگری در باره این فرقه و سران آن، چون علی بن ابی حمزه بطائنی و زیاد بن مروان قندی اختصاص دارد.۲

از دیگر مشکلات شیعه در این دوران، پدیده غلو و غالیان است که به الوهیت یا ربوبیت یا نبوّت ائمّه علیهم السّلام باور داشتند و در عرصه عمل نیز هیچ حدّ و مرزی را محترم نمی‏شمردند و روی به اباحیگری و ترک واجبات و انجام محرّمات می‏آوردند.۳ عبیدی در شناساندن تاریخچه غلو، سران غلات و آگاه کردن شیعیان از لعن شدن آنان از سوی ائمّه علیهم السّلام، گزارش باورهای ایشان و دسیسه‏ها و تحریف‏های زیرکانه‏شان در مکتوبات شیعی، نقشی به‏سزا ایفا کرده است. روایات در خور توجّه او در این باره در رجال الکشّی شاهدی بر این مدّعاست.۴ اقدامات غلات و نشر اکاذیب، چنان فضا را غبارآلود کرده بود که حتّی تردیدهایی در باره برخی اصحاب بزرگ ائمّه پدید آورده بود. در همین فضا عبیدی کوشیده است تا با تبیین ماهیّت احادیث جابر و ترسیم جایگاه او نزد ائمّه علیهم السّلام، اتّهام غلو را از دامن او بزداید.۵

یکی دیگر از فراز و فرودهای فراروی شیعیان در این دوران، تقابل جبهه‏های فکری مختلف در بدنه امامیّه بود. در محلّ زندگی این راوی - یعنی عراق - دو جریان عمده فکری دیده می‏شد: جریان اکثریت امامیّه و جریان هشام بن حکم.۶ در جریان اکثریت،

1.. رجال النجاشی: ش۸۹۶.

2.. برای نمونه، ر. ک: رجال الکشّی: ش۸۳۳، ۸۷۹، ۸۸۷ - ۸۸۹، ۹۰۳ و ۱۱۱۰.

3.. برای بررسی بیشتر در این باره، ر. ک: غالیان: کاوشی در جریان‏ها و برآیندها تا پایان سدۀ سوم، ص۱۷۳ - ۳۰۷.

4.. ر. ک: رجال الکشّی: ش۱۷۱ - ۱۷۲، ۳۳۵ - ۳۳۶، ۳۹۸ - ۳۹۹، ۴۰۱ - ۴۰۳، ۴۰۵، ۵۱۲، ۵۲۱ - ۵۲۳، ۵۲۵ - ۵۲۶، ۵۳۳ - ۵۳۴، ۵۳۶ - ۵۳۷، ۵۳۹، ۵۴۴، ۵۴۸، ۵۵۰، ۵۸۱، ۵۸۸ - ۵۹۰، ۵۹۳، ۶۷۳، ۷۴۴، ۷۴۶، ۹۰۷، ۹۴۴، ۹۹۶، ۹۹۹، ۱۰۰۶، ۱۰۰۹، ۱۰۱۲ - ۱۰۱۳، ۱۰۴۷، ۱۰۴۸.

5.. همان: ش۳۴۰ - ۳۴۱، ۳۴۳ و ۳۴۸.

6.. مطالبی که در بارۀ این دو جریان پس از این می‏آید، برگرفته از دو کتاب است: نخستین مناسبات فکری تشیع: ص۷۱ - ۹۹ و نخستین اندیشه‏های حدیثی شیعه: ص۱۷۹ - ۲۲۰.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
30

در راستای اثبات حقّانیت ائمّه اهل بیت و بالطبع عدم حقّانیت مخالفان آنها دارد و چنان که پس از این در کتاب التفسیر و روایات تفسیری او خواهیم دید، از نقل تطبیق آیات بر دشمنان اهل بیت و طاغوت خواندن ایشان ابایی ندارد. او حتّی پای را از این هم فراتر می‏نهد و نکوهش عبد اللّٰه بن عبّاس و عبید اللّٰه بن عبّاس را هم از زبان ائمّه علیهم السّلام نقل می‏کند.۱ البتّه به لحاظ مشی عملی، او تابع سیاست کلّی ائمّه علیهم السّلام در این دوران، یعنی عدم اقدام عملی و شرکت نکردن در قیام‏های مسلّحانه بوده است. روایت پیش‏بینی نافرجام بودن قیام محمّد بن عبد اللّٰه بن حسن (نفس زکیّه) و برادرش ابراهیم از سوی امام صادق علیه السّلام گواهی بر این مطلب است.۲ نقل سرزنش‏های امام در باره حریز بن عبد اللّٰه به دلیل شرکت در جنگ‏ها با خوارج در سیستان نیز می‏تواند نشانی از مشی عملی محمّد بن عیسی در عرصه سیاسی باشد.۳

فعّالیت‏های فرهنگی و اجتماعی و تعلّقات فکری

به روزگار حیات عبیدی، جامعه شیعه در درون خویش با معضلاتی اندیشگی دست و پنجه نرم می‏کرد. از جمله این معضلات، پیدایش جریان واقفه در واپسین سال‏های حیات و بویژه پس از شهات امام کاظم علیه السّلام بود. واقفیان منکر از دنیا رفتن امام کاظم علیه السّلام و باورمند به قائم بودن ایشان شدند و بر امامت امام رضا علیه السّلام گردن ننهادند.۴ عالمان بیدار

1.. «و روى محمّد بن عیسى بن عبید، عن محمّد بن سنان، عن موسى بن بكر الواسطی، عن الفضیل بن یسار، عن أبی جعفر علیه السّلام قال: سمعته یقول: قالَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السّلام اللّٰهُمَّ العنَ ابنَی فُلانٍ، وَ أعمِ أبصارَهُما كَما عَمَیتَ قُلوبَهُما الإجلین (الأکلین) [کذا] فی رَقَبَتی، وَ اجعَل عَمىٰ أبصارِهِما دَلیلاً عَلىٰ عَمىٰ قُلوبِهِما (رجال الکشّی: ش۱۰۲ و ۱۸۰).

2.. «حمدویه و إبراهیم قالا: حدّثنا العبیدی، عن ابن عمیر، عن إسماعیل البصری، عن أبی غیلان قال: أتیت الفضیل بن یسار فأخبرته أنّ محمّداً و إبراهیم ابنی عبد اللّٰه بن الحسن قد خرجا فقال لی: لیس أمرهما بشی‏ء، قال: فصنعت ذلك مراراً كلّ ذلك یردّ على مثل هذا الردّ. قال: قلت: رحمك اللّٰه، قد أتیتك غیر مرّة اُخبرك فتقول: لیس أمرهما بشی‏ء! أ فبرأیك تقول هذا؟ قال: فقال: لا و اللّٰه، و لكن سمعت أبا عبد اللّٰه علیه السّلام یقول: إن خَرَجاً قُتِلا» (رجال الکشّی: ش۳۲۸).

3.. همان: ش۶۱۵ و ۷۱۷.

4.. برای بررسی بیشتر در بارۀ چرایی پیدایی و باورهای آنها، ر. ک: همان: ش۸۷۰ ـ ۸۷۱، ۹۴۶ و... .

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1285
صفحه از 291
پرینت  ارسال به