245
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

عذاب الهی بر سرکشان،۱ و در سوره حج، قائم و اصحابش، مصداق مظلومان مأذون به جهاد،۲ و در سوره شعرا خروج قائم علیه السّلام، آیتی الهی که گردنکشان را به فروتنی وا می‏دارد، دانسته شده است.۳

آنچه تا کنون آمد، روایاتی است که ائمّه علیهم السّلام را محور تطبیق خویش قرار داده‏اند؛ امّا بخشی از روایاتِ بر گرفته از کتاب التفسیر عبیدی، شیعیان و پیروان ائمه علیهم السّلام را هم از چشم دور نداشته و آنان را مصداقِ آیاتی چون (‏وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ ءَامَنُوا۴ (إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ ٱلْمَلَائِكَةُ۵ (إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَارُ)، دانسته‏اند.۶ روایت هم به تقابل اینان با دشمنان و مخالفان ولایت ائمّه علیهم السّلام توجّه داده و بر این مبنا نزدیکان و شیعیان امام را «المُقَرَّبینَ»، «أَصحابِ الیَمینِ»۷ و دشمنان را (ٱلْمُكَذِّبِينَ ٱلضَّالِّينَ)، خوانده است.۸

افزون بر افراد، «عملکردها، رخدادها و حوادث» پسینیِ نزول آیات هم در روایات جری و تطبیقی مورد نظر قرار گرفته‏اند. البتّه در این رخدادها، قهرمان، اهل بیت علیهم السّلام و ضدّ قهرمان، مخالفان ایشان اند، مانند تطبیق (وَ إِن يَكَادُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ) بر عکس العمل اصحاب پس از اعلام جانشینی امام علی علیه السّلام در غدیر خم۹ یا انطباق (وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ‏فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقًا مِّنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ)، بر محقّق

1.. ر. ک: ح‏ ۱. ۲. حج:‏‏آیۀ ۳۹.

2.. ر. ک: ح‏ ۳. ۴. شعرا: آیۀ ۴.

3.. ر. ک: ح‏ ۵. ۶. غافر: آیۀ ۷.

4.. ر. ک: ح‏ ۱۸. ۸. فصّلت:‏ آیۀ ۳۰.

5.. ر. ک: ح‏ ۲۱. ۱۰. بروج، آیۀ ۱۱.

6.. ر. ک: ح‏ ۴۲. ۱۲. واقعه، آیۀ ۸۸.

7.. واقعه، آیۀ ۹۰. ۱۴. واقعه، آیۀ ۹۲.

8.. ر. ک: ح‏ ۳۲. ۱۶. قلم، آیۀ ۵۱.

9.. ر. ک: ح‏ ۳۵. ۱۸. سبأ: ۱۹.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
244

پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان افراد شاخص یک آیه باز شناخته می‏شوند، مانند تطبیق «شفع»۱ بر این دو تن. در پاره‏ای از روایات هم امیر مؤمنان علیه السّلام و مهم‏ترین دشمنش معاویه، نمونه‏هایی از مدلول آیه قرار می‏گیرند، چنان که در تطبیق (مَنْ أُوتِىَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ) و (مَنْ أُوتِىَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ) بر این دو دیده می‏شود. در روایتی در باره آیه (وَ وَالِدٍ وَمَا وَلَدَ) می‏بینیم که به امام علی علیه السّلام و حسنین علیهما السّلام اشاره می‏رود.۲ البتّه معرّفی امام حسن و امام حسین به عنوان مصداق‏ آیات، منحصر به این روایت نیست و در روایتی دیگر، اینان نمونه اعلای (أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا) دانسته ‏شده‏اند.

دایره جری و تطبیق‏ها در روایات پیش‏گفته، تمام ائمّه علیهم السّلام و ولایت ایشان را نیز در بر می‏گیرد و در تبیین نمونه‏های «عباد الرحمن»،۳ «عالمون»، «إنّه لذکر لک و لقومک و سوف تسئلون»،۴ «و ما ادراک ما العقبه فکّ رقبه» و تعیین مخاطب «ادعونی استجب لکم»۵ به چشم می‏آید.

نهادن مصداق‏‏های نوپدید فراروی آیات به موارد یاد شده ویژه نیست، بلکه به آخر الزمان و ظهور منجی هم تسرّی می‏یابد. بهری از روایات، سودای «رجعت» دارند و به مثل آیه (إِنَّ ٱلَّذِى فَرَضَ عَلَيْكَ ٱلْقُرْءَانَ لَرَادُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍ) را بر بازگشت پیامبر صلی الله علیه و آله به گاهِ رجعت منطبق می‏سازند۶ یا آیت را در (إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّنَ ٱلسَّمَاءِ ءَايَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَٰضِعِينَ) رجعت علی علیه السّلام می‏انگارند.۷ همچنین در بعضی احادیث، قائم علیه السّلام و خروج او، مصداق‏ آیات قرآن دانسته می‏شوند. مثلاً در سوره انبیا ظهور قائم، مصداق

1.. ر. ک: ح‏ ۴۴. ۲. ر. ک: ح‏ ۳۷.

2.. ر. ک: ح‏ ۴۶. ۴. ر. ک: ح‏ ۲.

3.. ر. ک: ح‏ ۴. ۶. ر. ک: ح‏ ۱۲.

4.. ر. ک: ح‏ ۲۶. ۸. ر. ک: ح‏ ۴۷.

5.. ر. ک: ح‏ ۱۹. ۱۰. قصص: آیۀ ۸۵.

6.. ر. ک: ح‏ ۱۰. ۱۲. شعرا: آیۀ ۴.

7.. ر. ک: ح‏ ۶. ۱۴. انبیا: آیۀ ۱۲ - ۱۵.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1390
صفحه از 291
پرینت  ارسال به