کتابهای حسن بن سعید اهوازی۱
چنین مینماید که یک روایت (۰۸/۲ در صد مجموع روایات) بر گرفته از این منبع است. گرچه سند این روایت با طرق کتابهای حسن بن سعید در فهرستها شباهت ندارد، ولی با توجّه به شهرت کتابهای او و نقلهای محمّد بن عیسی از او در سایر روایات، بهرهگیری عبیدی از مکتوبات حسن بن سعید بعید نیست.
کتابهای حسن بن علی بن فضّال کوفی
یک روایت (۰۸/۲ در صد مجموع روایات) از روایات تفسیر عبیدی محتمل است که از این کتابها سرچشمه گرفته باشد.۲ طریق این روایت با طرق کتابهای ابن فضّال در فهرستها همخوانی ندارد و تنها بر پایه تکرار نقلهای عبیدی از ابن فضّال در اسانید روایات میتوان احتمال داد که محمّد بن عیسی به کتابهای ابن فضّال و از جمله تفسیر او دسترس داشته است.
کتابهای محمّد بن ابی عمیر بغدادی
ظاهراً دو روایت (۱۶/۴ در صد کلّ روایات) بر گرفته از کتابهای ابن ابی عمیر است.۳ عبیدی از راویان آثار اوست۴ و با توجّه به شهرت کتاب ابن ابی عمیر و روایات پربسامد
1.. نجاشی در بارۀ مشارکت او با برادرش حسین در نگارش کتابهای سیگانه نوشته است: «الحسن بن سعید بن حمّاد بن مهران مولى علیّ بن الحسین علیه السّلام أبو محمّد الأهوازی، شارك أخاه الحسین فی الكتب الثلاثین المصنّفة، و إنّما كثر اشتهار الحسین أخیه بها. و كان الحسین بن یزید السورائی یقول: الحسن شریك أخیه الحسین فی جمیع رجاله إلّا فی زرعة بن محمّد الحضرمی و فضّالة بن أیوب فإنّ الحسین كان یروی عن أخیه عنهما. خاله جعفر بن یحیى بن سعد (/ سعید) الأحول من رجال أبی جعفر الثانی علیه السّلام، ذكره سعد بن عبد اللّٰه. و كتب ابنی سعید كتب حسنة معمول علیها، و هی ثلاثون كتاباً...» (رجال النجاشی: ش۱۳۷).
2.. ر. ک: ح ۱۷ (ابن جحام، عن الحسین بن أحمد المالکی، عن محمّد بن عیسی بن عبید، عن ابن فضّال، عن عبد الصمد بن بشیر، عن عطیّة العوفی ...).
3.. ر. ک: ح۱۲ و ۳۴ (ابن جحام، عن الحسین بن أحمد المالکی، عن محمّد بن عیسی بن عبید، عن ابن أبی عمیر...).
4.. الفهرست، طوسی: ش۶۱۸ (أخبرنا بجمیع كتبه و روایاته... و أخبرنا بها ابن أبی جید، عن ابن الولید،(( عن الصفّار، عن یعقوب بن یزید و محمّد بن الحسین و أیوب بن نوح و إبراهیم بن هاشم و محمّد بن عیسى بن عبید، عن محمّد بن أبی عمیر).