گفتار دوم:
تحلیل روایات تفسیری
تحلیل گونهشناسانه و موضوعی روایات تفسیری
بر خلاف گزارشهای بر جای مانده از کتاب التفسیر عبیدی، روایات تفسیریای که او در سلسله سند آنها قرار دارد و بنا بر دلایلی که در بررسی طرق روایات عبیدی گذشت، نمیتوان به یقین از وجود آنها در کتاب التفسیر دم زد، سرشت و ماهیتی همگن و یکنواخت ندارند و این گونه نیست که جایگاه، فضائل و ولایت اهل بیت یا مطاعن دشمنان و مخالفان در آنها محوریت داشته باشد. برای روشنتر شدن این مطلب روایات تفسیری وی را به لحاظ گونه و موضوع از نظر میگذرانیم.
از مجموع ۱۶۰ روایت تفسیری عبیدی، تنها دو روایت (یعنی ۲/۱ در صد روایات) معنا شناخت است و از معنای واژههای «وسط»۱ و «صمد» پرده بر میدارد. از این مجموع، نُه روایت (۶/۵ در صد روایات) از مقوله «آیه شناخت» است و در این میان، شش روایت از نزول آیات در باره امام علی علیه السّلام سخن میگوید.۲ سایر روایات جهتگیری واحدی ندارند. برای نمونه، یک روایت، آیات افک را به ماجرای تهمت برخی زنان پیامبر به ماریه قبطیه پیوند میزند.۳ روایت دیگر، سبب نزول آیات ۲۳ و ۲۴ سوره کهف را عدم استثنای پیامبر و حبس وحی میانگارد. در یک روایت نیز از کسانی سخن به میان آمده که (مَن يَعْبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ)۴ در باره آنان نازل شده است و در روایتی شگفت هم به آیه