27
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

شاگردان مهم و اصلی آنان به شمار می‏رود.

عبید بن یقطین، برادر علی و جدّ صاحب ترجمه، از راویان ناشناخته است که روایتی از امام صادق علیه السّلام نقل می‏کند و پسرش عیسی و نوه‏اش محمّد، این روایت را برای برقی نقل کرده‏اند و کلینی هم با واسطه گروهی از اساتید خویش (عدّة من أصحابنا) آن را در الکافی آورده است.۱

برادر محمّد بن عیسی، جعفر بن عیسی بن عبید، از اصحاب امام رضا علیه السّلام و راویان حدیث بوده و در کتب اربعه و آثار شیخ صدوق از او بیست روایت نقل شده و در رجال الکشی نیز در سند سه روایت قرار گرفته است.۲ بیشتر منقولات او را محمّد بن عیسی گزارش می‏کند.۳

اساتید

گفته‏اند عبیدی در شمار اصحاب و راویان امام رضا (ش۲۰۳ق)،۴ امام جواد (ش۲۲۰ق)،۵ امام هادی (ش۲۵۴ق)۶ و امام عسکری علیهم السّلام (ش۲۶۰ق)۷ بوده است. او از مهم‏ترین راویانی است که میراث روایی یونس بن عبد الرحمان بغدادی۸ را نقل کرده

1.. «عدّة مِن أَصحابِنا، عَن أَحمَدَ بنِ أبی عَبدِ اللَّهِ، عَن محمّد بنِ عیسى، عَن أبیهِ، عَن جَدِّهِ وَ قَیسِ بنِ عَبدِ العَزیزِ، عَن أَبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام قالَ: مُخُّ البَیضِ خَفِیفٌ وَ البَیاضُ ثَقِیلٌ» (الکافی: ج‏۶ ص ۲۵).

2.. ر. ک:‏ رجال الکشّی: ش۳۹۹، ۵۴۴، ۹۲۴.

3.. در الکافی تنها یک روایت را احمد بن محمّد بن خالد از او نقل کرده است.

4.. رجال الطوسی: ش۵۴۶۴.

5.. رجال النجاشی: ش۸۹۶.

6.. رجال البرقی: ص۵۸، رجال الطوسی: ش۵۷۵۸.

7.. رجال البرقی: ص۶۱، رجال الطوسی: ش۵۸۸۷.

8.. برای نمونه بر اساس آمار نرم‏افزار درایة النور با دامنۀ کتب اربعه و وسائل الشیعة، ۶۸/۵۹ در صد روایات یونس از طریق عبیدی نقل شده است. یونس، ولای آل یقطین را هم داشته است و این در پیوند وثیق این دو بی‏تأثیر نبوده است. البتّه بر خلاف او حسن بن علی بن یقطین چندان به پیوستۀ خاندان خویش، یعنی یونس، خوشبین نبوده است (ر. ک: رجال الکشّی: ش۱۰۹۸).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
26

۱۶۱ق او را به اجرای طرح اصلاح و مرمّت راه حج از بغداد به مکّه گماشت و تا سال ۱۷۱ق در این سمت باقی بود. همان خلیفه، او را در سال ۱۶۷ق به نظارت بر طرح گسترش مسجد الحرام منصوب کرد. وی در سال ۱۶۹ق سر حسین بن علی (شهید فَخ) را که علیه عبّاسیان قیام کرده و به شهادت رسیده بود، برای هادی عبّاسی برد و خودش در سال ۱۸۵ق در بغداد در گذشت. یقطین، نه از پیروان ائمّه اطهار علیهم السّلام بود و نه به علویان دل‏بستگی داشت. وی در زمان قیام زید بن علی، به همراه یکی از رؤسای نهضت عبّاسی، ابو سلمه خلّال، کوفه را ترک کرد تا مجبور به حمایت از زید نشود.۱

او دو پسر به نام‏های «علی» و «عبید» داشته است۲ و چنین می‏نماید که این دو و نسل‏های پسین آنان از پیروان ائمّه علیهم السّلام بوده‏اند.۳ ابو الحسن علی بن یقطین بن موسی (۱۲۴ - ۱۸۲ق) با این که از بلندمرتبه‏ترین مقامات دستگاه خلافت عبّاسی به شمار می‏آمد، امّا از موالیان امام کاظم علیه السّلام بود۴ و از آن امام روایات فراوانی نقل کرده است.۵ بنا بر نقل‏ها، علی، نگران بود نفرین امام صادق علیه السّلام به کسانی که عبّاسیان را بر مسند قدرت نشاندند، شامل او و اعقابش شود؛ امّا امام کاظم علیه السّلام او را از این نگرانی رهانید.۶ حسن و حسین، فرزندان علی بن یقطین، نیز از اصحاب و راویان امام کاظم و امام رضا علیهما السّلام بوده‏اند۷ که «مُحَمَّد بن عیسی بن عبید»، به حکم پیوند خویشاوندی و قرابت، از

1.. ر. ک: میراث مکتوب شیعه: ص۲۵۱ - ۲۵۲.

2.. رجال الکشّی: ش۸۱۲.

3.. میراث مکتوب شیعه: ص۲۵۲.

4.. در بارۀ شرح حال او و پیوند وثیقش با امام، ر. ک: رجال النجاشی: ش۷۱۵، الفهرست، طوسی: ش۳۸۹، رجال الکشّی: ش۴۸۴، ۷۴۹، ۸۰۵ - ۸۲۴.

5.. در کتب اربعه، ۱۹۸ روایت از امام کاظم علیه السّلام دارد.

6.. «علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن ابن أبی عمیر، عن علی بن یقطین‏، عن أبی الحسن موسى علیه السّلام، قال: قُلتُ له: و إنّی قَد أشفَقتُ مِن دَعوَةِ أبی عَبدِ اللّٰهِ علیه السّلام عَلى یَقطینَ‏ و ما وَلَدَ، فَقال: یا أبَا الحَسَنِ، لَیسَ حَیثُ تَذهَبُ، إنّمَا المُؤمِنُ فی صُلبِ الكافِر بِمَنزِلَةُ الحَصاةِ فی اللَّبِنَةِ؛ یَجی‏ءُ المَطَرُ فَیَغسِلُ اللَّبِنَةَ و لا یَضُرُّ الحَصاةَ شَیئاً» (الکافی: ج۲ ص۱۳).

7.. رجال الطوسی: ش۵۲۵۹ و ۵۲۴۶، رجال النجاشی: ش۹۱، الفهرست، طوسی: ش۱۶۶، رجال البرقی: ص۵۱.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1332
صفحه از 291
پرینت  ارسال به