259
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

بخشودگی آن (نساء: ۴۸ و ۱۱۶)۱ از دیگر موضوع‏های مرتبط با بحث ایمان است که در شش روایت از روایات این دسته، بر پایه آیات قرآنی بدان‏ها پرداخته شده است. معنای حنیف بودن (آل عمران: آیه ۶۷) و تبیین و توضیح در باره (وَ مِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَعْبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ)۲، از دیگر مباحث این دسته است.

روایات عبیدی در کنار موضوعات کلان پیشین، به برخی موضوعات قرآنی پراکنده، در گستره‏ای محدود پرداخته‏اند. یک روایت در باره چگونگی سجود خورشید (حج: آیه ۱۸)،۳ یک روایت در باره چیستی توبه نصوح (تحریم: آیه ۸)، یک روایت در باره دعا (فاطر: آیه ۲)۴ و یک روایت در باره نشانه عالِم‏ از این جمله‏اند.

۳۶ روایت از روایات تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید، در گونه «جری و تطبیق» قرار می‏گیرند و ۵۰/۲۲ در صد مجموع روایات تفسیری او را تشکیل می‏دهد. بخش مهمّی از این روایات، آیات قرآن را به موضوعات مختلف در پیوند اهل بیت و ولایت پیوند می‏زند. معرّفی ائمّه علیهم السّلام به عنوان «مصداق امت وسط و شهید» (بقره: آیه ۱۴۳)، صاحب امر موصی له (بقره: آیه ۱۸۰)،۵ متوسّمان (حجر: آیه ۷۵)، من عنده علم الکتاب (رعد: آیه ۴۳)۶ و اهل ذکر (انبیاء: آیه ۷) و این که تعیین مصداق امام، امری تعیین شده در کتاب الهی است (احزاب: آیه ۶)۷ دوازده روایتی است که مستقیماً به امامان و شئون مختلف آنان مربوط می‏شود. بخشی از این روایات (پنج روایت) به پذیرش ولایت ائمّه مربوط می‏شود و از مصداق بودن معرفت امام برای حکمت (بقره: آیه

1.. ر. ک: ح‏ ۳۰ - ۳۱. ۲. ر. ک: ح‏ ۲۴.

2.. حج:‏ آیۀ ۱۱. ۴. ر. ک: ح‏ ۱۰۰.

3.. ر. ک: ح‏ ۱۰۲ - ۱۰۳. ۶. ر. ک: ح‏ ۱۴۶.

4.. ر. ک: ح‏ ۱۲۴. ۸. ر. ک: ح‏ ۲ - ۳.

5.. ر. ک: ح‏ ۵. ۱۰. ر. ک: ح‏ ۸۳.

6.. ر. ک: ح‏ ۸۱. ۱۲. ر. ک: ح‏ ۹۷ - ۹۸.

7.. ر. ک: ح‏ ۱۱۵ - ۱۲۰.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
258

در گونه مورد نظر ما، ۲۵ روایت (۳۲/۲۲ در صد روایات تفسیری - تبیینی) به مبحث «ایمان و کفر» و جلوه‏ها و نمودهای عملی آنها می‏پردازد. یک روایت از خمیرمایه ایمان - یعنی فطرت - سخن می‏گوید و آن را در آیه ۳۰ سوره روم به اسلام و توحید الهی تفسیر می‏کند.۱۳ روایت به مناسبت آیات ۸۳ سوره آل عمران و ۱۷۲ سوره اعراف۲ از پیش‏زمینه‏های ایمان در عوالم پیش از دنیا و اقرار بر ربوبیت در آنها سخن می‏گویند. پنج روایت هم به صورت کلّی به ایمان و اسلام، رتبت آنها نسبت به هم و تقسیم‏بندی مردمان بر پایه باور و عدم باور و... می‏پردازد و بر این اساس به موضوعاتی چون: اصناف مردمان به لحاظ کفر و ایمان (تغابن: آیه ۲)، ابتلای بسیاری از باورمندان به شرک طاعت (یوسف: آیه ۱۰۶)،۳ نشانه بودن پذیرش یا عدم پذیرش هدایت برای شکر و کفر (انسان: آیه ۳)، ایمان سکینه نازل شده بر قلب‏های مؤمنان که خدا در قرآن بدان اشاره کرده (فتح: آیه ۴)۴ و فراتر بودن ایمان حقیقی از اسلام (حجرات: آیه ۱۴) اشاره می‏کند. در شش روایت از روایات پیش‏گفته، در باره گروه‏هایی سخن گفته می‏شود که در باره ماهیت ایمانی آنها گفتگو و بحث وجود دارد، مانند: «مستضعف» (نساء: ۹۷ - ۹۹)،۵ «اصحاب اعراف» (اعراف: آیه ۴۶)، «مؤلّفة قلوبهم» (توبه: آیه ۶۰).۶ عملکردهای غیر مؤمنانه چون اذاعه (بقره: آیه ۶۱)، خیانت (تحریم: آیه ۱۰)،۷ ظلم و چگونگی کیفر آن (انعام: آیه ۱۲۹)، چیستی لمم (نجم: آیه ۳۲)،۸ گناه کبیره و امکان

1.. ر. ک: ح‏ ۱۱۴. ۲. ر. ک: ح‏ ۲۵.

2.. ر. ک: ح‏ ۶۳ - ۶۴. ۴. ر. ک: ح‏ ۱۴۵.

3.. ر. ک: ح‏ ۷۹. ۶. ر. ک: ح‏ ۱۵۰.

4.. ر. ک: ح‏ ۱۳۴. ۸. ر. ک: ح‏ ۱۳۶.

5.. ر. ک: ح‏ ۴۱ - ۴۳. ۱۰. ر. ک: ح‏ ۶۱.

6.. ر. ک: ح‏ ۷۳ - ۷۴. ۱۲. ر. ک: ح‏ ۱.

7.. ر. ک: ح‏ ۱۴۷. ۱۴. ر. ک: ح‏ ۵۸.

8.. ر. ک: ح‏ ۱۳۹ - ۱۴۰.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1372
صفحه از 291
پرینت  ارسال به