پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان افراد شاخص یک آیه باز شناخته میشوند، مانند تطبیق «شفع»۱ بر این دو تن. در پارهای از روایات هم امیر مؤمنان علیه السّلام و مهمترین دشمنش معاویه، نمونههایی از مدلول آیه قرار میگیرند، چنان که در تطبیق (مَنْ أُوتِىَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ) و (مَنْ أُوتِىَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ) بر این دو دیده میشود. در روایتی در باره آیه (وَ وَالِدٍ وَمَا وَلَدَ) میبینیم که به امام علی علیه السّلام و حسنین علیهما السّلام اشاره میرود.۲ البتّه معرّفی امام حسن و امام حسین به عنوان مصداق آیات، منحصر به این روایت نیست و در روایتی دیگر، اینان نمونه اعلای (أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا) دانسته شدهاند.
دایره جری و تطبیقها در روایات پیشگفته، تمام ائمّه علیهم السّلام و ولایت ایشان را نیز در بر میگیرد و در تبیین نمونههای «عباد الرحمن»،۳ «عالمون»، «إنّه لذکر لک و لقومک و سوف تسئلون»،۴ «و ما ادراک ما العقبه فکّ رقبه» و تعیین مخاطب «ادعونی استجب لکم»۵ به چشم میآید.
نهادن مصداقهای نوپدید فراروی آیات به موارد یاد شده ویژه نیست، بلکه به آخر الزمان و ظهور منجی هم تسرّی مییابد. بهری از روایات، سودای «رجعت» دارند و به مثل آیه (إِنَّ ٱلَّذِى فَرَضَ عَلَيْكَ ٱلْقُرْءَانَ لَرَادُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍ) را بر بازگشت پیامبر صلی الله علیه و آله به گاهِ رجعت منطبق میسازند۶ یا آیت را در (إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّنَ ٱلسَّمَاءِ ءَايَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَٰضِعِينَ) رجعت علی علیه السّلام میانگارند.۷ همچنین در بعضی احادیث، قائم علیه السّلام و خروج او، مصداق آیات قرآن دانسته میشوند. مثلاً در سوره انبیا ظهور قائم، مصداق
1.. ر. ک: ح ۴۴. ۲. ر. ک: ح ۳۷.
2.. ر. ک: ح ۴۶. ۴. ر. ک: ح ۲.
3.. ر. ک: ح ۴. ۶. ر. ک: ح ۱۲.
4.. ر. ک: ح ۲۶. ۸. ر. ک: ح ۴۷.
5.. ر. ک: ح ۱۹. ۱۰. قصص: آیۀ ۸۵.
6.. ر. ک: ح ۱۰. ۱۲. شعرا: آیۀ ۴.
7.. ر. ک: ح ۶. ۱۴. انبیا: آیۀ ۱۲ - ۱۵.